Gemeente Zederik
Wat is er besloten en besproken in de raad?
Op maandag 8 februari jl. was er een raadsvergadering in het
gemeentehuis in Meerkerk. Hieronder een overzicht van de belangrijkste
thema's.
Beleidsplan Integrale Handhaving
De gemeenteraad is geconsulteerd over het Beleidsplan Integrale
Handhaving.
Binnen de gemeente Zederik is in vergelijking met de andere taken van
de gemeente, relatief weinig aandacht voor toezicht en handhaving. Om
de kwaliteit hiervan naar een hoger niveau te brengen, gaat de
gemeente over tot een integraal handhavingsbeleid. Dat betekent dat er
meer en beter wordt samengewerkt tussen de betrokken partijen. De
gemeente wil burgers en bedrijven stimuleren om zich aan de regels te
houden en zal daarom veel aandacht besteden aan een goede voorlichting
en uitleg van de regels. Regels die niet te controleren zijn, moeten
worden aangepast of afgeschaft. De praktijk leert dat het onmogelijk
is om tegen iedere overtreding op te treden. Daarom zal de gemeente
keuzes moeten maken. De zaken met de hoogste prioriteit worden als
eerste opgepakt.
Het college neemt de adviezen en opmerkingen van de raad ter harte en
zal ieder jaar verantwoording afleggen over het gevoerde beleid.
Maatregelenpakket Nota Economie
De gemeenteraad heeft toestemming gegeven om te starten met het projet
`Deregulering'. Dit project komt voort uit de Nota Economie en is erop
gericht om - voor zover mogelijk - overbodige regels te schrappen en
de overige regels te vereenvoudigen. De gemeente Zederik omschrijft
dit project als volgt: "Ondernemers hebben te maken met een grote
hoeveelheid regelgeving. Dit kost tijd en geld. Daarom is het
belangrijk dat de bestaande regels tegen het licht worden gehouden,
worden beoordeeld op hun nut en dat overbodige regelgeving geschrapt
of vereenvoudigd wordt. Aan de hand van een inventarisatie wordt
besloten welke regelgeving hiervoor in aanmerking komt."
Onder leiding van een extern adviesbureau wordt het volgende
stappenplan doorlopen:
1. In overleg met de ondernemers en de gemeente wordt een lijst
opgesteld met 20 regels en vergunningen die beoordeeld worden;
2. van deze regels wordt bekeken in hoeverre ze nuttig en
noodzakelijk zijn;
3. Per regel/vergunning wordt bekeken of het mogelijk is om deze te
vereenvoudigen of te schrappen;
4. Hier komen verbetervoorstellen uit die worden besproken door de
ondernemers en de gemeente;
5. Ten slotte worden de verbetervoorstellen, na besluitvorming,
verwerkt in de regelgeving van de gemeente Zederik.
Financiële bijdrage Haïti
De gemeente is zeer begaan met de slachtoffers van de aardbeving in
Haïti. Daarom is, met brede steun, besloten om een financiële bijdrage
van EUR 13.398,- (dat is EUR 1,- per inwoner) te leveren aan het
project dat de VNG - samen met een aantal grotere gemeenten - heeft
ontwikkeld voor de gemeentelijke wederopbouw van het getroffen gebied.
Gemeentelijke wederopbouw heeft op dit moment dan wel niet de hoogste
prioriteit, maar het is hard nodig dat er ook een focus op de langere
termijn komt. Met goede publieke voorzieningen en beter functionerende
lokale overheden verloopt de directe hulpverlening beter.
Avelingen Groep
De gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling WVS De Avelingen Groep is
vastgesteld. De belangrijkste wijziging is dat de bevoegdheden op het
gebied van persoonsgebonden budget, cliëntenparticipatie en
wachtlijstvolgorde bij de Avelingen Groep komen te liggen.
Als gedragsregel is afgesproken dat in de toekomst in principe alleen
nog wethouders kunnen worden benoemd in het Algemeen Bestuur.
Op 1 januari 2008 werd de Wet Sociale Werkvoorziening gewijzigd.
Hierdoor werd de verantwoordelijkheid voor de Avelingen Groep vanuit
het Rijk overgedragen aan de deelnemende gemeenten in de regio AV.
Omdat de Avelingen Groep alle expertise in huis heeft om de WSW uit te
voeren, heeft het algemene bestuur besloten de uitvoering in zijn
geheel aan hen over te dragen. De eindverantwoordelijkheid, ook
financieel, blijft bij de gemeente liggen. De gemeenteraad krijgt
vooral een kaderstellende en controlerende rol.
Inkomensgrens sociale koop
Het CDA heeft een initiatiefvoorstel gedaan om de inkomensgrens voor
sociale koopwoningen te verhogen van EUR 45.000,- naar EUR 55.000,-.
Belangrijkste argument hiervoor is dat de mensen die tussen EUR
45.000,- en EUR 55.000,- verdienen, volgens hen nu buiten de boot
vallen. Ze kunnen volgens de partij geen hypotheek krijgen voor een
`gewone' eengezinswoning en verdienen te veel voor een sociale
koopwoning. Het voorstel is, na een uitvoerige discussie, met zeven
tegen zeven stemmen onbeslist gebleven. Het bestaande beleid blijft
daarom gehandhaafd. Dat betekent dat in eerste instantie inwoners van
Zederik met een inkomen tot EUR 45.000,- in aanmerking komen voor een
sociale koopwoning. In tweede instantie komen de mensen met een
inkomen tussen EUR 45.000,- en EUR 55.000,- in aanmerking.
Overigen
* Er zijn een aantal bestemmingsplannen vastgesteld: Middelkoop 17a
in Leerbroek, Prinsengracht 83-87 in Ameide en De Nieuwe Laak in
Lexmond.
* De Gemeenschappelijke Regeling van de Regionale Sociale Dienst &
Kredietbank Alblasserwaard/Vijfheerenlanden 2010 is vastgesteld.
Tegelijk is ingestemd met de toetreding van de gemeente
Nieuw-Lekkerland tot deze gemeenschappelijke regeling.