Symposium Educational Neuroscience: Hoe leert het brein?
Maandag 15 februari vindt aan de Universiteit Leiden het
Symposium 'Educational Neuroscience' plaats. Het
symposium markeert de officiële opening van LIBC Junior. Dit is
een netwerk van zeven Leidse onderzoeksgroepen die vanuit
verschillende perspectieven zowel de normale als afwijkende
ontwikkeling van kinderen en adolescenten bestuderen.
Educational Neuroscience, in het Nederlands neuro-educatie, is
een nieuw wetenschapsgebied dat zich snel ontwikkelt. De grote
overkoepelende vraag is: hoe leert ons brein? Het vakgebied
staat nog in de kinderschoenen maar heeft in potentie
belangrijke implicaties voor de manier waarop het onderwijs het
best kan worden ingericht.
LIBC staat voor Leiden Institute for Brain and Cognition, een
interfacultair samenwerkingsverband van onderzoekers van de
Universiteit Leiden inclusief het Leids Universitair Medisch
Centrum die voornamelijk met behulp van beeldvormende
technieken de werking van het brein bestuderen. Brain Function
and Dysfunction over the Lifespan is bovendien een van de 11
onderzoeksprofileringsgebieden van de Universiteit Leiden.
Het symposium Educational Neuroscience zal vooral gaan over
taal en lezen. Speciale gast is prof.dr. Usha Goswami,
hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit van Cambridge en
een autoriteit op het gebied van de neurocognitieve aspecten
van lezen en dyslexie. Zij zal het onderzoeksgebied Educational
Neuroscience introduceren, een aantal `neuromyths' ontzenuwen,
en uitleggen hoe nieuwe kennis over ontwikkeling en werking van
het brein ingezet kan worden voor het onderwijs.
Sprekers en programma (in English)
Maandag 15 februari
Symposium Educational Neuroscience (volgeboekt)
Leiden Institute for Brain and Cognition
Universiteit Leiden
Links:
LIBC-Junior
Leiden Institute for Brain and Cognition
Uit de Nieuwsbrief van de Universiteit Leiden:
+ Het bruist bij LIBC junior van de ideeën (01-09-2009)
+ Moeilijk lezende breinen (21-10-2009)
+ Videoprentenboek goed voor taalontwikkeling risicokinderen
(17-11-2009)
+ Lezen begint op schoot (25 januari 2005)
Nieuwsredactie - 15/02/2010
Universiteit Leiden