Ingezonden persbericht
Persbericht
Zoetermeer 11 februari 2009
Houd wegen open voor vrachtverkeer, ook tijdens sneeuw
Vervoerend en verladend bedrijfsleven schieten plan SP en PvdA af.
Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer hebben geen goed woord over voor het plan van de SP en PvdA om vrachtauto's stil te zetten tijdens extreem weer. De organisaties spreken van een ongenuanceerde en onterechte aanval op het vervoerend bedrijfsleven en van een ondoordacht plan. Zij pleiten voor het openhouden van de wegen voor vrachtverkeer. Ook zijn zij van mening dat tijdiger communicatie over extreme weersomstandigheden en meer onderling begrip van medeweggebruikers van groot belang is.
Nutsfunctie
De vervoerssector heeft een nutsfunctie in Nederland. Iedereen vindt het vanzelfsprekend dat de schappen in de supermarkten vol liggen. Weer of geen weer, mensen verwachten dat er iedere avond gewoon eten op tafel staat. Die vanzelfsprekendheid is het gevolg van een enorme logistieke prestatie.
Communiceer tijdig over het weer
Niet de vrachtauto in algemene zin, maar met name het slechte weer is de oorzaak van de files die het land de afgelopen periode teisterden. De oplossing ligt dan ook in goede en tijdige communicatie over de verwachte weersomstandigheden en niet in een verbod voor een deel van de verkeersdeelnemers. Het weer blijft lastig te voorspellen. Door hier regelgeving voor op te leggen legt men onnodig het transport binnen Nederland stil.
Meer onderling begrip
TLN, EVO en KNV pleiten ook voor meer begrip in het verkeer. Alle weggebruikers vormen samen het verkeer en hebben een gedeelde verantwoordelijkheid. Het is bij extreme omstandigheden daarom vooral belangrijk dat weggebruikers rekening met elkaar houden. Afstand houden en goed opletten levert dan ook meer resultaat op dan een algeheel rijverbod.
Vrachtauto is sneeuwruimer
Wat veel mensen zich bovendien niet beseffen is dat het transport ook een positieve rol speelt tijdens het slechte weer. De vrachtwagens rijden het strooizout in de wegen en trekken bovendien met hun gewicht, een spoor door de sneeuw waar alle weggebruikers van profiteren.
Chauffeurs zijn goed opgeleid
Tot slot stelt het vervoerend bedrijfsleven dat de Nederlandse vrachtautochauffeurs buitengewoon goed zijn opgeleid. Het zijn professionals op de weg en gedragen zich daar in het overgrote deel van de gevallen ook naar. Het vervoerend bedrijfsleven verdient daarom juist een pluim en geen, naar de mening van de organisaties, ongenuanceerde aanval vanuit de politiek.
Inmiddels heeft Emile Roemer van de SP aangegeven dat het standpunt van de SP genuanceerder ligt. Roemer benadrukt dat bepaalde maatregelen genomen kunnen worden bij extreme weersomstandigheden. Maar uiteraard wel in overleg met het vervoerend bedrijfsleven.