Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
CBL: pakkans jongeren in supermarkt sterk gestegen
Het verbaast het CBL dat de pijlen van de overheid zo eenzijdig op de supermarktbranche zijn gericht. Diverse Kamerleden hebben gezien wat er in de supermarkten allemaal gebeurt om de alcoholverkoop aan jongeren goed te laten verlopen. Nergens wordt zo streng gecontroleerd als in de supermarkt. Het zou logischer zijn wanneer de overheid daar waar mogelijk de branche in haar aanpak steunt in plaats van demotiverende maatregelen te willen inzetten.
Binnenkort behandelt de Tweede Kamer het wetsvoorstel voor de Drank- en Horecawet. Deze wet behelst ook de verkoop van licht alcoholische dranken in de supermarkt. In aanloop op deze behandeling stuurde het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) een brief aan de leden van de Tweede Kamer waarin zij aandacht vraagt voor onderstaande punten.
De branche heeft vorig jaar maart de legitimatie-eis voor jongeren die alcohol willen kopen, verscherpt. Iedere jongere onder de 20 moet zijn of haar legitimatie laten zien bij de aankoop van alcohol of tabak. Met de invoering van de maatregel is de pakkans voor '16-minners' sterk gestegen. Bovendien proberen steeds minder jongeren onder de 16 alcohol te kopen; de maatregel werkt dus ook preventief.
Uit recent onderzoek met 15-jarige mystery shoppers bleek dat van de jongeren onder de 15 die alcohol probeerden te kopen, 43% de alcohol niet meekreeg van de caissière. Voor de invoering van de nieuwe legitimatiemaatregel was dat gemiddeld 15%. Ter vergelijking, de naleving in de sportkantines en horeca is resp. 33% en 13%. In Zweden, het land met de strengste regelgeving is het nalevingspercentage 55%. En het gaat hier nota bene om staatswinkels.
Het succes van de maatregel kan nog worden vergroot door jongeren onder de 16 die alcohol willen kopen, ook strafbaar te stellen. Het is een gemiste kans dat het Kabinet die stap niet wil zetten. Het CBL is voorstander van het voorstel van minister Ter Horst en de VNG om blaastesten voor jongeren in te voeren in de openbare ruimte. Dit is een goed instrument om het thuis indrinken door jongeren terug te dringen.
Het CBL ziet niets in het voorstel van de 'three strikes out' in de nieuwe Drank- en Horecawet. Dit artikel bepaalt dat de burgemeester de drankafdeling van een supermarkt minimaal 1 maximaal 12 weken moet sluiten wanneer deze drie keer binnen een jaar alcohol heeft verkocht aan een jongere onder de 16. Het CBL is tegen deze sanctie, omdat er voorbijgegaan wordt aan de inspanningen van de branche omtrent verantwoorde alcoholverkoop. Bovendien moet de burgemeester de straf bij drie overtredingen onmiddellijk opleggen, zonder de mogelijkheid van hoor en wederhoor. Hiermee wordt een fundamenteel rechtsbeginsel geschonden.
In de bijlage vindt u de volledige brief die het CBL aan de leden van de Kamercommissies van VWS en Jeugd en Gezin heeft gestuurd
------------------------------------------------------Einde persbericht----------------------------------