KPMG
"Regels alleen helpen niet bij integriteit op de werkvloer"
11|02|10 - "Het bedrijfsleven kijkt steeds kritischer naar haar eigen
gedrag", constateert Bart van Loon van KPMG Forensic & Integrity.
Nederlandse ondernemingen grijpen niet langer naar louter regels en
procedures om de integriteit op de werkvloer te verbeteren. Als gevolg
van de financieel-economische crisis heeft de aandacht voor regels en
procedures bij de bedrijven plaatsgemaakt voor de sociale aspecten die
ten grondslag liggen aan het integer handelen van hun werknemers,
zoals cultuur, vertrouwen, betrokkenheid en loyaliteit.
Uit onderzoek van KPMG blijkt dat bij tweederde van de bedrijven de
interne accountants de afgelopen tijd meer zijn gaan letten op het
gedrag en de cultuur binnen de eigen organisatie. Ruim 80% geeft aan
de komende jaren hierop nog verder te gaan letten. De toenemende
aandacht voor deze zachte controles binnen de bedrijven blijkt vooral
te worden ingegeven om fraude en andere incidenten te voorkomen en een
goede en betrouwbare reputatie te waarborgen.
"Het bedrijfsleven kijkt steeds kritischer naar haar eigen gedrag",
constateert Bart van Loon van KPMG Forensic & Integrity. Van Loon:
"Regels alleen helpen duidelijk niet meer om werknemers integer te
laten handelen. Het menselijk handelen speelt een cruciale rol binnen
de organisatie. Het is in principe niet zo moeilijk om afspraken te
maken, regels te bedenken en een organisatorische structuur te kiezen.
Maar het uiteindelijke handelen van de werknemers wordt bepaald door
hun integriteit, bewustzijn, de normen en waarden en hun kennis en
vaardigheden.
De samenhang met de omgeving waarin zij werken is bepalend voor wat er
daadwerkelijk gebeurt. Werknemers laten zich bij dilemma's dan ook
niet meer leiden door regels en procedures. Het eigen morele oordeel,
het gedrag van naaste collega's en vooral het voorbeeldgedrag van de
leiding hebben veel meer invloed. De 'in control' status van de
onderneming valt of staat dan ook uiteindelijk met een gedegen
aandacht voor de ethische en culturele aspecten."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de toegenomen aandacht
voor soft controls volgens de bedrijven niet alleen nieuwe methoden en
technieken vergt, maar vooral meer eigen lef en durf om
tekortschietende zachte controles aan de orde te stellen. Van Loon:
"Bij de helft van de onderzochte bedrijven is hiervoor ook meer
commitment van de directie gewenst. Voor de interne accountants van de
ondernemingen ligt hier een belangrijke uitdaging. Immers, wanneer
accountants in staat zijn de softe controles van de organisatie goed
te meten en hierover met hun management het gesprek aan te gaan, zal
dit veel waarde toevoegen aan de rol van interne accountants binnen
hun organisatie."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.
© 2010 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857, is a subsidiary of KPMG Europe LLP
and a member firm of the KPMG network of independent member firms
affiliated with KPMG International Cooperative ('KPMG International'),
a Swiss entity. All rights reserved.