Gemeente Achtkarspelen
Open Communicatie geeft imagocampagne Noordoost Fryslân vorm
Het bureau Open Communicatie uit Groningen gaat een imagocampagne voor
Noordoost Fryslân vormgeven. De gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel,
Dongeradeel, Kollumerland c.a. en Tytsjerksteradiel hebben na een
uitgebreide bureauoriëntatie gekozen voor Open. Dit bureau was ook de
keuze van de klankbordgroep waarin vertegenwoordigers vanuit de
toeristische sector, de provincie, ondernemers en diverse Noordoost
Friese stichtingen zitten. Open heeft veel ervaring met city- en
regiomarketingvraagstukken. Zo is het bureau verantwoordelijk voor de
imagocampagne van de provincie Drenthe en sleepte eerder een Effie,
een belangrijke reclameprijs, in de wacht voor de toeristische
promotiecampagne âEr gaat niets boven Groningenâ.
De vijf Noordoost Friese gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel,
Dongeradeel, Kollumerland c.a. en Tytsjerksteradiel hebben zich
verenigd in het project regiomarketing en willen Noordoost Fryslân
beter op de kaart zetten. Mede dankzij een Europese subsidie voor
plattelandsontwikkeling (Vital Rural Area) wordt de regio vanaf 2010
gepromoot. Hiermee wordt een plus gezet op alle bestaande
initiatieven, netwerken en inspanningen in Noordoost Fryslân.
Imago-onderzoek
Noordoost Fryslân heeft genoeg te bieden, maar is nog relatief
onbekend. Dit is gebleken uit de eerste resultaten van een onderzoek
dat Stenden Instituut Service Management in het kader van het project
regiomarketing in de herfstvakantie heeft uitgevoerd onder bezoekers
en toeristen in Noordoost Fryslân. Hun mening is vergeleken met die
van landgenoten die nog nooit in Noordoost Fryslân zijn geweest.
Toeristen en bezoekers komen graag nog een keertje terug als ze eens
in de Noordoost Friese regio geweest zijn. De bezoekers waarderen
vooral de natuur, het aanbod van fiets- en wandelroutes en de rust en
de ruimte. Interessant is dat een groot deel van deze groep door
verhalen van familie, kennissen, collegaâs, dus via
mond-tot-mondreclame, nieuwsgierig is geworden naar het gebied. De
bezoekers zijn enthousiaster dan de groep die hier nog nooit is
geweest. Het credo âonbekend maakt onbemindâ lijkt daarmee op
Noordoost Fryslân van toepassing. Een kans voor regiomarketing om dit
te veranderen.