primeur tentoonstelling Alex van Warmerdam
30/12/2009 08:28
Stedelijk Museum Schiedam
Alex van Warmerdam
Tentoonstelling
schilderijen, film, theater
14 februari - 24 mei 2010
Het Stedelijk Museum Schiedam presenteert van 14 februari - 24 mei 2010 de eerste grote tentoonstelling van het multitalent Alex van Warmerdam. Nieuwe ensceneringen van filmfragmenten, beelden uit theatervoorstellingen, affiches, foto's en maquettes gaan samen met schilderijen, tekeningen, grafisch werk, teksten en een ter plekke vervaardigde wandschildering. Vier monumentale zalen ontvouwen de gedachtewereld van de maker, vervuld van grimmige humor en absurdistische wendingen.
Alex van Warmerdam (1952, Haarlem) is theatermaker, filmmaker, schrijver en schilder. Hij volgde de Grafische School en de Rietveld Academie in Amsterdam, waar hij afstudeerde in Vrije grafiek en Schilderen. In 1974 was hij medeoprichter van het legendarische muziektheatergezelschap Hauser Orkater. Sinds 1980 heeft hij met zijn eigen theatergezelschap De Mexicaanse Hond twaalf voorstellingen uitgebracht, waaronder Graniet, De wet van Luisman, Onnozele Kinderen, Kaatje is verdronken en Wees ons genadig. Van Warmerdam combineert de rollen van schrijver, acteur, muzikant, regisseur en ontwerper van decors en affiches. Idee, tekst, vormgeving, en muziek vormen een onlosmakelijke eenheid.
Na de korte film De Stedeling maakte Van Warmerdam in 1986 zijn eerste speelfilm Abel, gevolgd door onder andere De Noorderlingen, Grimm, Ober en De Laatste Dagen van Emma Blank. Het zijn films, die hun plaats hebben gevonden in de canon van de Nederlandse film en het collectieve geheugen van het publiek. Van Warmerdam ontving vele (film)prijzen, in binnen- en buitenland. Meest recent is de bekroning van De Laatste Dagen van Emma Blank (2009) dit jaar op het filmfestival in Venetië en in Utrecht (Gouden Kalf voor beste scenario). In 1995 werd hem de Prins Bernhard Cultuurprijs toegekend voor zijn hele theater- en filmoeuvre. I
Als 'alleskunner' beweegt Van Warmerdam zich tussen de diverse artistieke disciplines. In 1987 verschijnt de roman De hand van een vreemde; in 2006 de dichtbundel Van alle kanten komen ze. Het minst bekend zijn tot nu toe de tekeningen, prenten en schilderijen. Ook dit werk bevindt zich in het grensgebied tussen droom en nachtmerrie, verwant aan het bizarre domein in zijn films, toneelstukken en gedichten. In 2000 en 2001 maakte Van Warmerdam een reeks gouaches voor het NRC Handelsblad. De lezer trof tussen het nieuws wekelijks vervreemdende verschijningen, zoals een naakte poppenspeler in het bos of rond Pasen, een konijn met stigmata.
Vanaf het begin speelt de beeldende kunst een hoofdrol in Van Warmerdams werk. Niet alleen treden in zijn voorstellingen en boeken schilders op, of personages die schilder zouden willen zijn. Ze doen ook mee op het toneel en in de films, als onderdeel van het decor. In korte animatiefilms transformeren schilderijen zichzelf. Andersom lijken hoofdrolspelers soms weg te zinken in het schildersdoek: hun gezicht geschminkt als een geschilderd portret. Het zijn vroege toepassingen van audiovisuele kunst in een literair, theatraal en filmisch verband; pionierswerk uit een tijd waarin modieuze termen als cross over en 'multidisciplinaire integratie' nog moesten ontkiemen.
Het Stedelijk Museum Schiedam stelt er een eer dit pionierswerk en veelzijdige oeuvre voor het eerst in het museum te laten zien, in de context van de beeldende kunst.
Bij de tentoonstelling verschijnt een boek waarin de circa zeventig gouaches worden gebundeld die Alex van Warmerdam in de jaren 2000 en 2001 voor NRC Handelsblad heeft gemaakt, voorzien van een inleiding door Pieter Kottman. Dit boek is voor euro 35,00 verkrijgbaar in de museumwinkel.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.stedelijkmuseumschiedam.nl