Ingezonden persbericht
Arnhem, 16 februari 2010
Autodesk-software staat aan de basis van animatiefilm Avatar
Autodesk, Inc, aanbieder van innovatieve 2D- en 3D-ontwerpsoftware voor werktuigbouwkundigen, de bouwsector en de film- en game-industrie, staat aan de basis van de nu al legendarische animatiefilm Avatar, waarin regisseur James Cameron en producent Lightstorm Entertainment de nieuwste visual effects gebruiken.
James Cameron schreef 15 jaar geleden al het script voor de film, maar tot voor kort was de technologie nog niet toereikend om zijn visie te realiseren. Nolan Murtha, digital effects supervisor bij Lightstorm Entertainment hierover: "De afgelopen paar jaar hebben we het script van James pas tot leven kunnen brengen, dankzij de software van Autodesk. Met behulp van deze software creëerden we op de set als het ware een live videospelletje van elke scène. Zo konden we direct zien hoe de film eruit zou komen te zien en konden we waar nodig meteen aanpassingen doorvoeren. Dankzij de interactieve features van Autodesk MotionBuilder hoefden we hiermee niet tot de postproductiefase te wachten."
Ook voor de schietscènes maakten de filmmakers gebruik van MotionBuilder, waarmee de beelden van echte acteurs gedigitaliseerd en in 'real-time' bekeken werden. Op de pc werden de digitale personages vervolgens in de juiste virtuele omgeving neergezet, die vooraf ontwikkeld was met MotionBuilder en met de animatie- en special effect-software Autodesk Maya. Dit programma werd, naast het digital sculpting-pakket Autodesk Mudbox, ook ingezet voor de afwerking van de filmscènes.
De CEO van Autodesk, Carl Bass, is zeer vereerd dat Autodesk met zijn software heeft kunnen bijdragen aan de realisatie van Avatar. "James Cameron en alle anderen die aan deze monumentale film hebben gewerkt, hebben het maken van films naar een hoger niveau getild door het gebruik van de nieuwste digitale technologieën. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe je met de juiste technologie de meest fantastische creaties maakt", aldus Bass.