Gemeente Hilversum

Gemeente bindt de strijd aan met de gladheid

publicatiedatum: woensdag 10 februari 2010

Normaalgesproken geldt voor gladheidbestijding in de gemeente een vastgestelde gladheidsaanpak. Afhankelijk van de zwaarte en de soort gladheid, wordt een zogenaamde grote en kleine route gereden. Daarnaast wordt gekeken of er geveegd, geschoven, gestrooid of een combinatie van deze handelingen moet worden verricht. Leidend hierbij is de weersverwachting. De gemeente heeft hiervoor een overeenkomst gesloten met Meteo Consult. die tot op een kwartier nauwkeurig, inzicht verschaft in wat de weersverwachtingen zijn. Op basis hiervan krijgt Stads Beheer Service (SBS) opdracht tot uitvoering van de werkzaamheden. Is hierbij zout nodig, dan wordt dit opgehaald bij de opslag van Rijkswaterstaat in Baarn. Hierover zijn leveringsafspraken gemaakt.

Deze aanpak werkte tot 2009 redelijk. Wel werd er bij het laden van strooimiddelen altijd een keus gemaakt tussen Rijkwaterstaat en Hilversum waarbij Hilversum niet altijd als eerste werd geladen. Op zich viel daar goed mee te leven, omdat in principe de afgesproken strooitijden werden gehaald.

Schaarste
Door de aanhoudende gladheid in 2010, is er grote schaarste ontstaan op de zoutmarkt. Die schaarste wordt mede veroorzaakt door de tijd die het productieproces van strooizout in beslag neemt. Dit heeft ertoe geleid dat uitgifte van strooizout via het Zoutloket loopt. Hieraan zijn toewijzingscriteria verbonden die hiërarchisch bepaald zijn. Voor enkele provinciale wegen en voor de ring Hilversum, wordt uitgegaan van alleen de rijweg en niet van de ernaast gelegen fietspaden. Tevens wordt zout beschikbaar gesteld voor de zogenaamde calamiteitenroute. Dat is de route van en naar het ziekenhuis en station Hilversum. Er vindt regelmatig overleg plaats met het Zoutloket. Bij een aanvraag van een zoutlevering moet onderbouwd worden waar deze voor nodig is. Er kan slechts mondjesmaat geleverd worden. Op basis van de huidige voorraad is het mogelijk om binnen Hilversum beperkt knelpunten aan te pakken, passend binnen de hoofdroute en de calamiteitenroute. Opschaling van de strooiwerkzaamheden naar fietspaden en woonwijken is niet mogelijk.

Alternatieven
In de afgelopen periode is een aantal alternatieven onderzocht zoals zandstrooien, de aankoop van zout buiten het zoutloket om en het versneld invoeren van nastrooien. Zandstrooien in situaties waarbij veel sneeuw valt, werkt nauwelijks. Als zich ijs gevormd heeft op de weg, werkt dit maar ten dele. Op het oog lijkt het dan of er effectief gestrooid is, maar bij de eerste de beste sneeuw- of ijzelbui, is het effect weg. Door zand te strooien vervuilen bovendien de kolken (putten, red.) en treedt extra slijtage op aan de rioolsystemen en pompen.

Buitenland
Buiten de vastgestelde verdeelsystematiek via het Zoutloket, is er ook op beperkte schaal zout te krijgen in het buitenland. De prijzen variëren per ton van 200 tot 235 euro. Afgezet tegen de 70 euro die normaal per ton betaald wordt, is dit een kostbare zaak. Gezien het belang van de bestrijding van de gladheid is er op bescheiden schaal "duur" zout besteld om te voldoen aan de meest noodzakelijke bestrijding. Daar komt bij dat het Zoutloket de gemeente bij een reguliere aanvraag beknot indien zij zout zou aankopen via het buitenland.

Ten slotte is gekeken naar de mogelijkheid van nastrooien. Hierbij wordt een zoutoplossing gesproeid.
Dit kan alleen op fietspaden of in situaties waarbij zich aangereden sneeuw en/of aanvriezende ijzel of opvriezende gladheid voordoet. De afgelopen week is beperkt over gegaan tot nastrooien. Hiervoor zijn twee spuitcombinaties afgeleverd. Op de Mussenstraat is een tijdelijke voorziening voor de zoutoplossing ingericht. Via Akzo Noord is een tankwagen met zoutoplossing besteld waardoor bij mogelijke gladheid het materieel ingezet kan worden op fietspaden, marktterreinen en rond objecten passend binnen de calamiteiten route.
.