Afdeling Communicatie TROS/AVRO
Hilversum, 15 februari 2010

Televisie
EENVANDAAG
Maandag 15 februari
18.15 uur ­ Nederland 1

HELFT JONGEREN KIJKT DAGELIJKS YOUTUBE

YouTube is na vijf jaar nog razend populair: de helft van de jongeren kijkt elke dag naar de videosite. Een kwart kijkt minder 'gewone tv' sinds de komst van YouTube. Jongens tot 19 jaar zijn de meest actieve bezoekers. Dat blijkt uit onderzoek van Top-X, het jongerenpanel van EENVANDAAG, in samenwerking met FOK!.nl en Scholieren.com.

YouTube viert deze week haar vijfjarig bestaan. Top-X ondervroeg daarom 2200 jongeren over 's werelds bekendste videosite. Hoewel de meeste deelnemers YouTube op de computer of laptop kijken, kijkt een kwart (24%) regelmatig via de mobiele telefoon. Een op de tien kijkt de filmpjes via een kabeltje op tv.

Cursus stropdas strikken
YouTube wordt niet alleen gebruikt voor humorfilmpjes of muziekclips. Zo zegt bijna tachtig procent (79%) dat hun leraar YouTube-filmpjes als lesmateriaal gebruikt. De site wordt ook geraadpleegd om een instrument te leren spelen, te leren (buik-)dansen of je stropdas leren strikken. Ook make up-tips, reisverslagen en game previews worden genoemd. Een papieren handleiding om te weten hoe je iPhone werkt? Zestien procent van de jongens raadpleegt liever YouTube voor uitleg.

Braaf
Vergeleken met andere videosites wordt YouTube beoordeeld als relatief 'braaf' (46%). Zo maakte tweederde wel eens mee dat een leuk filmpje volgende dag ineens door moderators is verwijderd. Volgens een op de vijf zou iedereen alles op YouTube mogen zetten, zonder censuur. Jongens juichen dat meer toe dan meisjes.

De uitslagen van het onderzoek worden vanavond gepresenteerd in EENVANDAAG.

Het online onderzoek -waaraan 2180 jongeren van 12 tot en met 24 jaar hebben meegedaan- is gehouden tussen 10 en 15 februari. De uitslag is gecorrigeerd op leeftijd, geslacht, afkomst en spreiding over het land.

Voor meer informatie over het onderzoek: www.Top-X.nl