Gemeente Utrechtse Heuvelrug


Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan een feit

gvvp een feit
De gemeenteraad stelde op 2 februari het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) met een aantal wijzigingen vast. Wethouder Jankees Salverda heeft met dit GVVP een stevig beleidsplan in handen, dat tot stand kwam na een intensief en interactief proces met de inwoners van de gemeente. Hieronder leest u welke wijzigingen er op hoofdlijnen zijn doorgevoerd ten opzichte van het concept GVVP.

Wijkontsluitingswegen blijven 30 km/h
In de commissie Ruimte en in de gemeenteraadsvergadering is vooral gediscussieerd over de categorisering van wegen. Vooral de invoering van wijkontsluitingswegen leverde veel discussie op. In het concept-GVVP waren wegen in Driebergen-Rijsenburg, Doorn, Maarn en Maarsbergen aangewezen als wijkontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h. In een aantal gevallen geldt in de huidige situatie een snelheidslimiet van 30 km/h. Vooral uit deze straten kwam veel weerstand tegen de aanwijzing als wijkontsluitingsweg. Door middel van een amendement heeft de raad besloten de wijkontsluitingswegen waar nu een 30 km zone geldt niet te wijzigen (30 km limiet en inrichting blijft gehandhaafd).

Buitengebied
Ook gaf de raad aan dat de wegen in het buitengebied niet afgesloten mogen worden, maar wel autoluw mogen worden gemaakt. Dit kan door het aanbrengen van snelheidsvertragende maatregelen. Hiermee wordt het optimum bereikt van bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid (van mens en dier).

Openbaar vervoer
De gemeenteraad wil ook het openbaar vervoer verbeteren waarbij de bestaande buslijnen in stand moeten blijven. Ook wordt de haalbaarheid van vrijbaan voor het openbaar vervoer op de doorgaande weg Arnhem - Utrecht (N225)onderzocht en de mogelijkheid om de toekomstige tram Utrecht CS - De Uithof door te trekken naar station Driebergen-Zeist en deze door te laten rijden naar Rhenen.

En verder...
Wordt er meer aandacht besteed aan de verkeersveiligheid rondom scholen, kinderdagverblijven en zorginstellingen en er komt een integraal plan voor de aanpak van recreatieverkeer rond het oude dorp van Amerongen.

Nu het GVVP is vastgesteld geldt het als leidraad voor de gemeente bij reconstructies van wegen en ander (bouw) ontwikkelingen. Bij het vaststellen van de kadernota wordt bekeken of er financiële middelen beschikbaar gesteld kunnen worden voor de uitvoering van dit GVVP. Vooralsnog zijn er alleen mogelijkheden bij grootonderhoud en reconstructies van wegen.