Haagse aanpak voortijdig schoolverlaten werkt
In het schooljaar 2008/2009 heeft Den Haag 23% minder voortijdige
schoolverlaters dan in het schooljaar 2005/2006. Dat blijkt uit
voorlopige cijfers. Den Haag behoort hiermee tot de beter presterende
grote steden en loopt voor op de doelstellingen van het Rijk. Het aantal
herplaatsingen van voortijdig schoolverlaters is deze collegeperiode
verdubbeld.
Wethouder Sander Dekker (Onderwijs, Jeugdzaken en Sport): 'Als
jongeren dreigen uit te vallen, zitten we er bovenop. Thuiszitten is
geen optie. Alle inzet is er op gericht jongeren terug in de
schoolbanken te krijgen of aan het werk te krijgen. En soms is een
combinatie van beiden het beste. Het is goed te zien dat de Haagse
aanpak werkt al kunnen we niet rustig achterover leunen. Ieder kind
waarvan de toekomst op het spel staat, telt.'
De Haagse Aanpak
De sterke daling van het aantal voortijdige schoolverlaters is te
danken aan een combinatie van maatregelen. Allereerst is nu beter in
beeld wie op school is en wie niet. Alle scholen werken met hetzelfde
meldprotocol en vrijwel alle jongeren die zonder startkwalificatie het
onderwijs verlaten worden bij het Regionaal Meld- en Coördinatiefunctie
Haaglanden (RMC) gemeld, geregistreerd en voor een gesprek opgeroepen of
thuis opgezocht.
De aanpak van voortijdig schoolverlaten beperkt zich niet tot diegenen
die zonder startkwalificatie de school hebben verlaten. Ook jongeren
waarvan vermoed wordt dat er kans op uitval bestaat, zijn beter in beeld
en worden beter begeleid zodat schoolverlaten zonder startkwalificatie
wordt voorkomen.
Op de derde plaats zijn onderwijsinstellingen zich veel meer bewust
geworden van hun rol en verantwoordelijkheid bij het voorkomen van
schooluitval. Zo is de verzuimregistratie en verzuimmelding in het
voortgezet onderwijs en vooral in het MBO sterk verbeterd en is er
gewerkt aan betere zorgstructuren. Alle leerlingen uit het VMBO die de
overstap maken naar het MBO worden zorgvuldig gevolgd en zonodig
begeleid om er zeker van te zijn dat ze goed op een vervolgopleiding
aankomen. Vooral binnen het MBO komen steeds meer mogelijkheden voor
leerlingen die niet de koninklijke weg volgen, maar via opvang- of
schakelklassen en verschillende instroommomenten hun weg naar een
startkwalificatie vinden.
Jongeren die zonder startkwalificatie het onderwijs hebben verlaten,
worden begeleid door casemanagers voortijdig schoolverlaten. Door deze
persoonlijke benadering is in de afgelopen 4 jaar is het aantal
herplaatsingen bijna verdubbeld. De uitbreiding van het aantal
casemanagers en een directere aanpak droegen daaraan bij.
Gemeente Den Haag