Consument verwacht hogere brandstoffen- en energiekosten

11/02/2010 10:23

MarketResponse Nederland BV

Consument verwacht hogere brandstoffen- en energiekosten

Herstel van de economie leidt nog niet tot meer consumentenbestedingen

Leusden, 11 februari 2010 - Ruim zeven op de 10 Nederlanders verwachten dat de prijzen voor brandstoffen en energie zullen stijgen bij economisch herstel. Een kleine meerderheid van de Nederlanders verwacht dat het herstel al in 2010 zal optreden. Dat zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek van het onafhankelijke marktonderzoekbureau MarketResponse, dat bijna 1200 Nederlanders naar hun mening vroeg over economische ontwikkelingen en de invloed daarvan op hun financiële situatie in 2010. Deze uitkomsten volgen op berichtgeving begin januari dat de Europese Centrale Bank verwacht dat de internationale economie in 2010 weer uit het dal van de huidige recessie kruipt. Centrale banken hebben hun rentetarieven fors verlaagd om consumenten en bedrijven te stimuleren meer te besteden.

Herstel van de economie leidt tot prijsstijgingen

Iets meer dan de helft van de Nederlanders (53%) verwacht dat 2010 een economisch herstel zal laten zien. Maar liefst 71% verwacht dat het economisch herstel gepaard zal gaan met prijsstijgingen, vooral voor brandstoffen en energie. In andere branches worden in veel mindere mate prijsstijgingen verwacht.

Percentage respondenten dat prijsstijgingen verwacht in:

Brandstoffen 76%

Energie 64%

Bankieren 58%

Verzekeren 52%

Telefonie & Internet 37%

Nog steeds behoudend consumeren bij herstel

Een kleine meerderheid (55%) verwacht niet dat het economisch herstel iets zal veranderen aan hun huidige financiële situatie. Hierin zijn jongere Nederlanders iets stelliger dan ouderen. Lager opgeleiden verwachten eerder een verslechtering van hun financiële situatie.

Een stijging van de prijzen leidt wel tot aanpassing van het bestedingsgedrag van de Nederlander. Dat uit zich in het minder besteden aan uitgaan, restaurantbezoek of dagtripjes (54%), uitstellen van grote aankopen (55%) of minder op vakantie gaan (41%).

Prijsstijging leidt niet tot overstappen

Prijsstijgingen lijken consumenten maar in zeer beperkte mate te verleiden tot een overstap naar een voordeliger leverancier. Minder dan één op de vijf consumenten ziet in prijsstijgingen redenen om over te stappen naar een andere telecomaanbieder (19%), energieleverancier (18%), verzekeraar (17%) of bank (12%).

Over MarketResponse

MarketResponse is een toonaangevend research consultancy bureau in Nederland. MarketResponse streeft naar een zo groot mogelijke effectiviteit voor haar klanten. Op basis van kwantitatief en kwalitatief onderzoek helpen wij onze klanten maximaal rendement te halen uit het klanten, medewerkers, portfolio en communicatiebeleid, zodat zij hun bedrijfsdoelstellingen kunnen realiseren. Vijfentwintig jaar onderzoekexpertise staat garant voor heldere inzichten en pragmatische aanbevelingen en worden zo gecommuniceerd dat zowel hoofd als hart worden bereikt. Wij zijn trots op de kwaliteit van ons bedrijf met meer dan honderd experts, een eigen interview center, en een panel, De Onderzoek Groep, het meest representatieve in Nederland. MarketResponse is centraal gevestigd in Leusden op Landgoed Leusderend.

Voor meer informatie: www.marketresponse.nl






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,