Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Amsterdam, 3 februari 2010
Muziekgebouw in teken van China op 13+14 februari
UNIEKE SOLO-OPERA'S IN CHINA OPERAWEEKEND
De unieke reeks eenmansopera's die zaterdag 13 en zondag 14 februari te zien is in Muziekgebouw aan 't IJ, laat een geheel nieuw tijdperk zien van de Chinese opera. De opera's - die voor het eerst in Nederland te zien zijn - reizen sinds de première in 2007 de wereld over. Nieuw er aan is dat traditionele muziek en dans neergezet zijn als krachtig hedendaags theater waarin vooropgelegde vorm en melodie niet leidend zijn. Steracteurs/zangers van de Chinese opera spelen de solo-opera's eenmalig in Nederland. Naast deze drie operavoorstellingen zijn er inleidingen, een workshop Chinese opera, een orgelconcert en gesprekken met regisseur en acteurs.
Drie opera's, drie stijlen
De drie opera's die tijdens dit China opera weekend te zien tonen elk een verschillende stijl en oorsprong. De bekendste Peking Opera zanger uit Taiwan van dit moment Wu Hsingkuo, (o.a. bekend van Jackie Chans The Accidental Spy) verkent in een magistrale productie de tragedie van Koning Lear (za 13 februari 20.15 uur). Hij combineert daarin traditionele zang en dans met hedendaagse muziek en vertolkt tien verschillende rollen. Het decor en de kostuums, die hij op geraffineerde wijze gebruikt, zijn gemaakt door Academy Award winnaar Tim Yip. In Koning Lear ontvouwt zich een drama met moord, krijgsrollen en diverse tragische sub-plots, met als bekroning de beroemde waanzinscène.
Schuilen, vluchten (zo 14 februari 15.00 uur) is een Kun-opera-eenakter; de verfijnde, zuidelijke tegenhanger en 16e eeuwse voorloper van Peking Opera. Acteur/operazanger Ke Jun gaat daarin met hulp van kalligrafie en fluitspel de confrontatie aan met de vraag: moet ik de wereld en het tijdsgewricht volgen, of mijn eigen hart? Een orkest met twaalf musici van de Opera Academie in Shanghai begeleidt Ke Jun muzikaal.
Zucht (zo 14 februari 20.15 uur) is een Sichuan opera. Deze zuidelijke stijl kenmerkt zich door de expressieve beeldtaal en muziek. De meermaal bekroonde actrice/operazangeres Tian Mansha speelt drie vrouwelijke karakters. Deze gaan de confrontatie aan met hun sterfelijkheid en met de beperkingen die het lot hen heeft gesteld.
Fysieke vaardigheden
Chinese opera is geen opera zoals we in het Westen kennen. Het verschilt alleen al omdat de verhalen meestal goed aflopen. Verder spreken de acteurs doorgaans meer met hun lichaam, dan met hun stem. Zo ligt in de opleiding allereerst het accent op fysieke vaardigheden als poseren, krijgskunst en het hanteren van messen en zwaarden. Pas in tweede instantie komen de zangstijl en gesproken teksten aan bod. Omdat muziek toch de hoofdrol speelt geldt de Chinese opera niet als dansvorm.
Kijk voor meer informatie, de aanvangstijden, het randprogramma of kaarten op www.muziekgebouw.nl. Bestellen kan ook via 020 - 788 20 00 (ma t/m za 12.00 - 19.00 uur).
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht