Taalkunde Olympiade viert tweede lustrum
Voor de tiende keer buigen 155 scholieren uit 4, 5 en 6 vwo
zich op zaterdag 13 februari over vijf taalkundige
vraagstukken. Ter gelegenheid van het jubileum is er dit jaar
ook een competitie voor docenten uit het middelbaar onderwijs.
Taal én logica
De Taalkunde Olympiade is intussen een begrip geworden.
Jaarlijks schrijven zich steeds meer leerlingen in die
geïnteresseerd zijn in taal én logica. Ze buigen zich op hun
vrije zaterdag een paar uur over opgaven over de meest
uiteenlopende oude en moderne talen en schriftsoorten. Een
maand later komen ze terug om de oplossingen van de
vraagstukken te vernemen én om te horen wie er gewonnen heeft.
De beste vier worden afgevaardigd naar de Internationale
Taalkunde Olympiade, waar ze individueel en als team aan
verschillende wedstrijden deelnemen. Deze zomer wordt de
internationale olympiade in Zweden aan de Universiteit van
Uppsala gehouden.
Scholierenwedstrijd
Tien jaar geleden lanceerde Sasha Lubotsky, hoogleraar
vergelijkende Indo-Europese taalwetenschap, het idee van de
Taalkunde Olympiade in Leiden. Hij had zelf als leerling
meegedaan aan de olympiade in Moskou, waar deze
scholierenwedstrijd sinds 1965 plaatsvindt. De olympiade ging
in 2001 van start. De opgaven worden gemaakt door de opleiding
Indo-Europees in samenwerking met verschillende andere taal- en
cultuurstudies. `Kennis van de taal is niet nodig', zegt de
organisator van de olympiade Michiel de Vaan. `Als je het leuk
vindt om met talen bezig te zijn en je houdt ook van wiskunde,
dan maak je goede kans op een prijs.'
Afbeelding - Michiel de Vaan geeft een laatste instructies
voordat de scholieren kunnen beginnen aan het oplossen van de
vraagstukken.
Uiteenlopende talen
Elke olympiade bestaat uit drie verschillende soorten vragen:
over vreemde talen, over vreemde schriftsoorten en over het
Nederlands. De vragen kunnen dus gaan over alle denkbare talen
en schriften. In de afgelopen jaren zijn vragen over
uiteenlopende talen als het Arabisch, het Eskimo, het Veps en
het Lepcha de revue gepasseerd. En schriftsoorten als het
Koreaans, het spijkerschrift, het Sinhala en het Tigrinya. Dat
de vraagstukken op de Leidse olympiade een hoog niveau hebben,
bewijst wel het feit dat de winnaars uit voorgaande jaren, die
werden afgevaardigd naar de internationale wedstrijd, daar hoog
eindigden. In 2003 won het Nederlandse team de wedstrijd in
Bulgarije en in 2005 was het één van de twee Nederlandse teams
die met die eer ging strijden. De internationale wedstrijd werd
in dat eerste lustrumjaar van de Nederlandse olympiade in
Leiden gehouden.
De organisatie van de Taalkunde Olympiade heeft gemerkt dat
veel leraren in het land het leuk vinden om samen met een groep
leerlingen als voorbereiding verschillende opgaven te maken.
Dat was reden om de docenten dit jaar ook de kans te geven zich
in het strijdperk te begeven; niet tegen hun eigen leerlingen,
maar tegen elkaar.
Afbeelding - De bundel Van Sanskriet tot Sijkerschrift,
breinbrekers uit alle talen.
Bundel
Op de website van de Taalkunde Olympiade staan een aantal
opgaven met hun oplossingen uit voorgaande jaren om te oefenen.
Daarvoor is bovendien ter gelegenheid van het jubileum ook een
speciale bundel Van Sanskriet tot Spijkerschrift uitgegeven met
de beste vraagstukken uit tien jaar Taalkunde Olympiade.
Links
Website Taalkunde Olympiade
Bundel Van Sanskriet tot Spijkerschrift uitgegeven bij AUP
(9 februari 2010/SH)
Nieuwsredactie - 09/02/2010
Universiteit Leiden