Jong Ondernemen gaat Quote 500 voor de klas zetten

11/02/2010 06:00

Creative Venue BV

Stichting start met wervingscampagne onder topondernemers van Nederland

Den Haag, 11 februari 2010 - Stichting Jong Ondernemen start vandaag met zijn wervingscampagne onder Nederlandse topondernemers uit de Quote 500. De stichting, een initiatief van onder meer VNO-NCW, gericht op het ontwikkelen van ondernemerschap bij jongeren, gaat ondernemende zakenlieden benaderen als coach voor zijn kids in bizz-programma's waarbij kinderen uit groep 7 en 8 leren ondernemen met een echt eigen bedrijf.

Het plan is gelanceerd ter gelegenheid van het twintigjarig jubileum van Jong Ondernemen en onderdeel van een breder initiatief om meer coaches uit het bedrijfsleven aan te trekken als coach voor het onderwijsprogramma kids in bizz. Dit programma draait momenteel op ruim 300 scholen, met in totaal ongeveer 7.500 leerlingen uit groep 7 en 8. Door de toenemende vraag zal dit aantal naar verwachting binnen niet afzienbare tijd uitgroeien naar 500 deelnemende scholen. Om de daarvoor benodigde mankracht te mobiliseren gaat Jong Ondernemen niet alleen jonge succesvolle ondernemers uit de Quote regionen benaderen, maar ook bestuurders van klein, midden- en grootbedrijven van Nederland.

Leren van aansprekende ondernemers

De aanstekelijke verhalen van deelnemende jonge ondernemers liegen er niet om. Jongeren leren graag ondernemen, vooral van aansprekende ondernemers, of van bestuurders van een bekend bedrijf, geeft directeur Cees Pille aan. Pille: "Hoewel we op lokaal niveau al een hoge betrokkenheid kennen onder ondernemers, of onder ouders van onze (oud-)studenten, zijn we ook hard op zoek naar meer bekende ambassadeurs om onze boodschap publiekelijk te steunen. Iedere self-made ondernemer onderschrijft toch het belang van onze stichting: leren ondernemer is belangrijk."

Schijnbare tegenstelling

Het ondernemender maken van de jeugd staat ook bij het huidige kabinet hoog op de prioriteitenlijst. Bedrijven willen het liefst jonge werknemers met veel ervaring, hetgeen op het oog een schijnbare tegenstelling is. "Terwijl jongeren die een eigen bedrijf hebben opgezet juist belangrijke ervaring op hebben gedaan. Zij weten hoe het bedrijfsleven werkt, durven risico's te nemen, en zijn vooral ondernemend," aldus Pille.

Een betere manier om te leren ondernemen is er niet. De deelnemers maken in korte tijd kennis met alle facetten van ondernemerschap, van een marktstrategie, de financiële administratie tot aan marketing van hun producten. "Op de basisschool gaat dat natuurlijk spelenderwijs, maar wel met echt geld, echte producten en echte klanten. Vakken als taal en rekenen worden zo in de praktijk gebracht," licht Pille enthousiast toe.

Kids in bizz-coach: minimale tijdsinspanning

Kids in bizz is een educatief ondernemend project voor leerlingen in groep 7 of 8. In vijf dagdelen gedurende een paar weken starten en runnen zij een eigen bedrijf onder leiding van hun leraar en de coach uit het bedrijfsleven. Meld u ook aan als coach voor dit programma en ontmoet - met minimale tijdsinspanning - de ondernemers van de toekomst!

Meer informatie vindt u op www.jongondernemen.nl.





http://www.creativevenue.nl