Ingezonden persbericht
NIMA en TNS NIPO lanceren shareM
Amstelveen, 9 februari 2010
NIMA is van start gegaan met een innovatief en ambitieus crowd sourcing project onder Nederlandse marketeers. Met inzet van de online community shareM (www.shareM.nl), Twitter, LinkedIn, Google Wave en vooral ook geavanceerde tracking van surfgedrag werkt NIMA de thema's voor de NIMA Marketingagenda 10/11 uit. TNS NIPO verzorgt de uitvoering van het project en het tracking-onderzoek.
Geruisloos op de achtergrond Een selecte groep marketeers neemt al twee weken deel aan de shareM tracking. Zij hebben een programmaatje op hun computer geïnstalleerd dat geruisloos op de achtergrond draait en bijhoudt welke websites de deelnemer bezoekt. De resultaten worden uitsluitend anoniem verzameld en geanalyseerd.
Welke online bronnen gebruiken Nederlandse marketeers? Deze tracking techniek, die TNS NIPO in samenwerking met het Nederlandse bedrijf QD aanbiedt, legt vast welke online bronnen marketeers bezoeken voor informatie en inspiratie.
Tip van de sluier De overzichten van veelbezochte websites, mooi onderverdeeld naar rubrieken, zijn real time te raadplegen op www.shareM.nl. Daar zullen de komende tijd ook regelmatig updates verschijnen over het surfgedrag van de Nederlandse marketeer. Het aantal deelnemers in de tracking is nu nog te klein en de meetperiode te kort om al steekhoudende uitspraken te kunnen doen.
TNS NIPO heeft met de combinatie van het tracken van surfgedrag, haar omvangrijke en hoogwaardige respondentendatabase en het eigen onderzoeksportfolio een zeer krachtig instrument in handen. Marcel Maassen, Web Strategy Director van TNS NIPO: 'Bedrijven weten tot zeven cijfers achter de komma wat er op hun eigen website gebeurt, dankzij tools als Google Analytics. Als het echter om de sites van de concurrentie gaat, zijn ze zo goed als blind. Wij kunnen ook die sites tot zeven cijfers achter de komma inzichtelijk maken.'
Deelnemen aan shareM? De thema's duurzaam ondernemen, klantgedrag en digitale marketing zijn eind vorig jaar verkozen tot de belangrijkste marketingthema's voor 2010 en 2011. Dit zijn de marketingthema's die in de community research, shareM, aan bod komen. NIMA nodigt alle marketeers van Nederland van harte uit om zijn/haar marketingskennis te delen op shareM. Want 'alleen gedeelde kennis is macht', aldus Frank van Delft, directeur NIMA.
Het delen van kennis en inzicht vindt zijn bekroning in de publicatie van de NIMA Marketingagenda 10/11. Dat zal een inspiratiedocument worden vol praktijkcases, inzichten en tips van zowel marketeers als wetenschappers. Uiteraard ontvangt iedere deelnemer een gratis exemplaar.
Deelnemen aan de tracking kan ook. Stuur een mailtje naar shareM@nima.nl of kijk op www.shareM.nl.
Over het NIMA Het NIMA heeft als doel het marketingvak te professionaliseren en fungeert als keurmerk en gids in het snel veranderende marketinglandschap. Dit gebeurt enerzijds via het marketingplatform van circa 3.000 leden en de organisatie van 70 marketingevenementen. Anderzijds door het afnemen van duizenden examens per jaar op het gebied van marketing, sales, communicatie en marktonderzoek. Het NIMA bestaat 43 jaar en is gevestigd in Amstelveen. Meer informatie over het NIMA is te vinden op www.nima.nl.
Evenementen
16 februari
Expert Class 'Referral Marketing'
17 februari
Rondleiding Noord/Zuidlijn
18 februari
Co-creatie: marketing in ultimo forma
18 februari
Switchgedrag en klantwaarde
10 maart
MVO als inspiratiebron voor innovatie
11 maart
Teler meets retailer
11 maart
Netwerkdiner Topvrouwen in Marketing
16 maart
Hoe kun je mobile marketing voor jouw organis
17 maart
Jaarprogramma NIMA Zuid 2010
17 maart
Scoren in een wereld die sterk digitaliseert
Examens
13 april
NIMA-C1
20 april
NIMA Marketing Oriëntatie
20 april
NIMA/MOA Sensorisch Onderzoeker-A
20 april
NIMA/MOA Sensorisch Onderzoeker-B
27 april
NIMA Interne en Concerncommunicatie-B2
27 april
NIMA Marketingcommunicatie-B2
4 mei
NIMA Generieke Marketing-B3
4 mei
NIMA Business Marketing-B3
18 mei
NIMA/SMA Sales-A2
25 mei
NIMA/MOA MIM-B2
De partners van NIMA:
----------
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht