-
Datum 16 februari 2010
Onderwerp Luchthaven Twente -
Geachte voorzitter,
Tijdens de procedurevergadering d.d. 11 februari 2010 van uw vaste commissie
voor Verkeer en Waterstaat heeft u mij verzocht een reactie te geven over het
besluit in Overijssel inzake vliegveld Twente en wat hiervan de eventuele
consequenties zijn voor het Rijk. Middels deze brief wil ik ingaan op uw verzoek.
Zoals ik u per brief1 heb aangegeven, hebben de Provinciale Staten van Overijssel
op 10 februari gesproken over de gebiedsontwikkeling van de luchthaven Twente.
Een ruime meerderheid heeft tijdens deze vergadering ingestemd met een
doorstart van de Luchthaven Twente, onder voorwaarde dat Gedeputeerde Staten
een aantal aanpassingen nader uitwerkt.
Deze aanpassingen van Provinciale Staten waar Gedeputeerde Staten nog op
moeten beslissen hebben o.a. betrekking op:
1. De gebiedsontwikkeling en de realisatie van de EHS als onderdeel
daarvan, vindt onafhankelijk van de tender van de luchthavenexploitatie
plaats, onder regie van provincie Overijssel en de gemeente Enschede.
2. De leisure-activiteiten moeten passen in schaal en omvang van het
gebied. Bovendien is een luchthaven in dit plan "een kans", géén doel op
zich, maar een middel tot economische ontwikkeling van het gebied.
3. Daarnaast moet de onduidelijkheid rondom de passagiersaantallen
worden opgelost.
4. De geluidscontour moet worden teruggebracht van 38km2 naar 8 km2
kilometer. Met dien verstande dat aangegeven is dat een gebied van ruim
10,6 km2 ruimtelijk wordt gereserveerd als gebied waarin ontwikkeling
van woningbouw ongewenst is.
5. Verder behoort militair medegebruik tot de mogelijkheden, mits dat de
exploitatie van de luchthaven vergroot en de economische ontwikkeling
niet in de weg zit.
6. De nodige bestuursrechtelijke voorstellen voor implementatie van deze
uitgangspunten in het kader van de WRO voor te bereiden.
1 31 936 nr 22
a
agina 1 van 2
P
Provinciale Staten hebben Gedeputeerde Staten verzocht om met de gemeente Datum
Enschede en het Rijk nader overleg te voeren over de implementatie van deze 16 februari 2010
aanpassingen. Het Rijk wacht, uitgaande van haar eerder ingenomen positie, de Ons kenmerk
standpuntbepaling van het college van Gedeputeerde Staten en nader overleg VENW/DGLM-2010/562
met de regio met belangstelling af. Uitgaande van de gebiedsontwikkeling met
luchthaven zoals die eind vorig jaar in de regionale structuurvisie is geschetst, is
het Rijk van mening dat de beleidsmatige ambities van het Rijk kunnen worden
ingevuld. Dit is zoals eerder gemeld verbonden aan enkele voorwaarden.
Na het besluit van Gedeputeerde Staten zullen de volgende stappen nog moeten
worden gezet alvorens tot definitieve heropening van de luchthaven Twente kan
worden overgegaan:
- het mogelijk verwerken van de aanpassingen in de bestuursovereenkomst en
de structuurvisie. Dit is afhankelijk van het besluit van Gedeputeerde Staten;
- De structuurvisie kent juridisch geen directe doorwerking. Dat betekent dat de
structuurvisie vervolgens moet worden verwerkt in gemeentelijke
bestemmingsplannen;
- het voorbereiden en starten van de aanbestedingsprocedure voor de
luchthavenexploitatie;
- et starten van de wettelijke (RBML) procedure tot het vaststellen van een
h
luchthavenbesluit. Hierbij zal een aanvraag moeten worden ingediend door de
initiatiefnemer en zal volgens de daarvoor geldende wettelijke procedure een
MER-procedure inclusief inspraak worden doorlopen waarbij middels een
voorhangprocedure ook de Tweede Kamer zal worden betrokken.
Op dit moment ben ik in afwachting van de wijze waarop Gedeputeerde Staten
van Overijssel omgaat met het verzoek van de Provinciale Staten. Gedeputeerde
Staten verwachten hierover binnenkort meer helderheid te geven. Zodra er meer
duidelijk is over de positie van Gedeputeerde Staten en de consequenties voor de
gebiedsontwikkeling zal er gekeken moeten worden wat dit betekent voor de
positie van het Rijk en in hoeverre dit nog in lijn is met de kansen op het
realiseren van het beleidsmatige doel en de voorwaarden gesteld door het Rijk.
Hierover zal ik u op dat moment nader informeren.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat