Werkbezoek gemeente Barneveld
Toespraak | 25-01-2010 | Barneveld | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
U weet waar ik vandaan kom.
Ik ben een man van het Limburgse löss.
Toch voel ik me wel thuis hier op de Veluwse zandgronden.
Want wat zie ik:
Een gemeente die werkt aan bereikbaarheid, mobiliteit en
bedrijvigheid.
Een gemeente die werkt aan een veilige, leefbare samenleving.
Een gemeente die de zaken nú oppakt, zodat de volgende generatie niet
voor een probleem staat.
De overheid staat hier niet alleen in.
Op vele manieren, en in vele clubs, verenigingen en commissies werken
de Barnevelders mee aan hun eigen samenleving.
De mensen geven hier echt invulling aan hun `citizenship'.
Dat maakt dat ik in Barneveld iets `herken'.
In 2009 werd u beloond voor het harde werk van de afgelopen jaren. Uit
het jaarlijkse onderzoek van Elsevier kwam Barneveld uit de bus als de
beste gemeente van Gelderland. Een pluim voor u, burgemeester Houben.
En op het totaal van de 441 Nederlandse gemeentes stond u op de 23ste
plaats, een hele nette score! U kreeg veel punten voor natuur, een
groene gemeente dus. Maar ook op werkgelegenheid en economie en de
winkelstand pakte u punten. Na een jarenlange opknapbeurt van het
centrum - zowel van Barneveld als van Voorthuizen - is dat een
erkenning van al uw harde werk.
Toch u rust niet op de lauweren. Barneveld groeit bloeit en werkt aan
de toekomst, met oog voor ondernemersschap. Voor de komende jaren zijn
er volop plannen.
- Woningbouwplannen in meerdere dorpskernen;
- De provincie Gelderland bereidt de aanleg van een westelijke
omleiding voor om Voorthuizen. Ik weet dat dit een fikse omschakeling
is voor velen van u. Lange tijd ging het om een oostelijke verbinding.
Aan de andere kant is het na decennialang praten ook hoog tijd dat er
iets gebeurt. Dat de schop de grond in gaat, voor een betere
bereikbaarheid en doorstroming en de leefbaarheid van Voorthuizen.
- Verder uitbouwen van het transferium. U maakt zich al jaren hard
voor het Transferium Noord, en presenteert Barneveld als poort naar de
Randstad.
- U gaat in 2010 aan de slag met het opknappen en uitbreiden van
bedrijventerrein de Harselaar;
- En de Harselaartunnel wordt aangelegd, zodat trein en auto elkaar
niet meer in de weg zitten.
Zo kom ik ook hier vandaag. In 2009 heb ik maar liefst 143 miljoen aan
37 projecten kunnen honoreren. Projecten, die nét dat laatste
financiële zetje nodig hadden om van bijvoorbeeld een gelijkvloerse
kruising van weg en spoor, een ongelijkvloerse te maken.
Begin december kwam het goede nieuws voor u. Ruim 6,7 miljoen voor de
Harselaartunnel. Eerder in juni kreeg u al een kleine achteneenhalve
ton voor een fietstunnel bij `de Veller'.
Het doet mij erg goed om juist hier een bijdrage te kunnen leveren.
Ten eerste omdat de spoorlijn uw gebied dwars doorsnijdt. De
Harselaartunnel brengt de twee delen van de gemeente gemakkelijker bij
elkaar en geeft het bedrijventerrein ruimte om te groeien.
Het aanpakken van spoorovergangen heeft extra urgentie in Gelderland.
Niet omdat ze slecht op orde zouden zijn, maar omdat een vijfde van de
ongeveer 2800 overwegen in Nederland in Gelderland ligt. Daar zitten
veel overwegen op de decentrale lijnen bij en ook veel particuliere
overwegen. Alleen hier rondom Barneveld-Noord al drie. Dat vraagt net
dat beetje extra aandacht.
Het belang van een veilige overgang moet niet onderschat worden. Neem
nu de overgang bij Veller. Een wijk waar binnenkort een middelbare
school komt en een kinderdagverblijf. Met de fietstunnel draagt
Barneveld de zorg dat de brugpiepers met hun zware tassen en de ouders
met de kleine kinderen vlot en veilig op hun bestemming kunnen komen.
Mobiliteit en doorstroming; het is op dat kleine gezinsniveau
belangrijk. Het doet me goed daar met elkaar een bijdrage aan te
kunnen leveren.
Tegelijkertijd kijken we naar de grote schaal.
Níet om de auto of de trein an sich, maar omdat een moderne
samenleving niet zonder mobiliteit kan.
- Ten eerste omdat mobiliteit de concurrentiepositie van Nederland
versterkt: Goede ontsluiting en goede infrastructuur zijn essentieel
voor de ontwikkeling van de bedrijvigheid en de werkgelegenheid.
- Ten tweede: iedereen moet kunnen gaan en staan waar hij of zij wil;
dat is bepalend voor het persoonlijke geluk van mensen.
Daarom investeert Verkeer en Waterstaat in wegen én in spoor én de
reis van en naar het station. U ziet daar in de regio allerlei
voorbeelden van.
· [Inderdaad, Knooppunt Hoevelaken. Ik ben blij dat dit knelpunt op de
schop gaat. Maar ik heb goed geluisterd naar de burgemeester, ik
begrijp dat u zich zorgen maakt om de bereikbaarheid tijdens de
werkzaamheden. We doen altijd ons uiterstste best zoveel mogelijk
verkeershinder te voorkomen. Om verkeersdeelnemers te informeren, of
te verleiden tot andere mobiliteitskeuzes. Ik garandeer u,
Rijkswaterstaat zet er altijd op in om de winkel zoveel mogelijk open
te houden tijdens de verbouwing.]
· Ander voorbeeld: er komen deze kabinetsperiode meer dan twintig
nieuwe stations bij, verspreid over het hele land.
o Bijvoorbeeld station Hoevelaken
o Ook station Barneveld-Zuid is in voorbereiding.
· We zetten in op meer treinaanbod, betere reisinformatie en prettige
wachtruimtes.
o De frequentie van de Valleilijn ging eind 2008 omhoog naar vier keer
per uur van Barneveld Centrum naar Amersfoort; met goede aansluiting
op de treinen naar de Randstad.
o VenW heeft in het Actieplan Groei op het Spoor 15 miljoen
vrijgemaakt om wachtruimtes te verbeteren. ProRail verdeelt dat naar
eigen inzicht en in overleg met vervoerders en beheerders over zo'n 20
stations in het land.
o Ook op Station Barneveld-Noord wordt het plezieriger vertoeven.
ProRail en de gemeente werken samen aan een beschutte, comfortabele
wachtplek. Begin september kan waarschijnlijk de eerste schop de grond
in, maar zometeen kunnen we alvast een blik in de toekomst werpen.
Beste mensen,
Ik weet dat één mobiliteitswens hoger dan alle anderen op het
verlanglijstje staat: een intercitystop bij Barneveld-Noord. Met u
kijk ik naar de resultaten uit van de intentieovereenkomst die u met
NS vastgoed heeft gesloten: Of en zo ja, onder welke condities een
stop in de toekomst tot de mogelijkheden behoort.
Volgens mij heeft Barneveld het in zich om poort van de Randstad te
worden. Het gebied heeft potentie, het bedrijventerrein gaat op de
schop, de plannen voor ruimtelijke ontwikkeling zijn er.
De ambítie is er. En dat maakt misschien nog wel het grootste
verschil.
Eén harde voorwaarde is dat de intercitystop qua infrastructuur
mogelijk is. De komst van de Harselaartunnel is dus sowieso een stap
in de goede richting.
Ik wens u alle succes met de plannen de komende jaren. Werkt u van uw
kant verder aan beter Nederland, ik doe dat van mijn kant.
Zo dragen we met elkaar de zorg voor een land dat klaar is voor de
toekomst.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat