Gemeente Zwolle

Kansen voor goede aansluiting N340 op A28 Hessenpoort én ontwikkeling groenzone Vecht

Hoe kan het gebied ten noorden van de Vecht zo goed mogelijk ontwikkeld worden en hoe kan daarbij de N340 (Zwolle-Dalfsen-Ommen) optimaal aangesloten worden op de A28?

Hierbij moet het Zwolse bedrijventerrein Hessenpoort zo goed mogelijk worden ontsloten. Burgemeester en wethouders zien die opgave vooralsnog het best opgelost met een tracé voor de N340 iets zuidelijk van Hessenpoort II en een aansluiting van de N340 op de Nieuwleusenerdijk met een zogenoemd `half klaverblad'.

Samen met de provincie en Rijkswaterstaat (aansluiting N340 op de snelweg A28) en samen met provincie en de gemeente Dalfsen (gebiedsontwikkeling Vechtcorridor) werkt Zwolle al langere tijd aan een zo goed mogelijke aanpak van het gebied tussen de noordelijke stadsrand en bedrijventerrein Hessenpoort. Naast de ontwikkeling van de corridor ten noorden van de Vecht en een nieuw tracé voor de N340 zet Zwolle ook in op zo'n 25 hectare voor kleinschalige bedrijvigheid op Hessenpoort. Uitgangspunt is dat de N340 hoogwaardig wordt ingepast in de groene Vechtcorridor - waar natuur, landschap, recreatie en toerisme versterkt worden.

Ingewikkeld

De afgelopen tijd is gebleken dat het ingewikkeld is om alle genoemde uitgangspunten volledig ten uitvoer te brengen in het gebied. Er is een groot aantal varianten onderzocht, maar daarbij kwam grote nadelen naar voren, zoals een onduidelijke verkeersafwikkeling voor weggebruikers, te hoge kosten en aantasting van natuurwaarden. Uiteindelijk denken burgemeester en wethouders van Zwolle dat aan de meeste uitgangspunten tegemoet wordt gekomen bij de zogenoemde medium-variant. Die variant gaat uit van een N340 die iets zuidelijk van Hessenpoort II loopt. De nieuwe N340 kan dan op een goede manier ingepast worden, en bovendien ontstaat dan ten noorden van de Vecht voldoende ruimte voor groene ontwikkelingen. Bovendien kan Zwolle binnen deze variant nog ongeveer 12 van de gewenste 25 hectare bedrijventerrein realiseren. Deze variant biedt bovendien de mogelijkheid de N340 zonder kruispunten en stoplichten aan te sluiten op de A28. De Nieuwleusenerdijk blijft in dit scenario visueel en praktisch de belangrijkste ontsluitingsweg voor bedrijventerrein Hessenpoort.

De provincie zal de komende maanden onder meer deze voorkeursvariant van de gemeente onderzoeken. Medio 2010 beslist de provincie wat de beste variant is om de N340 te herontwikkelen. Binnen de voorkeursvariant van de gemeente zal een goede oplossing gevonden moeten worden voor beeldentuin Anningahof. Het college denkt dat een gedeeltelijke verplaatsing van de beeldentuin goede kansen biedt. De gemeente overlegt hierover met de Anningahof. De gemeente maakt een ontwikkelingsplan voor de Vechtcorridor-Noord om deze en andere groene ontwikkelingen een plek te geven. De gemeente gaat bovendien op zoek naar ruimte om 13 hectare voor kleinschalige bedrijvigheid te realiseren. Dat is nodig omdat de gemeentelijke voorkeursvariant maar ruimte biedt aan 12 van de afgesproken 25 hectare voor dergelijke economische ontwikkelingen.