Ingezonden persbericht
Persbericht
Wakker Dier sleept Super de Boer voor rechter om varkensleugens
De gewraakte reclame (voorp., inhoudsopg. en pg.36 t/m 41): http://www.wakkerdier.nl/docs/SKM_Copier10020510270.pdf
De weergave van het blad op de website van Super de Boer, waaruit de reclame ondertussen grotendeels is verwijderd:
http://www.superdeboer.nl/lekkerleven/februari2010.html
Amsterdam, 12 februari 2010; Stichting Wakker Dier start vandaag een kort geding tegen supermarktketen Super de Boer wegens het voorliegen van haar klanten over varkensvlees. In haar blad 'Lekker leven' (oplage ca.1,7 miljoen) prijst Super de Boer in 8 pagina's uitgebreid haar varkensvlees aan, met plaatjes van 'blije' biggen in het stro en in de wei. Wakker Dier bezocht de in het artikel genoemde varkensbedrijven afgelopen week undercover en was verbijsterd: in werkelijkheid gaat het over industrievlees van biggen die in krappe betonnen hokken leven zonder stro. Van een sappige groene weide kunnen deze varkens slechts dromen. Het klantenblad is doorspekt met leugens, afgewisseld met goedkope varkensvleesaanbiedingen. Super de Boer heeft inmiddels in een brief aan Wakker Dier toegegeven dat "een verkeerd beeld is geschetst" maar wil nog onvoldoende rectificeren. 26 Februari is de zitting.
Rechtszaak
Afgelopen maandag heeft Wakker Dier Super de Boer met een sommatie de kans gegeven haar fout zelf recht te zetten, middels verwijdering van het blad en rectificaties in ondermeer de volgende uitgave van het blad en in de landelijke dagbladen. Super de Boer geeft inmiddels in een brief aan Wakker Dier toe dat "een verkeerd beeld' is geschetst". Ze zegt de verspreiding van het blad te hebben stop gezet maar geeft nog geen duidelijkheid over rectificatie van haar misleidende artikel. Wakker Dier spant vandaag een rechtszaak aan, samen met enkele consumenten en biologische varkensboeren. De biologische varkensboeren zijn verbolgen omdat de advertentie consumenten misleidt om gangbaar vlees te kopen als 'diervriendelijk'. Biologische varkensboeren maken kosten om dieren daadwerkelijk stro te geven en buiten te laten. Super de Boer wil die moeite voor dierenwelzijn niet nemen, maar dit wel suggereren naar haar klanten. Hierdoor valt te vrezen dat consumenten het duurdere - maar veel diervriendelijkere - biologische vlees laten liggen.
Gewraakte advertentie
Waar Super de Boer spreekt over 'blije' en 'tevreden' varkens, is in werkelijkheid sprake van industrievlees. Ook de plaatjes bij het artikel, zoals bijvoorbeeld van een big en een hond die samen door het gras rennen en van biggen en zeugen in een dik pak stro, staan ver van de werkelijkheid. De varkens hebben minder dan een vierkante meter leefruimte en komen pas op weg naar het slachthuis voor het eerst buiten. De zeugen staan een groot deel van hun leven tussen stalen stangen zodat ze slechts één stapje voor- en achteruit kunnen zetten. De typische krulstaartjes worden zonder verdoving afgeknipt, omdat de varkens in de schemerige hokken elkaar anders uit frustratie aanvreten.
- einde persbericht -
Ingezonden persbericht