Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Jubileumuitgave vol iconen

Marie Claire eert Nederlands meest inspirerende vrouwen

Hoofddorp, 10 februari 2010 - De Nederlandse Marie Claire bestaat 20 jaar en viert dit met een bijzonder nummer - The Iconic Issue. De jubileumuitgave eert de iconen die Nederlandse vrouwen de afgelopen 20 jaar geïnspireerd hebben op het gebied van onder meer mode, politiek, muziek, literatuur en film.

Op de unieke uitklapcover staan de tien mooiste Nederlandse topmodellen aller tijden: Doutzen Kroes, Yfke Sturm, Frederique van der Wal, Cato van Ee, Sylvia van der Klooster, Linda Spierings, Nimuë Smit, Dewi Driegen, Kim Noorda en Marpessa Hennink.

Moedig en bevlogen

Naast interviews met deze stijliconen zijn er in het jubileumnummer portretten van talentvolle vrouwen als Máxima, Ayaan, Neelie, Carice, Linda en Anouk die op inspirerende wijze het leven van veel moderne en bevlogen vrouwen hebben beïnvloed.

Hoofdredacteur Sandera Krol schetst hen als typische Marie Claire vrouwen. "Het zijn sterke persoonlijkheden, moedig, maatschappelijk bevlogen en leading in stijl. Nederland heeft de laatste twee decennia veel van dit type vrouwen voortgebracht. Voor ons aanleiding om daar met een Iconic issue bij stil te staan."

Verder is er in het jubileumnummer uitgebreid aandacht voor 20 jaar vrouwenrechten en kijkt de glossy terug of de wereld beter geworden is voor vrouwen.

Doutzen grootste stijlicoon

Supermodel Doutzen Kroes is volgens de lezeressen van Marie Claire het stijlicoon van dit moment, zo blijkt uit een online enquête van de jarige glossy. Zij verslaat daarmee Madonna (2) en Jennifer Aniston (3). Meer dan een derde stemde op het nuchtere Friese model.

DNA nooit veranderd

Vanaf het eerste nummer in 1990 schrijft de Nederlandse Marie Claire voor en over bevlogen vrouwen. Niet alleen van eigen bodem, ook uit de rest van de wereld. Het DNA van Marie Claire is nooit veranderd: aandacht voor uiterlijk en innerlijk, voor beauty & fashion maar ook voor belangrijke vrouwenthema's.

Marie Claire begon in 1937 als wekelijkse glossy in Frankrijk, later werd het een maandglossy. Inmiddels verschijnt Marie Claire in 33 landen, in 17 talen, met elke maand 15 miljoen lezers.

Het speciale jubileumnummer ligt vanaf donderdag 11 februari in de winkel.

Over Marie Claire

Marie Claire is de Nederlandse dochter van de Franse Marie Claire die inmiddels 70 jaar bestaat. Internationaal wordt Marie Claire gezien als een autoriteit, niet alleen op maatschappelijk gebied maar ook op het gebied van mode en beauty. In maart 1990 is de Nederlandse Marie Claire gelanceerd. Een blad dat inmiddels, dankzij haar unieke formule, een eigen plek heeft verworven in de tijdschriftenmarkt.

Over Sanoma Uitgevers

Sanoma Uitgevers is met bijna 80 publiekstijdschriften, circa 180 websites, 15 mobiele sites en alle bijbehorende extensies en evenementen Nederlands grootste mediabedrijf in bereik. Met alle media bereikt Sanoma circa 90% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder (bron NOM-STIR).

Sanoma weet wat er leeft. Bij lezers van tijdschriften, bij bezoekers van sites en evenementen. Sanoma weet hoe doelgroepen denken, wat ze doen en laten. En die kennis delen we graag met onze business partners.

In 2008 haalde Sanoma Uitgevers met haar dochters Sanoma Digital (v/h ilse media) en Mood for Magazines een omzet van 515,7 miljoen euro. Sanoma Uitgevers maakt deel uit van Sanoma Magazines, een divisie van de Sanoma Group, een Europese mediagroep actief in verschillende mediasectoren in twintig landen.

Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl

Follow us @ www.twitter.com/SanomaNL

Het filmpje 'the making of the cover' is te downloaden op www.zie.nl http://www.zie.nl/video/overige/Marie-Claire/m1czou8f031m


Noot voor redacties

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (

Ingezonden persbericht