De Haagse Hogeschool

Academie voor Bestuur, Recht en Veiligheid De Haagse Hogeschool ontvangt officieel UNESCO-certificaat

Tijdens de jaarlijkse Mandela Lezing op 11 februari ontving de Academie voor Bestuur, Recht en Veiligheid van De Haagse Hogeschool de officiële UNESCO-status. Hiermee toont de academie aan dat zij zich inzet op terreinen als vrede, cultureel erfgoed, mensenrechten en duurzame ontwikkeling. Tim van Tongeren, directeur van de Academie voor Bestuur, Recht en Veiligheid, ontving het UNESCO-certificaat uit handen van Anke van Kampen, commissielid van UNESCO.

Oordeel UNESCO

UNESCO vindt dat de Academie voor Bestuur, Recht en Veiligheid duidelijk heeft laten zien de UNESCO-doelstellingen te willen nastreven. De vier kernthemaâs van UNESCO âVrede en mensenrechtenâ, âWereldburgerschapâ, âIntercultureel lerenâ en âDuurzame ontwikkelingâ maken deel uit van het reguliere onderwijsprogramma van de academie. Dit is belangrijk in een stad als Den Haag die zich presenteert als stad van vrede recht en veiligheid en draagt bij aan de opleiding van studenten tot wereldburger. Bovendien wordt de academie gewaardeerd voor haar inspanningen om in de Haagse regio een cluster van UNESCO-scholen te vormen. Zo sluit op korte termijn ook ROC Mondriaan zich aan. Tim van Tongeren, academiedirecteur, is trots: âHet UNESCO-certificaat is de bekroning op de inspanningen die de academie levert op het gebied van de vier kernthemaâs van UNESCO.â

Namens De Haagse Hogeschool sprak Oyebade Onigbogi, student International Public Management afkomstig uit Ghana, de onvergetelijke woorden uit dat Mandela voor hem en voor alle jongeren een lichtend voorbeeld is om, ondanks alle ontberingen die hij heeft doorstaan, humaan en wijs te blijven. En dat je je leven lang moet leren en ontwikkelen.

Over het UNESCO-certificaat

UNESCO heeft in 1952 het Associated Schools Project (ASP) opgericht: een wereldwijd netwerk van duizenden UNESCO-scholen, zowel in het primair, voortgezet als beroepsonderwijs. UNESCO-scholen willen leerlingen vertrouwd maken met het UNESCO gedachtegoed, vooral met vrede en verdraagzaamheid. Op een UNESCO-school leren jongeren dat ze zelf een groot aandeel hebben in positieve veranderingen en kunnen bijdragen aan een veilige, verdraagzame en schone wereld. Dat bevordert internationalisering en draagt bij aan begrip, verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit.

Mandela Lezing

Tijdens de derde Mandela Lezing, op de dag dat de Zuid-Afrikaanse volksheld precies twintig jaar in vrijheid leeft, spraken diverse prominenten over het gedachtegoed van Mandela. Job Cohen, burgemeester van Amsterdam, verzorgde een lezing over democratie. Oud-minister en lid van de Raad van State Winnie Sorgdrager voegde hier een kritische noot aan toe.