Westzijde NS-station moet aantrekkelijker worden
11/02/2010
ProRail, NS en de Gemeente Nijmegen gaan samen met de ministeries van
VROM en Verkeer en Waterstaat onderzoeken hoe de westzijde van het
Nijmeegse spoor ontwikkeld kan worden tot een aantrekkelijk gebied met
een goede verbinding naar het centrum. Minister Jacqueline Cramer van
Ruimte en Milieu ondertekent hiervoor een intentie-overeenkomst met de
overige partijen op maandag 15 februari.
Nijmegen is door het rijk aangewezen als één van de voorbeeldprojecten
van het programma Spoorzoneontwikkeling. De ontwikkeling van
binnenstedelijke spoorzonelocaties sluit aan bij de ambities van VROM
voor een Mooi Nederland. Met dit programma wil het kabinet slim
ruimtegebruik bevorderen en verrommeling tegengaan. De partijen gaan
de komende tijd een mobiliteitsvisie maken voor het hele gebied rondom
het Centraal Station. Daarnaast wordt een stedenbouwkundig plan
gemaakt en wordt de financiële haalbaarheid onderzocht. Op basis
hiervan wordt besloten of en welke plannen worden uitgevoerd.
De afgelopen jaren is vooral aan de oostzijde van het station Nijmegen
geïnvesteerd, omdat hier de ingang van het station ligt. Het spoor
vormt nu nog een barrière tussen Nijmegen-West en het centrum. Op dit
moment is de bereikbaarheid van het station vanaf de westzijde niet
optimaal. De westkant heeft echter de mogelijkheid om zich te
ontwikkelen tot een levendig gebied waar ruimte is voor vervoer, werk,
onderwijs, winkelen, ontspanning en wonen. De gemeente vindt het
belangrijk om te investeren in de westelijke spoorzone vanwege de
komst van de stadsbrug en als vervolg op gebiedsontwikkeling van het
Waalfront. Een representatieve stationsomgeving is uiteraard ook voor
NS belangrijk. ProRail, NS en gemeente hebben samen het overgrote deel
van de grond aan de westzijde in eigendom.
Gemeente Nijmegen