Persbericht
Exact rapporteert toename van EBITDA-marge en kasstroom over 2009
DELFT, 11 februari 2010
Vroegtijdige voorbereiding op de wereldwijde economische neergang en behoudend kostenbeheer verzachten de invloed op de winstgevendheid
Exact Holding N.V. (Exact) maakt de resultaten over 2009 bekend.
Financiële hoogtepunten:
* De wereldwijde economische crisis had een negatieve invloed op de omzet in alle regio's, wat een daling betekent van de totale omzet van 10,9% tot ¤ 232,5 miljoen (2008: ¤ 261,0 miljoen). Dit werd veroorzaakt door een daling van de licentie- en serviceomzet, die deels werd gecompenseerd door een stijging van de maintenance omzet.
* De totale operationele kosten zijn verminderd met ¤ 24,8 miljoen tot ¤ 186,8 miljoen (2008: ¤ 211,6 miljoen) wat een daling betekent van 11,7% die voornamelijk werd bereikt door een daling van de personeelskosten.
* De EBITDA-marge steeg tot 23,4% (2008: 22,3%) doordat vroegtijdig ingezette kostenbesparingen circa 85% van de omzetdaling compenseerden. EBITDA bedroeg ¤ 54,3 miljoen (2008: ¤ 58,2 miljoen), wat een daling betekent van 6,6%.
* Het nettoresultaat bedroeg ¤ 33,6 miljoen (2008: ¤ 36,4 miljoen), wat een daling betekent van 7,7% als gevolg van een lager operationeel resultaat.
* Ondanks het negatieve economische klimaat steeg de operationele kasstroom met 5,6% tot ¤ 49,8 miljoen (2008: ¤ 47,1 miljoen), hetgeen een omzetting van winst in kasstroom betekent van 147% (2008: 128%)
* De netto kaspositie steeg tot ¤ 48,9 miljoen per 31 december 2009 (31 december 2008: ¤ 44,7 miljoen). De balans blijft zeer sterk en haast schuldenvrij.
* De winst per aandeel bedroeg ¤ 1,47 (2008: ¤ 1,54), wat een daling van 4,5% betekent.
* Een slotdividend van ¤ 0,81 per aandeel zal worden voorgesteld in aanvulling op het interimdividend van ¤ 0,66 per aandeel dat op 7 augustus 2009 is uitbetaald. Het totaal dividend voor 2009 bedraagt daarmee ¤ 1,47 per aandeel, wat een 100% uitbetaling van het nettoresultaat betekent, in overeenstemming met het dividendbeleid.
Strategische en operationele hoogtepunten:
* Als gevolg van de maatregelen die in 2008 zijn genomen om de kostenstructuur van de onderneming aan de huidige economische omstandigheden aan te passen alsmede de doorlopende kostenbeheersingsprogramma's, zijn de operationele kosten verminderd met 11,7%, wat met name bereikt is door een vermindering van de personeelskosten. Het totaal aantal medewerkers exclusief overnames en desinvesteringen is in 2009 verder gedaald met 7% tot ongeveer 2.200. Daarmee verbonden eenmalige herstructureringskosten bedroegen ¤ 1,3 miljoen.
* Verkoop aan nieuwe klanten bleef zwak gedurende het jaar en de hersteltrend in het derde kwartaal zette zich in het vierde kwartaal niet voort, wat leidde tot een daling van de licentieomzet van 26,5% voor het gehele jaar 2009 en als gevolg daarvan tot een daling van de serviceomzet van 24,0%. Verkoop aan bestaande klanten bleef robuust en was goed voor ongeveer 80% van de licentieomzet.
* Als gevolg van een stabiel aantal contractsvernieuwingen en een per januari 2009 doorgevoerde prijsindexering, steeg de maintenance omzet met 3,8% tot ¤ 134,5 miljoen (2008: ¤ 129,6 miljoen).
* Als een strategische investering naar de toekomst, heeft Exact in combinatie met zijn 25ste verjaardag, in het vierde kwartaal van 2009 wereldwijd met succes een nieuwe merkidentiteit uitgerold, met daarbij behorende eenmalige kosten van ¤ 1,4 miljoen.
* De vraag van grotere internationale ondernemingen naar de oplossingen van Exact als een alternatief voor zogenaamde tier 1 oplossingen is toegenomen en heeft geleid tot een aantal significante contracten, zoals DEKRA Claims and Expert Services International N.V.
* Exact Online blijft sterke groei vertonen. Het totaal aantal Exact Online abonnementen steeg met meer dan 40% tot 12.500, wat er toe leidt dat meer dan 30.000 administraties in Exact Online worden gevoerd.
* Exact kondigde op 28 december 2009 de benoeming van Max Timmer als CFO per 1 januari 2010 aan. Hij zal door de Raad van Commissarissen worden voorgedragen tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 22 april 2010 voor benoeming als lid van de Raad van Bestuur.
* Belangrijke nieuwe contracten: Robeco, KLM Jetcenter, Gulf Cryo, Bugaboo International B.V., GCH Retail, Sanyo HQ Device Vietnam Co. Ltd., United Standard, United States Postal Services (USPS), AEGON companies, Meridian.
Vooruitzichten
Exact gelooft dat de effecten van de wereldwijde economische teruggang hun bodem hebben bereikt aan het eind van 2009, maar verwacht dat de wereldwijde economie slechts geleidelijk zal herstellen in de komende 24 maanden. Anticiperend daarop en in lijn met de verwachte geleidelijke verbetering van de marktomstandigheden voor zakelijke software oplossingen, zullen we verstandig blijven investeren in de belangrijkste strategische gebieden om winstgevende groei te bereiken in geselecteerde strategische marktsegmenten. Dit zijn internationale ondernemingen die succesvol bediend worden met Exact's "parenting strategie", de wereldwijde professionele dienstverleningssector en de onderkant van de MKB-markt in Nederland en België met een focus op oplossingen gebaseerd op Exact Online. Echter, onze belangrijkste focus blijft EBITDA en kasstromen totdat een verbetering van de huidige economische situatie zichtbaar wordt in een structurele omzetgroei. In het licht van het aanhoudend onzekere economische en ondernemingsklimaat, geeft Exact geen specifiek vooruitzicht voor 2010.
Zie het origineel
Rajesh Patel, CEO Exact Holding N.V.:
"De omzetontwikkelingen in 2009 waren, hoewel verwacht, over de gehele linie teleurstellend, terwijl EBITDA en kasstroom, die als kerndoelen waren geformuleerd, goed waren. We hebben ons goed en vroegtijdig voorbereid op de wereldwijde economische teruggang en onze uitvoering van het lijn brengen van de kostenstructuur van de onderneming met de omzet, was op tijd en nauwgezet. De meeste van deze maatregelen zijn al in 2008 ingezet en werden effectief in 2009. Ons grote klantenbestand maakt een sterke kasstroom en cross-selling mogelijk, zoals gedurende het jaar is gebleken.
Substantieel verlaagde operationele kosten in 2009 hebben ons in staat gesteld om geleidelijk te investeren in de belangrijkste strategische gebieden zoals ons merk, Exact Online, Longview en onze "parenting strategie", in afwachting van een geleidelijke verbetering van de economie in 2010 en daarna. Deze duidelijke keuzes blijven de gebieden waar wij, hoewel voorzichtig, zullen blijven investeren in 2010.
Als organisatie blijven wij strategisch en financieel gezond en op basis van onze operationele fitheid en gereedheidheb ik er vertrouwen in dat wij een stijgende omzet zullen zien, indien de economie opveert."
Omzet
De wereldwijde economische neergang had een negatieve invloed op de omzet in alle regio's, resulterend in een daling van de totale omzet met 10,9% tot ¤ 232,5 miljoen (2008: ¤ 261,0 miljoen) veroorzaakt door een daling van de licentie- en de serviceomzet. De totale organische omzet daalde met 11,3% tot ¤ 230,0 miljoen (2008: ¤ 259,3 miljoen). Dit is exclusief een positief wisselkoerseffect van ¤ 0,5 miljoen en een bijdrage door de overname van Orisoft Technology van ¤ 2,0 miljoen. Licentieomzet daalde met 26,5% naar ¤ 54,6 miljoen (2008: ¤ 74,3 miljoen). Organische licentieomzet daalde met 27,1% tot ¤ 53,9 miljoen (2008: ¤ 74,0 miljoen).
* De licentieomzetdaling is voornamelijk veroorzaakt door een substantieel zwakkere markt voor nieuwe klanten gedurende het jaar, omdat bedrijven investeringen in nieuwe software bleven uitstellen. Bovendien zijn verkooptrajecten bij nieuwe klanten in 2009 gemiddeld tweemaal zo lang als in de pre-crisis tijd.
* Met uitzondering van de Americas regio, vertoonde de add-on licentieverkopen aan bestaande klanten minder invloed en bleven robuust gedurende het gehele jaar. Dit is te zien in het feit dat de add-on licentieverkopen meer dan 80% van de totale licentieomzet omvatten, wat de vroegtijdige verlegging van de focus van nieuwe klanten op bestaande klanten bevestigt.
* Hoewel de licentieomzet in het tweede en derde kwartaal wees op een stabilisering van de neerwaartse trend, is deze trend in het vierde kwartaal niet voortgezet. Niettemin was het vierde kwartaal in absolute getallen het sterkste kwartaal van het jaar.
Maintenance omzet steeg met 3,8% tot ¤ 134,5 miljoen (2008: ¤ 129,6 miljoen) als gevolg van zowel een prijsindexverhoging per januari 2009 als een stabiel aantal contractsvernieuwingen, ondanks een toename in faillissementen. Organische maintenance omzet steeg met 3,3% tot ¤ 133,8 miljoen (2008: ¤ 129,5 miljoen).
Serviceomzet daalde met 24,0% tot ¤ 43,4 miljoen (2008: ¤ 57,1 miljoen). De aanmerkelijk lagere aanwas van nieuwe klanten sinds het laatste kwartaal van 2008 resulteerde in een daling van de implementatiediensten. Het toegenomen kostenbewustzijn bij klanten had verder een substantiële invloed op de trainingomzet. Organische serviceomzet daalde met 24,3% tot ¤ 42,3 miljoen (2008: ¤ 55,8 miljoen).
EBITDA en EBIT
Een vroegtijdige aanpassing van de kostenstructuur van de onderneming aan de marktomstandigheden in 2008 en voortdurende kostenbeheersingsprogramma's, resulteerden in een vermindering van de totale operationele kosten met ¤ 24,8 miljoen tot ¤ 186,8 miljoen (2008: ¤ 211,6 miljoen), wat een daling van 11,7% betekent, voornamelijk bereikt door een daling in de personeelskosten. Deze kostenbesparingen hebben ongeveer 85% van de totale omzetdaling gecompenseerd en hebben de significante invloed van de wereldwijde economische teruggang op de winstgevendheid verzacht. Daardoor steeg de EBITDA-marge tot 23,4% (2008: 22,3%) en bedroeg de EBITDA ¤ 54,3 miljoen (2008: ¤ 58,2 miljoen), wat een daling betekent van 6,6%. EBIT bedroeg ¤ 45,7 miljoen (2008: ¤ 49,4 miljoen), wat een EBIT-marge van 19,7% (2008: 18,9%) betekent.
Het organisch aantal werknemers is verder gedaald met 7% in aanvulling op de reductie van 10% in 2008. Dit heeft geleid tot een daling van de organische personeelskosten van 13,7% in vergelijking met 2008. Organische marketingkosten zijn verder verminderd met 12,0% als gevolg van een vermindering van sponsoring en marketingactiviteiten gericht op nieuwe klanten. Verder is de marketingfocus verlegd van nieuwe klanten naar bestaande klanten binnen de huidige budgetten. Voortdurende kostenbeheersingsprogramma's hebben tot een vermindering van de overige operationele kosten inclusief omzet gerelateerde kosten geleid met 9,4%, oftewel ¤ 5,1 miljoen.
Eenmalige herstructureringskosten verbonden met de afname van het personeel bedroegen ¤ 1,3 miljoen en de eenmalige investering in de lancering van de nieuwe merkidentiteit bedroeg ¤ 1,4 miljoen. Zonder deze eenmalige kosten van in totaal ¤ 2,7 miljoen bedroeg de EBITDA ¤ 57,0 miljoen (2008: ¤ 58,8 miljoen) wat een EBITDA-marge van 24,5% (2008: 22,5%) betekent.
De corporate kosten, inclusief de kosten voor research en development ("R&D") voor de "corporate" productlijnen en de holdingkosten, maar exclusief de kosten van afschrijvingen en amortisatie, bedroegen ¤ 24,0 miljoen (2008: ¤ 23,3 miljoen). Dit is inclusief ¤ 1,4 miljoen aan personeelskosten voor medewerkers die als gevolg van de globalisering van operationele ondersteuningsfuncties zoals HR, van regionaal naar corporate niveau zijn overgegaan.
Rente en belasting
De totale financiële baten en lasten daalden met ¤ 1,1 miljoen tot ¤ - 0,3 miljoen (2008: ¤ 0,8 miljoen). Dit was voornamelijk het resultaat van significant lagere rente op kasdeposito's. De gemiddelde belastingdruk daalde van 26,6% naar 25,5%, voornamelijk het gevolg van verdere gebruikmaking van beschikbare compensabele fiscale verliezen in Duitsland.
Balans en cashflow
De netto kaspositie nam toe tot ¤ 48,9 miljoen per 31 december 2009 (31 december 2008: ¤ 44,7 miljoen) en de balans bleef zeer sterk en nagenoeg schuldenvrij.
Ondanks het negatieve economische klimaat en de negatieve invloed op het betalingsgedrag, bleef het gemiddeld aantal debiteurendagen bijna stabiel op 63 (2008: 62) door een aanhoudende focus op het innen van uitstaande bedragen. De operationele kasstroom nam met 5,6% toe tot ¤ 49,8 miljoen (2008: ¤ 47,1 miljoen), wat gelijk staat aan 147% (2008: 128%) van het nettoresultaat. Het werkkapitaal vertoonde een verbetering van ¤ 8,8 miljoen, met name veroorzaakt door lagere debiteuren.
Nettoresultaat en winst per aandeel
Het nettoresultaat bedroeg ¤ 33,6 miljoen (2008: ¤ 36,4 miljoen), wat een daling betekent van 7,7%, als gevolg van een lager operationeel resultaat. De winst per aandeel daalde slechts met 4,5% tot ¤ 1,47 (2008: ¤ 1,54) als gevolg van het lagere gemiddeld aantal uitstaande aandelen in 2009 ten opzichte van 2008. Als gevolg van de aanhoudend sterke operationele kasstroom, steeg de cashflow per aandeel verder met 9,0% tot ¤ 2,18 (2008: ¤ 2,00).
Op basis van de aanhoudend sterke kasstroom en ondanks het negatieve economische klimaat, zal een slot dividenduitkering van ¤ 0,81 per aandeel worden voorgesteld aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 22 april 2010, in aanvulling op het interimdividend van ¤ 0,66 per aandeel dat op 7 augustus 2009 is uitbetaald. Het totale dividend voor 2009 bedraagt daarmee ¤ 1,47 per aandeel, wat in overeenstemming is met het dividendbeleid van een 100% uitbetaling van het nettoresultaat, in ieder jaar waarin de onderneming geen materiële acquisitie verricht.
Operationele resultaten in de regio's
De bijdrage van de regio's aan het resultaat van 2009, samen met een aantal operationele hoogtepunten, worden hieronder weergegeven. De corporate kosten inclusief de R&D kosten voor de "corporate productlijnen" en de holdingkosten zijn niet verwerkt in de EBITDA van de regio's (2009: ¤ 24,0 miljoen, 2008: ¤ 23,3 miljoen).
Netherlands
De wereldwijde economische crisis had een substantiële invloed op de Nederlandse regio in 2009. Verminderde investeringen door ondernemingen in nieuwe software en langere beslissingstrajecten leidden tot een omzetdaling. In lijn met deze moeilijke economische situatie bleef de primaire focus op winstgevendheid, kasstroom en contacten met bestaande klanten en partners. De omvorming van een divisie naar een functionele organisatie die in de tweede helft van 2008 in gang is gezet, samen met de aanhoudende kostenbeheersingen, heeft geleid tot een verdere stijging van de EBITDA-marge tot een record niveau van 50,8% (2008: 43,9%).
Zie het origineel
Corporate kosten zijn niet verwerkt in de EBITDA van de regio's
Financiële en operationele hoogtepunten 2009
* Totale omzet daalde met 10,0% tot ¤ 96,2 miljoen (2008: ¤ 106,9 miljoen), veroorzaakt door een daling in licentie- en serviceomzet.
* Als gevolg van een aanhoudend zwakke markt voor nieuwe klanten en een sterke focus op bestaande klanten, werd meer dan 80% van de licentieomzet bij bestaande klanten geboekt.
* Maintenance omzet steeg met 2,6% als gevolg van een prijsindexverhoging per januari 2009 en een stabiel aantal contractsvernieuwingen, ondanks een stijging van het aantal faillissementen.
* De omvorming van een divisie naar een functionele organisatie in 2008, in combinatie met aanhoudende kostenbeheersingen hebben geleid tot een record EBITDA-marge in de Nederlandse regio van 50,8% (2008: 43,9%). Als een gevolg hiervan kon de omzetdaling in Exact's thuismarkt meer dan gecompenseerd worden door structurele kostenbesparingen. De totale EBITDA steeg met 4,0% tot ¤ 48,9 miljoen (2008: ¤ 47,0 miljoen).
* In lijn met de voortgezette focus op het bestaande klantenbestand zijn diverse initiatieven gelanceerd om klanten nog beter te bedienen en zijn nieuwe diensten geïntroduceerd, zoals Exact Business Process Assessment (BPA).
* Exact Online blijft een sterke groei vertonen in Nederland. Het totale aantal abonnementen op Exact Online steeg met 40% tot meer dan 11.000, met als gevolg dat meer dan 28.000 administraties met Exact Online worden gevoerd met nieuwe klanten zoals KLM Jetcenter, VakantieXpert en Yarden.
* Exact Online is verrijkt met meerdere nieuwe functionaliteiten, waaronder een unieke link met het Rabobank Internet Bankieren Professional platform en ondersteuning voor Safari en Firefox browsers. Verder is in het vierde kwartaal een pilotfase gestart voor Exact Online Salaris.
* Om Exact's go-to-market model verder te verbeteren, is een specialisatie van Exact business partners in een aantal segmenten of industrieën gelanceerd. In lijn met deze strategie, zijn alle verkoop- en consulting activiteiten van Exact Easy Access, dat zich toelegt op warehouse management en logistiek, per 1 juli 2009 verkocht aan business partner Nobel B.V.
* Als gevolg van een gebrek aan synergie-effecten werd All License verkocht aan een combinatie van management en private investeerders.
* Kooijman software, geacquireerd in juni 2005 en gespecialiseerd in oplossingen voor de bouwsector, is volledig geïntegreerd en heeft een naamswijziging in Exact ondergaan.
* Traditionele sponsoractiviteiten zijn verder verminderd en de marketingfocus is verlegd naar het ondersteunen van ondernemerschapprogramma's, zoals "Week van de Ondernemer", "Big Improvement Day" en "Breaking Out".
* Belangrijke nieuwe contracten: Robeco, Brandweer Den Haag, Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf.
EMEA
De economische neergang heeft een materiële invloed gehad op alle landen binnen de regio EMEA wat heeft geleid tot een omzetdaling van licenties en services. Volwassen economieën als Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk werden geconfronteerd met sterke daling van het bruto binnenlands product, alsmede dubbelcijferige daling van export en investeringsactiviteiten. Geheel Oost-Europa, met uitzondering van Polen, belandde in een recessie met de bijbehorende ernstige bevriezing van kredieten.
Onder deze omstandigheden verslechterde het investeringsklimaat voor business software aanzienlijk vergeleken met eerdere jaren. De besluitvormingprocessen en aankooptrajecten werden complexer en gemiddeld twee keer zo lang als in de jaren voor de crisis.
Vroegtijdige maatregelen om de kostenstructuur in lijn te brengen met de huidige economische omstandigheden, die al 2008 zijn genomen, in combinatie met behoudendheid ten aanzien van kosten en een focus op winstgevendheid, hebben geleid tot een toegenomen EBITDA-marge van 25,3% (2008: 23,5%).
Zie het origineel
De corporate kosten zijn niet verwerkt in de EBITDA van de regio's.
Financiële en operationele hoogtepunten 2009
* De totale omzet tegen constante wisselkoersen daalde met 13,1% tot ¤ 58,4 miljoen (2008: ¤ 67,2 miljoen), veroorzaakt door een daling van de licentie- en serviceomzet.
* De "parenting strategie" van Exact, die focust op internationale ondernemingen, blijft de voornaamste aanjager van de licentieomzet met een toegenomen omzetbijdrage van bestaande internationale klanten. Met name de vraag van grotere internationale ondernemingen naar de oplossingen van Exact als een alternatief voor zogenaamde tier 1 oplossingen is toegenomen en heeft geleid tot een aantal significante nieuwe contracten, zoals DEKRA Claims and Expert Services International N.V.
* Maintenance omzet tegen constante wisselkoersen steeg met 6,0% als gevolg van een prijsindexverhoging per januari 2009 en een stabiel aantal contractsvernieuwingen ondanks een stijging van het aantal faillissementen.
* Maatregelen die vroegtijdig in 2008 zijn genomen in combinatie met voortdurende kostenbeheersingen hebben geleid tot een stijging van de EBITDA-marge tegen constante wisselkoersen van 25,4% (2008: 23,5%). De kostenbesparingen konden het grootste deel van de omzetdaling compenseren, wat leidde tot een EBITDA tegen constante wisselkoersen van ¤ 14,8 miljoen (2008: ¤ 15,8 miljoen). Dit betekent een daling van 5,8%.
* In lijn met de aanhoudende focus op het bestaande klantenbestand, zijn diverse initiatieven gelanceerd om de klanten beter te bedienen en zijn nieuwe diensten, zoals Exact Business Process Assessment (BPA) en aanvullende supportaanbiedingen geïntroduceerd.
* De subregio Midden-Oosten is gereorganiseerd om verdere expansie mogelijk te maken en marktinitiatieven zijn ontplooid in Saoedi-Arabië en Qatar.
* In België blijft Exact Online een sterke groei vertonen. Het totale aantal abonnementen op Exact Online groeide met meer dan 45% tot meer dan 1.400, met als gevolg dat meer dan 3.000 administraties met Exact Online worden gevoerd.
* Belangrijke nieuwe contracten: Bugaboo International B.V., Gulf Cryo, Mechel OAO, Colegio Oficial de Medicos de Navarra (MEDENA), Turkapital Holding (a Kuwait Finance House KSC sub).
Americas (exclusief Longview)
Als de regio waar de wereldwijde economische crisis begon, blijft de regio Americas het meest beïnvloed door de economische neergang. Investeringen in nieuwe software bleven dalen, met name in het begin van het jaar, samen met een substantiële afname van add-on verkopen aan het bestaande klantenbestand. Er was een licht herstel in de tweede helft. Hoewel substantiële kostenbesparingen, als gevolg van de vroegtijdige acties in 2008 en aanvullende maatregelen in H1 meer dan teniet gedaan werden door een substantiële omzetdaling, is de EBITDA-marge tegen constante wisselkoersen gestegen tot 21,7% (2008: 21,6%).
Zie het origineel
De corporate kosten zijn niet verwerkt in de EBITDA van de regio's.
Financiële en operationele hoogtepunten 2009
* Totale omzet daalde met 13,3% tot ¤ 52,1 miljoen (2008: ¤ 60,1 miljoen). Totale omzet tegen constante wisselkoersen daalde met 15,6% tot ¤ 50,7 miljoen (2008: ¤ 60,1 miljoen) veroorzaakt door een daling van licentie- en serviceomzet.
* Ondanks een negatieve invloed van een substantiële daling van licentieomzet, bleef de maintenance omzet tegen constante wisselkoersen stabiel.
* Maatregelen die vroegtijdig in 2008 zijn genomen en aanvullende acties in de eerste helft 2009 om de kostenstructuur in lijn te brengen met de economische omstandigheden resulteerden in substantiële kostenbesparingen die de omzetdaling voor het grootste deel kon compenseren. Als resultaat hiervan steeg de EBITDA-marge tegen constante wisselkoersen tot 21,7% (2008: 21,6%). De EBITDA tegen constante wisselkoersen bedroeg ¤ 11,0 miljoen (2008: ¤ 13,0 miljoen). Dit betekent een daling van 15,3%.
* Nieuwe "product roadmaps" met een sterke nadruk op de "corporate productlijnen" Exact Globe en Exact Synergy, die eind 2008 zijn geïntroduceerd, zijn goed ontvangen door bestaande klanten en hebben een positieve invloed op de contractsvernieuwingen gehad.
* In lijn met de focus op het bestaande klantenbestand zijn diverse bestaande initiatieven om de bestaande klanten beter te bedienen uitgebreid met een bijzondere focus op de 42 gebruikersgroepen in Noord-Amerika.
* Nieuwe diensten, zoals Exact Business Process Assessment (BPA), zijn met succes geïntroduceerd en hebben voor een deel de daling van de serviceomzet als een gevolg van de daling in de licentieomzet kunnen compenseren.
* Belangrijke nieuwe contracten: The Quigley Corporation, Formacoat LLC, United Standard, NAVAIR, USPS, Day Tool & Manufacturing, Inc.
APAC
De regio APAC, die als laatste werd getroffen door de economische neergang, werd ook in alle landen substantieel geraakt door de wereldwijde crisis. Gevoed door de acquisitie van Orisoft Technology, een vooraanstaand HRM softwarebedrijf in Azië, met hoofdkantoor in Maleisië, is de totale omzet gestegen met 16,1%. Ondanks deze omzetstijging, daalde de EBITDA als gevolg van toegenomen voorzieningen voor dubieuze debiteuren.
Zie het origineel
Financiële en operationele hoogtepunten 2009
* Totale omzet daalde met 5,5% tot ¤ 16,8 miljoen (2008: ¤ 17,8 miljoen). Totale omzet tegen constante wisselkoersen daalde met 7,4% tot ¤ 16,4 miljoen (2008: ¤ 17,8 miljoen), veroorzaakt door een daling in licentie- en serviceomzet.
* Licentieomzet in de tweede helft van het jaar steeg ten opzichte van de eerste helft significant als gevolg van het afronden van meerdere grote opdrachten uit de "back log".
* Hoewel de kosten zeer strikt werden beheerst, daalde de EBITDA tot ¤ 2,9 miljoen (2008: ¤ 4,2 miljoen), wat een EBITDA-marge van 17,3% (2008: 23,7%) betekent. Dit is voornamelijk het gevolg van voortgezette investeringen in Khalix 7, de nieuwe versie van Longview Solutions CPM suite.
* Pilotactiviteiten rondom Khalix 7 zijn in de eerste helft van het jaar succesvol afgerond en het product is in de tweede helft van het jaar succesvol gelanceerd.
* Een aantal Longview klanten heeft hun CPM oplossing in het eerste half jaar uitgebreid, door aanvullende business processen te implementeren, zich voor te bereiden op IFRS gereedheid (Canada) en door Longview's vooruitstrevende dashboard rapportagecapaciteiten te gebruiken.
Belangrijke nieuwe contracten: AEGON companies, GrafTech, Gaz Metro, Meridian, Pfizer, TUI Travel PLC.
Exact. And it all comes together.
Wij begonnen in 1984 ondernemers te ondersteunen met informatie technologie. Wij zijn gegroeid van een studentenbedrijf tot een wereldwijde leverancier van oplossingen en onze ondernemende wortels herinneren ons er voortdurend aan dat wij er zijn om waarde toe te voegen voor onze klanten. Met ongeveer 2.400 medewerkers in 40 landen, ondersteunen wij meer dan 100.000 lokale en internationale ondernemingen in meer dan 125 landen en bieden wij onze zakelijke software oplossingen aan in meer dan 40 talen. Wij zijn sinds juni 1999 genoteerd aan de NYSE Euronext Amsterdam en in 2009 bedroeg onze omzet ¤ 232,5 miljoen.
Het ondersteunen van ondernemers is de kern van wat wij doen. Wij begrijpen hun manier van denken, hoe zij samenwerken binnen het bedrijfsleven en de structuur die zij nodig hebben om resultaten te bereiken. Met deze kennis bieden wij software oplossingen die iedere zakelijke activiteit ondersteunen en die real time inzicht geven in de gehele onderneming. Dit geeft onze klanten de vrijheid om met succes uitdagingen en kansen te grijpen, en daarmee waarde voor hun klanten en uiteindelijk henzelf te creëren.
Voor meer informatie over Exact ga naar
Exact Holding NV