Gemeente Achtkarspelen


Open Communicatie geeft imagocampagne Noordoost Fryslân vorm

Het bureau Open Communicatie uit Groningen gaat een imagocampagne voor Noordoost Fryslân vormgeven. De gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Kollumerland c.a. en Tytsjerksteradiel hebben na een uitgebreide bureauoriëntatie gekozen voor Open. Dit bureau was ook de keuze van de klankbordgroep waarin vertegenwoordigers vanuit de toeristische sector, de provincie, ondernemers en diverse Noordoost Friese stichtingen zitten. Open heeft veel ervaring met city- en regiomarketingvraagstukken. Zo is het bureau verantwoordelijk voor de imagocampagne van de provincie Drenthe en sleepte eerder een Effie, een belangrijke reclameprijs, in de wacht voor de toeristische promotiecampagne âEr gaat niets boven Groningenâ.

De vijf Noordoost Friese gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Kollumerland c.a. en Tytsjerksteradiel hebben zich verenigd in het project regiomarketing en willen Noordoost Fryslân beter op de kaart zetten. Mede dankzij een Europese subsidie voor plattelandsontwikkeling (Vital Rural Area) wordt de regio vanaf 2010 gepromoot. Hiermee wordt een plus gezet op alle bestaande initiatieven, netwerken en inspanningen in Noordoost Fryslân.

Imago-onderzoek
Noordoost Fryslân heeft genoeg te bieden, maar is nog relatief onbekend. Dit is gebleken uit de eerste resultaten van een onderzoek dat Stenden Instituut Service Management in het kader van het project regiomarketing in de herfstvakantie heeft uitgevoerd onder bezoekers en toeristen in Noordoost Fryslân. Hun mening is vergeleken met die van landgenoten die nog nooit in Noordoost Fryslân zijn geweest. Toeristen en bezoekers komen graag nog een keertje terug als ze eens in de Noordoost Friese regio geweest zijn. De bezoekers waarderen vooral de natuur, het aanbod van fiets- en wandelroutes en de rust en de ruimte. Interessant is dat een groot deel van deze groep door verhalen van familie, kennissen, collegaâs, dus via mond-tot-mondreclame, nieuwsgierig is geworden naar het gebied. De bezoekers zijn enthousiaster dan de groep die hier nog nooit is geweest. Het credo âonbekend maakt onbemindâ lijkt daarmee op Noordoost Fryslân van toepassing. Een kans voor regiomarketing om dit te veranderen.