Gemeente bindt de strijd aan met de gladheid
publicatiedatum: woensdag 10 februari 2010
Normaalgesproken geldt voor gladheidbestijding in de gemeente een
vastgestelde gladheidsaanpak. Afhankelijk van de zwaarte en de soort
gladheid, wordt een zogenaamde grote en kleine route gereden.
Daarnaast wordt gekeken of er geveegd, geschoven, gestrooid of een
combinatie van deze handelingen moet worden verricht. Leidend hierbij
is de weersverwachting. De gemeente heeft hiervoor een overeenkomst
gesloten met Meteo Consult. die tot op een kwartier nauwkeurig,
inzicht verschaft in wat de weersverwachtingen zijn. Op basis hiervan
krijgt Stads Beheer Service (SBS) opdracht tot uitvoering van de
werkzaamheden. Is hierbij zout nodig, dan wordt dit opgehaald bij de
opslag van Rijkswaterstaat in Baarn. Hierover zijn leveringsafspraken
gemaakt.
Deze aanpak werkte tot 2009 redelijk. Wel werd er bij het laden van
strooimiddelen altijd een keus gemaakt tussen Rijkwaterstaat en
Hilversum waarbij Hilversum niet altijd als eerste werd geladen.
Op zich viel daar goed mee te leven, omdat in principe de afgesproken
strooitijden werden gehaald.
Schaarste
Door de aanhoudende gladheid in 2010, is er grote schaarste ontstaan
op de zoutmarkt. Die schaarste wordt mede veroorzaakt door de tijd die
het productieproces van strooizout in beslag neemt.
Dit heeft ertoe geleid dat uitgifte van strooizout via het Zoutloket
loopt. Hieraan zijn toewijzingscriteria verbonden die hiërarchisch
bepaald zijn. Voor enkele provinciale wegen en voor de ring Hilversum,
wordt uitgegaan van alleen de rijweg en niet van de ernaast gelegen
fietspaden. Tevens wordt zout beschikbaar gesteld voor de zogenaamde
calamiteitenroute. Dat is de route van en naar het ziekenhuis en
station Hilversum. Er vindt regelmatig overleg plaats met het
Zoutloket. Bij een aanvraag van een zoutlevering moet onderbouwd
worden waar deze voor nodig is. Er kan slechts mondjesmaat geleverd
worden. Op basis van de huidige voorraad is het mogelijk om binnen
Hilversum beperkt knelpunten aan te pakken, passend binnen de
hoofdroute en de calamiteitenroute. Opschaling van de
strooiwerkzaamheden naar fietspaden en woonwijken is niet mogelijk.
Alternatieven
In de afgelopen periode is een aantal alternatieven onderzocht zoals
zandstrooien, de aankoop van zout buiten het zoutloket om en het
versneld invoeren van nastrooien. Zandstrooien in situaties waarbij
veel sneeuw valt, werkt nauwelijks. Als zich ijs gevormd heeft op de
weg, werkt dit maar ten dele. Op het oog lijkt het dan of er effectief
gestrooid is, maar bij de eerste de beste sneeuw- of ijzelbui, is het
effect weg. Door zand te strooien vervuilen bovendien de kolken
(putten, red.) en treedt extra slijtage op aan de rioolsystemen en
pompen.
Buitenland
Buiten de vastgestelde verdeelsystematiek via het Zoutloket, is er ook
op beperkte schaal zout te krijgen in het buitenland. De prijzen
variëren per ton van 200 tot 235 euro. Afgezet tegen de 70 euro die
normaal per ton betaald wordt, is dit een kostbare zaak. Gezien het
belang van de bestrijding van de gladheid is er op bescheiden schaal
"duur" zout besteld om te voldoen aan de meest noodzakelijke
bestrijding. Daar komt bij dat het Zoutloket de gemeente bij een
reguliere aanvraag beknot indien zij zout zou aankopen via het
buitenland.
Ten slotte is gekeken naar de mogelijkheid van nastrooien. Hierbij
wordt een zoutoplossing gesproeid.
Dit kan alleen op fietspaden of in situaties waarbij zich aangereden
sneeuw en/of aanvriezende ijzel of opvriezende gladheid voordoet. De
afgelopen week is beperkt over gegaan tot nastrooien. Hiervoor zijn
twee spuitcombinaties afgeleverd. Op de Mussenstraat is een tijdelijke
voorziening voor de zoutoplossing ingericht. Via Akzo Noord is een
tankwagen met zoutoplossing besteld waardoor bij mogelijke gladheid
het materieel ingezet kan worden op fietspaden, marktterreinen en rond
objecten passend binnen de calamiteiten route.
.
Gemeente Hilversum