Vrije Universiteit Amsterdam
Interferentiecontrole en afleidbaarheid in ADHD: nieuwe inzichten
* Startdatum: 16-02-2010
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Interferentiecontrole en afleidbaarheid in ADHD: nieuwe
inzichten
* Spreker: R. van Mourik
* Promotor: prof.dr. J.A. Sergeant prof.dr. J. Oosterlaan
* Onderdeel: Faculteit der Psychologie en Pedagogiek
* Wetenschapsgebied: Psychologie, pedagogiek en onderwijs
* Evenementtype: Promotie
Interferentiecontrole en afleidbaarheid in ADHD: nieuwe inzichten
Een belangrijke vaardigheid is het selectief kunnen richten van
aandacht op datgene wat relevant is en irrelevante informatie te
negeren. Bij kinderen met ADHD gaat dit vaak mis, zij zijn sneller
afgeleid door wat er om hen heen gebeurt en reageren hier ook eerder
op. Rosa van Mourik heeft in haar promotieonderzoek meer inzicht
gekregen in de onderliggende processen van deze problemen.
Interferentiecontrole is de vaardigheid om tegelijkertijd een
automatische reactie te remmen en een meer gecontroleerde actie uit te
voeren. Er werd lang verondersteld dat kinderen met ADHD meer moeite
zouden hebben met interferentie controle (zoals gemeten met de
Stroop-Kleur-Woord-taak). Uit het onderzoek van Van Mourik blijkt
echter dat dit effect maar klein is, en kinderen met ADHD andere taken
die interferentiecontrole meten even goed uitvoeren als hun
leeftijdsgenootjes zonder ADHD. Ook wordt vaak gedacht dat kinderen
met ADHD sneller afgeleid zijn door geluiden om hen heen. Van Mourik
toont juist het tegenovergestelde: dat kortdurende nieuwe geluiden een
positief effect hebben op de taakprestatie. Kinderen met ADHD gingen
in het onderzoek weliswaar langzamer reageren, maar reageerden op meer
plaatjes dan tijdens de standaardtonen. Een verklaring hiervoor is dat
deze nieuwe geluiden tijdelijk de alertheid van kinderen met ADHD
verhoogden.
Toch zijn er wel verschillen in de neurofysiologische verwerking van
interfererende en afleidende informatie zegt Van Mourik. Kinderen met
ADHD lieten namelijk een grotere `orienting response' (late P3a
component) zien, wat suggereert dat zij hun aandacht meer richten op
het afleidende geluid.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam