Kansen voor goede aansluiting N340 op A28 Hessenpoort én ontwikkeling
groenzone Vecht
Hoe kan het gebied ten noorden van de Vecht zo goed mogelijk
ontwikkeld worden en hoe kan daarbij de N340 (Zwolle-Dalfsen-Ommen)
optimaal aangesloten worden op de A28?
Hierbij moet het Zwolse bedrijventerrein Hessenpoort zo goed mogelijk
worden ontsloten. Burgemeester en wethouders zien die opgave
vooralsnog het best opgelost met een tracé voor de N340 iets zuidelijk
van Hessenpoort II en een aansluiting van de N340 op de
Nieuwleusenerdijk met een zogenoemd `half klaverblad'.
Samen met de provincie en Rijkswaterstaat (aansluiting N340 op de
snelweg A28) en samen met provincie en de gemeente Dalfsen
(gebiedsontwikkeling Vechtcorridor) werkt Zwolle al langere tijd aan
een zo goed mogelijke aanpak van het gebied tussen de noordelijke
stadsrand en bedrijventerrein Hessenpoort. Naast de ontwikkeling van
de corridor ten noorden van de Vecht en een nieuw tracé voor de N340
zet Zwolle ook in op zo'n 25 hectare voor kleinschalige bedrijvigheid
op Hessenpoort. Uitgangspunt is dat de N340 hoogwaardig wordt ingepast
in de groene Vechtcorridor - waar natuur, landschap, recreatie en
toerisme versterkt worden.
Ingewikkeld
De afgelopen tijd is gebleken dat het ingewikkeld is om alle genoemde
uitgangspunten volledig ten uitvoer te brengen in het gebied. Er is
een groot aantal varianten onderzocht, maar daarbij kwam grote nadelen
naar voren, zoals een onduidelijke verkeersafwikkeling voor
weggebruikers, te hoge kosten en aantasting van natuurwaarden.
Uiteindelijk denken burgemeester en wethouders van Zwolle dat aan de
meeste uitgangspunten tegemoet wordt gekomen bij de zogenoemde
medium-variant. Die variant gaat uit van een N340 die iets zuidelijk
van Hessenpoort II loopt. De nieuwe N340 kan dan op een goede manier
ingepast worden, en bovendien ontstaat dan ten noorden van de Vecht
voldoende ruimte voor groene ontwikkelingen. Bovendien kan Zwolle
binnen deze variant nog ongeveer 12 van de gewenste 25 hectare
bedrijventerrein realiseren. Deze variant biedt bovendien de
mogelijkheid de N340 zonder kruispunten en stoplichten aan te sluiten
op de A28. De Nieuwleusenerdijk blijft in dit scenario visueel en
praktisch de belangrijkste ontsluitingsweg voor bedrijventerrein
Hessenpoort.
De provincie zal de komende maanden onder meer deze voorkeursvariant
van de gemeente onderzoeken. Medio 2010 beslist de provincie wat de
beste variant is om de N340 te herontwikkelen. Binnen de
voorkeursvariant van de gemeente zal een goede oplossing gevonden
moeten worden voor beeldentuin Anningahof. Het college denkt dat een
gedeeltelijke verplaatsing van de beeldentuin goede kansen biedt. De
gemeente overlegt hierover met de Anningahof. De gemeente maakt een
ontwikkelingsplan voor de Vechtcorridor-Noord om deze en andere groene
ontwikkelingen een plek te geven. De gemeente gaat bovendien op zoek
naar ruimte om 13 hectare voor kleinschalige bedrijvigheid te
realiseren. Dat is nodig omdat de gemeentelijke voorkeursvariant maar
ruimte biedt aan 12 van de afgesproken 25 hectare voor dergelijke
economische ontwikkelingen.
Gemeente Zwolle