Consumentenbond
12 februari 2010
Voorlichting apotheken onder de maat
Apothekers vragen niet goed door als een klant met een klacht aan de
balie komt. Dat blijkt uit een mystery onderzoek van de
Consumentenbond onder 22 apotheken. De bond zal de uitkomsten van dit
onderzoek inbrengen in de evaluatie van de geneesmiddelenwet in 2010
en bij de branchevereniging KNMP pleiten voor verbetering.
De mysteryshoppers legden hun klacht, bloed bij de ontlasting en jeuk
aan de anus (dit kan duiden op aambeien), voor aan de
apotheekmedewerkers om te toetsen in hoeverre zij zich houden aan de
door de KNMP voorgeschreven zorgvragen. In slechts 2 van de 22
apotheken werd gevraagd hoelang de mysteryshopper al last had van de
klachten en er werd ook maar in 2 apotheken geïnformeerd wat er gedaan
was aan de klacht. In 4 apotheken werd gevraagd welke andere
medicijnen de klant gebruikte.
Privacy in de apotheek
De mysteryshoppers kregen de instructie mee om duidelijk gegeneerd hun
klacht voor te leggen en te kijken hoe apothekers hiermee omgaan.
Slechts de helft was overwegend positief over de ervaren privacy in de
apotheek. De KNMP zegt in een reactie dat apotheekmedewerkers
duidelijker de mogelijkheid tot een privégesprek onder de aandacht
moeten brengen bij klanten. De Consumentenbond adviseert consumenten
om ook actief te vragen om privacy als daar behoefte aan is.