Deelgemeente Osdorp Amsterdam
---
De kunst van het voorlezen
16 februari 2010
Op Valentijnsdag is in de Openbare Bibliotheek van Osdorp de
kwartfinale gehouden voor De Nationale Voorleeswedstrijd.
Juryvoorzitter wethouder Martje Postma: "Als ik m'n ogen even
dichthield en werd meegenomen in het verhaal, wist ik zeker dat er een
goede voorlezer op de stoel zat."
De winnaars van de schoolrondes streden zondagmiddag 14 februari voor
een plek in de halve finale. Voor de wedstrijd zweepte theatermaker
Martijn Donders de kinderen op met struikelzinnen als: "De postkoets
koetsier poetst de postkoets met koetsierpoets". De elf kandidaten
waren goed getraind, want zij herhaalden de zinnen zonder haperingen.
Om de beurt zaten zij daarna op de grote voorleesstoel om een passage
uit hun favoriete kinderboek voor te lezen. De opkomst was hoger dan
verwacht. Meer dan 65 familieleden, vrienden of schooldocenten
moedigden hun favoriete kandidaat aan. Een driekoppige jury moest het
uiteindelijke oordeel vellen. "Geen makkelijke opgave", aldus jurylid
Marij Janssen, regiomanager openbare bibliotheken. Terwijl de kinderen
voorlazen, zaten de juryleden druk te schrijven op het scoreformulier.
Uiteindelijk zijn twee van de elf kandidaten geselecteerd voor de
halve finale.
Naar de halve finale
Assia El Younoussi en Nawal Djebari, beiden elf jaar oud, sprongen in
de lucht toen zij als winnaar waren gekozen. Zij doen nu mee in de
halve finale, die binnenkort wordt georganiseerd in de centrale
bibliotheek van Amsterdam. Vervolgens is er een provinciale ronde,
waarna op 19 mei 2010 de Nationale Voorleeskampioen wordt
geselecteerd. Nawal Djebari van de Timotheusschool in
Geuzenveld-Slotermeer werd aangemoedigd door haar juf: "Nawal kan niet
alleen goed voorlezen, zij is ook een mediator in de klas". Dat goed
voorlezen meer vereist dan een heldere stem is duidelijk. Helga
Westerhuis leest vier keer per week voor en stelt als jurylid: "Een
goede voorlezer maakt contact met het publiek". De winnaars hebben
zich hierin onderscheiden. Martje Postma: "Jullie lazen niet alleen
voor, jullie brachten het verhaal op ons over".