Ingezonden persbericht
Radiocommercials vindbaar via Radioactie.nl
Wie een radiocommercial niet goed heeft verstaan of onthouden, kan vanaf 16 februari 2010 terecht op de website
De radio staat veelal aan tijdens het werk (als achtergrondmuziek) en tijdens het autorijden. In die situatie is het lastig om een commercial goed te verstaan. Radio is dan ook minder geschikt om de juiste spelling van een webadres of (nieuwe) bedrijfsnaam door te geven. Bovendien is op het moment van luisteren niet altijd internettoegang voorhanden. Geïnteresseerden dienen webadressen tot op de letter te onthouden tot zij in de gelegenheid zijn de website te bezoeken. Een 'typefoutje' zorgt ervoor dat de doelgroep niet op de bedoelde webpagina beland. In sommige gevallen komt men zo op het domein van een ander.
Radioactie.nl lost deze problemen voor adverteerders en reclamebureaus op. Vanaf 16 februari kunnen organisaties in een commercial eenvoudig verwijzen naar 'Radioactie.nl', waar de uitgezonden commercial eenvoudig te vinden is. Geïnteresseerden kunnen een commercial opnieuw beluisteren. Ook kunnen zij doorklikken naar de campagnepagina op de site van de adverteerder.
'Een groot voordeel is dat de link naar een campagnepagina geen mooi webadres meer hoeft te zijn', zegt directeur ir. Vladimir Budejicky van Radioactie.nl. 'Desgewenst kan een adverteerder bij Radioactie.nl een microsite plaatsen, speciaal voor de radiocampagne. Bovendien kunnen adverteerders kostbare radioseconden besparen, die zij nu besteden aan het uitspellen van urls en namen. Ik weet daar zelf alles van. Met hetzelfde budget kunnen zij de kortere commercials vaker uitzenden en meer confrontaties met de luisteraars boeken. Ook opent Radioactie.nl de deur naar een radiocampagne voor bedrijven die vanwege een "moeilijke" bedrijfs- of productnaam het medium radio links hebben laten liggen.'
'Radioactie.nl is een tweede kans voor adverteerders om alsnog webtraffic te genereren', vult mede-oprichter Greg Haim aan. 'Radioactie.nl is een soort "uitzending gemist" voor radiocommercials. Bovendien is er net als bij populaire filmpjes kans op viral marketing. Zo kan Radioactie.nl traffic naar de website van de adverteerder genereren in aanvulling op de radiocommercial.'
In eerste instantie zal Radioactie.nl vooral aangeleverde commercials op de site plaatsen. Adverteerders betalen hiervoor een klein vast bedrag voor de campagneperiode. Het streven is echter om alle uitgezonden radiocommercials in een database te plaatsen. Bezoekers van de site kunnen dan zoeken op datum, tijdstip, zender en zelfs trefwoord. Daarmee is Radioactie.nl uniek in Nederland en wellicht in de wereld.
Radioactie.nl is een initiatief van XITIX BV in Delft. XITIX BV levert sinds 1994 software oplossingen en webdiensten. Dit doet het bedrijf voor middelgrote tot grote organisaties, zowel binnen het bedrijfsleven als de overheid..
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht