Ministerie van Verkeer en Waterstaat

OVV 08501373 Datum 11 juni 2009

Onderwerp aanbevelingen OVV inzake ontsporingen bij RandstadRail -

Geachte heer Van Vollenhoven,

Op 4 december heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid aan de minister van Verkeer en Waterstaat zijn rapport toegestuurd inzake ontsporingen bij RandstadRail, zoals deze hebben plaatsgevonden in 2006. Conform het bepaalde in artikel 73 lid 2 van de Rijkswet Onderzoeksraad voor Veiligheid breng ik hierbij mijn standpunt ten aanzien van uw aanbevelingen ter kennis van uw Raad.

Ik begin echter met het uitspreken van mijn waardering voor de gedegenheid van het rapport. Ik onderschrijf de daarin verwoorde bevindingen en uw beoordeling van hetgeen zich rond de aanleg en ingebruikneming van RandstadRail heeft afgespeeld. Ik kan mij vinden in de in het rapport verwoorde algemene noties over de wijze waarop de borging van de veiligheid bij projecten als RandstadRail moet worden ingericht. Ook uw kritische beschouwingen over de rol die de Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft gespeeld bij de uitvoering van het project RandstadRail kan ik onderschrijven en ik waardeer deze als leermoment voor de toekomst.

Uw eerste aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat gerichte aanbeveling luidt "ervoor te zorgen dat regionale spoorprojecten zoals RandstadRail vallen onder de werking van de Spoorwegwet". U licht toe dat het u erom gaat "de wetgeving te laten aansluiten bij de gewenste toedeling van verantwoordelijkheden en het opnieuw bepalen van de rol van de minister van Verkeer en Waterstaat daarbij". Ik kan u mededelen dat de door u bedoelde wetgeving in voorbereiding is. Met een vertegenwoordiging van de betreffende decentrale overheden vindt hierover door mij overleg plaats.

De nieuwe wet- en regelgeving ten aanzien van lokale spoorwegen heeft tot doel:
1. het eenduidig regelen van verantwoordelijkheden voor lokale en bijzondere spoorwegen, passend bij gedecentraliseerd openbaar vervoer;
2. het eenduidig regelen van de veiligheid met de toepassing van een adequaat veiligheidsmanagement en een onafhankelijk toezicht;
3. het opschonen van de oude regelgeving en het robuust maken van de nieuwe.

a
agina 1 van 2 P





Uw tweede aanbeveling strekt ertoe in de regelgeving te verankeren dat het Datum Normdocument Veiligheid Lightrail verplicht wordt gehanteerd als instrument voor 11 juni 2009

de borging van de veiligheid. U licht toe dat het daarbij gaat om het vastleggen Ons kenmerk van welke onderdelen met betrekking tot de borging van de veiligheid in ieder VENW/IVW-2009/7156 geval moeten worden toegepast. Het Normdocument Veiligheid Lightrail kan in het geval van de aanleg van lightrail inderdaad dienen als referentiekader voor deze veiligheidsborging. De praktijk heeft dat uitgewezen. Ik wil echter niet overgaan tot het wettelijk verankeren van het Normdocument, omdat dan afbreuk wordt gedaan aan de noodzakelijke flexibiliteit in verband met technische ontwikkelingen en specifieke omstandigheden. Bovendien is dan ook een wettelijke definitie van het begrip lightrail noodzakelijk. Deze is niet zo eenvoudig te geven omdat zich inmiddels vele hybride vervoervormen tussen tram en trein ontwikkeld hebben. Beter is het te kiezen voor een stelsel met een machtiging tot ingebruikneming, waarbij de toezichthouder een normenkader hanteert, dat de vereiste elementen bevat voor een borging van de veiligheid van de gekozen technische systemen alsmede van de te volgen procedures en van de organisatie van de onderscheiden verantwoordelijkheden. Het Normdocument Veiligheid Lightrail kan daar waar dat nuttig en toepasselijk is dienen als een dergelijk normenkader. Met deze benadering wordt hetzelfde bereikt als waarop u in uw aanbeveling doelt.

Ik vertrouw erop dat ik u hiermee tot uw voldoening heb geïnformeerd en spreek mijn dank uit voor de bijdrage die u en uw Raad levert aan de bevordering van de spoorwegveiligheid.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

c.c. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

agina 2 van 2 P