De Haagse Hogeschool
Academie voor Bestuur, Recht en Veiligheid De Haagse Hogeschool ontvangt
officieel UNESCO-certificaat
Tijdens de jaarlijkse Mandela Lezing op 11 februari ontving de
Academie voor Bestuur, Recht en Veiligheid van De Haagse Hogeschool de
officiële UNESCO-status. Hiermee toont de academie aan dat zij zich
inzet op terreinen als vrede, cultureel erfgoed, mensenrechten en
duurzame ontwikkeling. Tim van Tongeren, directeur van de Academie
voor Bestuur, Recht en Veiligheid, ontving het UNESCO-certificaat uit
handen van Anke van Kampen, commissielid van UNESCO.
Oordeel UNESCO
UNESCO vindt dat de Academie voor Bestuur, Recht en Veiligheid
duidelijk heeft laten zien de UNESCO-doelstellingen te willen
nastreven. De vier kernthemaâs van UNESCO âVrede en mensenrechtenâ,
âWereldburgerschapâ, âIntercultureel lerenâ en âDuurzame ontwikkelingâ
maken deel uit van het reguliere onderwijsprogramma van de academie.
Dit is belangrijk in een stad als Den Haag die zich presenteert als
stad van vrede recht en veiligheid en draagt bij aan de opleiding van
studenten tot wereldburger.
Bovendien wordt de academie gewaardeerd voor haar inspanningen om in
de Haagse regio een cluster van UNESCO-scholen te vormen. Zo sluit op
korte termijn ook ROC Mondriaan zich aan. Tim van Tongeren,
academiedirecteur, is trots: âHet UNESCO-certificaat is de bekroning
op de inspanningen die de academie levert op het gebied van de vier
kernthemaâs van UNESCO.â
Namens De Haagse Hogeschool sprak Oyebade Onigbogi, student
International Public Management afkomstig uit Ghana, de onvergetelijke
woorden uit dat Mandela voor hem en voor alle jongeren een lichtend
voorbeeld is om, ondanks alle ontberingen die hij heeft doorstaan,
humaan en wijs te blijven. En dat je je leven lang moet leren en
ontwikkelen.
Over het UNESCO-certificaat
UNESCO heeft in 1952 het Associated Schools Project (ASP) opgericht:
een wereldwijd netwerk van duizenden UNESCO-scholen, zowel in het
primair, voortgezet als beroepsonderwijs. UNESCO-scholen willen
leerlingen vertrouwd maken met het UNESCO gedachtegoed, vooral met
vrede en verdraagzaamheid. Op een UNESCO-school leren jongeren dat ze
zelf een groot aandeel hebben in positieve veranderingen en kunnen
bijdragen aan een veilige, verdraagzame en schone wereld. Dat
bevordert internationalisering en draagt bij aan begrip,
verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit.
Mandela Lezing
Tijdens de derde Mandela Lezing, op de dag dat de Zuid-Afrikaanse
volksheld precies twintig jaar in vrijheid leeft, spraken diverse
prominenten over het gedachtegoed van Mandela. Job Cohen, burgemeester
van Amsterdam, verzorgde een lezing over democratie. Oud-minister en
lid van de Raad van State Winnie Sorgdrager voegde hier een kritische
noot aan toe.