D66
vrijdag 12 februari 2010
Rinnooy Kan: Onderwijs heeft geen vijanden in Nederland, maar ook weinig
echte vrienden
Prominent D66 lid Alexander Rinnooy Kan maakt zich grote zorgen over
het onderwijs in Nederland. "Onderwijs heeft geen vijanden in
Nederland, maar ook weinig echte vrienden. Onderwijs zou de
irrelevante verschillen tussen mensen moeten verkleinen en
tegelijkertijd de relevante verschillen tussen mensen moeten
vergroten. Op beide punten is het nog niet op orde in Nederland.
Iemands sociaal economische herkomst blijkt helaas nog altijd de
belangrijkste voorspeller voor het type onderwijs dat hij of zij
geniet en ook slaagt Nederland er onvoldoende in om toptalent te
stimuleren", aldus Rinnooy Kan tijdens een bijeenkomst van D66
Rotterdam. Alexander Rinnooy Kan benadrukte dat Rotterdam vooralsnog
een goede naam heeft in het buitenland. Nederland behoort echter
internationaal gezien inmiddels tot de middenmoot qua kennisuitgaven
per hoofd van de bevolking.
Breng Erasmus dichterbij Coolsingel
Alexander Rinnooy Kan, voormalig rector magnificus van de Rotterdamse
universiteit, betoogde dat hij graag zou zien dat een onderdeel van
de Erasmus Universiteit op de Coolsingel gesitueerd zou zijn, zodat er
midden in de stad een zichtbaar symbool van dit beroemde Rotterdams
instituut staat. De Erasmus Universiteit Rotterdam staat te ver van de
Coolsingel. De aanwezigheid van studenten kan het centrum van
Rotterdam bovendien een nieuwe dynamiek geven. Rinnooy Kan verwees in
zijn oproep naar eerder geopperde ideeën in de Rotterdamse politiek om
daarvoor het historische pand van het voormalige postkantoor te
gebruiken. Daarnaast betoogde Rinnooy Kan dat de gemeente en de
universiteit nog actiever zouden kunnen samenwerken bij de
ontwikkeling van Rotterdam. Ook kunnen gemeente en universiteit nog
meer doen aan het begeleiden van talentvolle Rotterdammers.
Een leven lang leren
Het principe van 'een leven lang leren' wordt volgens Rinnooy Kan nog
veel te weinig benut in Nederland. Ook Salima Belhaj, lijsttrekker van
D66 Rotterdam, gelooft in de filosofie van 'een leven lang leren' om
de werkgelegenheid in Rotterdam op peil te houden. Voor mensen op
beroepsleeftijd wordt de rol van onderwijs in de vorm van bij- of
omscholing volgens haar onderschat. Belhaj: "Op een steeds flexibelere
arbeidsmarkt, waarin een baan voor het leven allang niet meer
gebruikelijk is, is het vergaren van nieuwe kennis en vaardigheden van
essentieel belang om een garantie op werk te behouden. Wij geloven dus
in continue aandacht voor onderwijs als middel om mensen in Rotterdam
echt aan het werk te houden."