Akkoord over NSP Breda - realisatie OV-Terminal in volgende fase
Op 10 februari 2010 is in Den Haag een akkoord bereikt over de
volgende fase van het Bredase sleutelproject tussen de ministeries van
VROM en V&W, NS Poort en ProRail en de gemeente Breda.
Hoofdonderdeel van de afspraken vormt het starten van de aanbesteding
van het nieuwe OV terminalcomplex, de OVTC, maar ook de realisatie van
de buitenruimte in het gebied en het nieuwe gerechtsgebouw. Het
akkoord volgt op een periode van intensief overleg de afgelopen
maanden tussen de partners. Kwaliteit en een snelle start van de
realisatie staan hierin centraal.
NSP Breda is een project dat gerealiseerd wordt door een samenwerking
tussen de volgende partijen: gemeente Breda, NS Poort, ProRail, de
provincie Noord-Brabant, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en
het ministerie van VROM.
Het akkoord volgt op eerdere berichten waarin duidelijk werd dat het
project binnen de actuele marktomstandigheden in zwaar weer leek te
komen. Dit vormde aanleiding het project bij de algemene beschouwingen
in de Tweede Kamer toe te voegen aan de lijst van de Crisis- en
Herstelwet.
Met het nu bereikte akkoord wordt het project in een volgende fase
naar realisatie gebracht met een geplande start in 2010. Het akkoord
voorziet in een aanzienlijke investering op korte termijn en levert
hiermee een bijdrage aan het maatregelenpakket in het kader van de
economische recessie.
De partners achten het van belang juist binnen de actuele
marktomstandigheden de hoogwaardige kwaliteit niet ter discussie te
stellen.
Concreet omvat het pakket de volgende onderdelen:
⢠De voorbereidingen voor de bouw van de OV-Terminal in Breda gaan
een volgende fase in met een nu geplande start van de
aanbestedingsprocedure in maart 2010. Dat is 10 februari besloten in
een overleg tussen de gezamenlijke opdrachtgevers en financiers. Na
eerdere vertragingen komt daarmee de realisatie van dit belangrijke
project, onderdeel van Via Breda en één van de vijf Nieuwe
Sleutelprojecten met een HSL-station , weer een stap dichterbij.
In 2009 werd duidelijk dat de eerdere afspraken over planning en
kosten van de OVT moesten worden herzien. De complexiteit van het
project had geleid tot de conclusie dat meer tijd en geld nodig was om
het project te gaan aanbesteden en bouwen.
Gemeente Breda, NS Poort en ProRail hebben in de eerste weken van 2010
een plan opgesteld dat rekening houdt met de eerdere afspraken en
nieuwe omstandigheden. Dit houdt in dat in maart de
aanbestedingsprocedure voor de OV Terminal begint. Deze vindt plaats
in combinatie met de mogelijkheid voor NS Poort om met het oog op
ontwikkelingen op de vastgoedmarkt voor een deel van het vastgoed een
alternatief uit te werken.
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en ProRail stellen een bedrag
van ⬠6 miljoen extra beschikbaar in verband met de kostenstijging
van de OV Terminal. Daarnaast hebben de gezamenlijke opdrachtgevers
een aantal mogelijke bezuinigingsopties afgesproken die afhankelijk
van de omstandigheden kunnen worden ingezet. Overigens zullen deze
bezuinigingen het gewenste kwaliteitsniveau niet aantasten.
Naar verwachting kan met deze aanpak nog in 2010 bekend worden welke
aannemer de OV Terminal zal gaan bouwen. De bouw zal dan in de periode
van 2011-2014 plaatsvinden
⢠De realisatie van het Gerechtsgebouw aan de Mark door de RGD als
tweede icoon en blikvanger van het Stationskwartier;
⢠Een snelle realisatie van de buitenruimte van het gebied door de
gemeente Breda in navolging van het besluit van de gemeenteraad
hierover. Met een extra bijdrage van het ministerie van VROM wordt
hier een sluitende businesscase nagestreefd.
Het zogenaamde âBouwmeesteroverlegâ, bestaande uit de
Rijksbouwmeester, Spoorbouwmeester en een vertegenwoordiger van de
gemeente Breda, wordt actief betrokken bij de uitwerking van de
voorstellen.
Als onderlegger van het akkoord maakten partijen in financiële zin
nadere afspraken om tot een verantwoorde businesscase te komen. Dit
betekent dat waar mogelijk bijdragen versneld of omgezet worden zodat
een verantwoorde exploitatie mogelijk wordt. Partijen dragen hierin
bij met financiële bijdragen of door een deel van de
verantwoordelijkheid op zich te nemen in de uitwerking.
Doel van de gemeente, ProRail en NS Poort en betrokken overheden is om
samen het stationsgebied van Breda tot leven te brengen. Om het
stationsgebied te transformeren tot een omgeving waarin mensen zich
thuis voelen door het optimaal op elkaar afstemmen van uiteenlopende
functies als reizen, wonen, werken en winkelen. Met als resultaat: het
stationsgebied Breda als een aantrekkelijke plek waar mensen graag
willen komen en bedrijven zich graag willen vestigen.
Breda, 11 februari 2010
Gemeente Breda