Gemeente Giessenlanden


Verbreding A27: een kans of een bedreiging?

Als het aan minister Eurlings en de omliggende gemeenten ligt, gaat in 2013 de spa de grond in voor de verbreding van de A27. Startlocatie is waarschijnlijk de Merwedebrug, dè bottleneck die garant staat voor een hoge klassering in de âfile top 10â.

Een belangrijke ontwikkeling met kansen en bedreigingen. Kansen, omdat minder files op de snelweg tot minder sluipverkeer kan leiden op bijvoorbeeld de Nolweg in Schelluinen, de Schoolstraat in Arkel of de Bazeldijk in Hoogblokland. Maar ook bedreigingen omdat in de plannen ook een tweezijdige ontsluiting van het bedrijventerrein de Groote Haar (âGorinchem-Noordâ) is meegenomen. En juist deze laatste ontwikkeling vraagt van ons de nodige extra aandacht. U kunt het zich voorstellen: meer bedrijvigheid, geeft meer (vracht)verplaatsingen. Daarnaast trekt een grotere capaciteit van de A27 extra verkeer. Zie daar de ingrediënten voor een nog drukker en minder leefbaar Giessenlanden. En niet te vergeten de geluidproblematiek die met de aanleg van de plusstrook ter hoogte van Hoogblokland nog steeds door Rijkswaterstaat moet worden opgelost. En die ook de inwoners van Schelluinen bezighoudt.

Â

Plannen

Rijkswaterstaat heeft voor de verbreding van de A27 in hoofdlijnen vier mogelijkheden uitgewerkt. De belangrijkste verschillen zijn het aantal rijbanen en wel of geen tunnel onder de Merwede. Een van de mogelijkheden is de aanleg van 2 x 3 rijbanen en een extra parallelweg voor het regionale verkeer van en naar Gorinchem. Het college heeft de voorlopige gegevens over de vier mogelijkheden laten onderzoeken. En onze voorlopige conclusie is dat deze optie voor onze gemeente het meest aantrekkelijk is: het vermindert het sluipverkeer, het helpt bij het ontsluiten van het bedrijfsterrein Vlietskade en we houden een rechtstreekse verbinding met Gorinchem.

Â

Hoog op de agenda

Voor de verdere uitwerking kiest de minister waarschijnlijk nog voor deze zomer één van de mogelijkheden. Om tot een definitieve keuze te komen, is brede steun, waaronder van de gemeente Giessenlanden nodig. Het college van Giessenlanden benut deze positie om waar mogelijk invloed uit te oefenen en te zorgen dat themaâs als minder sluipverkeer en een goede ruimtelijke inpassing hoog op de agenda blijven staan. Want Giessenlanden moet ook in de toekomst een gemeente zijn waar het prettig wonen en werken is. Daar maakt uw college zich sterk voor!

Â

Hans Freije

Wethouder Verkeer en vervoer

Â

Hans Freije

Â

Â

Op www.rijkswaterstaat.nl/a27 vindt u meer informatie over de stand van zaken rond het project âuitbreiding traject Lunetten â Hooipolderâ. U kunt zich hier ook abonneren op een nieuwsbrief waardoor u op de hoogte blijft van het laatste nieuws.