Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Ministerie van VROM

Akkoord over sleutelproject Breda - realisatie OV-Terminal in volgende fase

11-02-2010

In Den Haag is op 10 februari een akkoord bereikt over de volgende fase van het Bredase sleutelproject tussen de ministeries van VROM en V&W, NS Poort en ProRail en de gemeente Breda. Hoofdonderdeel van de afspraken vormt het starten van de aanbesteding van het nieuwe OV terminalcomplex, de OVTC, maar ook de realisatie van de buitenruimte in het gebied en het nieuwe gerechtsgebouw.

Het akkoord volgt op een periode van intensief overleg de afgelopen maanden tussen de partners. Kwaliteit en een snelle start van de realisatie staan hierin centraal. NSP Breda is een project dat gerealiseerd wordt door een samenwerking tussen de volgende partijen: gemeente Breda, NS Poort, ProRail, de provincie Noord-Brabant, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het ministerie van VROM.

Het akkoord volgt op eerdere berichten waarin duidelijk werd dat het project binnen de actuele marktomstandigheden in zwaar weer leek te komen. Dit vormde aanleiding het project bij de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer toe te voegen aan de lijst van de Crisis- en Herstelwet.
Met het nu bereikte akkoord wordt het project in een volgende fase naar realisatie gebracht met een geplande start in 2010. Het akkoord voorziet in een aanzienlijke investering op korte termijn en levert hiermee een bijdrage aan het maatregelenpakket in het kader van de economische recessie.
De partners achten het van belang juist binnen de actuele marktomstandigheden de hoogwaardige kwaliteit niet ter discussie te stellen.

Concreet omvat het pakket de volgende onderdelen: o De voorbereidingen voor de bouw van de OV-Terminal in Breda gaan een volgende fase in met een nu geplande start van de aanbestedingsprocedure in maart 2010. Dat is 10 februari besloten in een overleg tussen de gezamenlijke opdrachtgevers en financiers. Na eerdere vertragingen komt daarmee de realisatie van dit belangrijke project, onderdeel van Via Breda en één van de vijf Nieuwe Sleutelprojecten met een HSL-station , weer een stap dichterbij. In 2009 werd duidelijk dat de eerdere afspraken over planning en kosten van de OVT moesten worden herzien. De complexiteit van het project had geleid tot de conclusie dat meer tijd en geld nodig was om het project te gaan aanbesteden en bouwen.
Gemeente Breda, NS Poort en ProRail hebben in de eerste weken van 2010 een plan opgesteld dat rekening houdt met de eerdere afspraken en nieuwe omstandigheden. Dit houdt in dat in maart de aanbestedingsprocedure voor de OV Terminal begint. Deze vindt plaats in combinatie met de mogelijkheid voor NS Poort om met het oog op ontwikkelingen op de vastgoedmarkt voor een deel van het vastgoed een alternatief uit te werken.
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en ProRail stellen een bedrag van EUR 6 miljoen extra beschikbaar in verband met de kostenstijging van de OV Terminal. Daarnaast hebben de gezamenlijke opdrachtgevers een aantal mogelijke bezuinigingsopties afgesproken die afhankelijk van de omstandigheden kunnen worden ingezet. Overigens zullen deze bezuinigingen het gewenste kwaliteitsniveau niet aantasten. Naar verwachting kan met deze aanpak nog in 2010 bekend worden welke aannemer de OV Terminal zal gaan bouwen. De bouw zal dan in de periode van 2011-2014 plaatsvinden
o De realisatie van het Gerechtsgebouw aan de Mark door de RGD als tweede icoon en blikvanger van het Stationskwartier; o Een snelle realisatie van de buitenruimte van het gebied door de gemeente Breda in navolging van het besluit van de gemeenteraad hierover. Met een extra bijdrage van het ministerie van VROM wordt hier een sluitende businesscase nagestreefd.

Het zogenaamde `Bouwmeesteroverleg', bestaande uit de Rijksbouwmeester, Spoorbouwmeester en een vertegenwoordiger van de gemeente Breda, wordt actief betrokken bij de uitwerking van de voorstellen.

Als onderlegger van het akkoord maakten partijen in financiële zin nadere afspraken om tot een verantwoorde businesscase te komen. Dit betekent dat waar mogelijk bijdragen versneld of omgezet worden zodat een verantwoorde exploitatie mogelijk wordt. Partijen dragen hierin bij met financiële bijdragen of door een deel van de verantwoordelijkheid op zich te nemen in de uitwerking.

Doel van de gemeente, ProRail en NS Poort en betrokken overheden is om samen het stationsgebied van Breda tot leven te brengen. Om het stationsgebied te transformeren tot een omgeving waarin mensen zich thuis voelen door het optimaal op elkaar afstemmen van uiteenlopende functies als reizen, wonen, werken en winkelen. Met als resultaat: het stationsgebied Breda als een aantrekkelijke plek waar mensen graag willen komen en bedrijven zich graag willen vestigen.