Gemeente Utrechtse Heuvelrug
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan een feit
gvvp een feit
De gemeenteraad stelde op 2 februari het Gemeentelijk Verkeers- en
Vervoerplan (GVVP) met een aantal wijzigingen vast.
Wethouder Jankees Salverda heeft met dit GVVP een stevig beleidsplan
in handen, dat tot stand kwam na een intensief en interactief proces
met de inwoners van de gemeente. Hieronder leest u welke wijzigingen
er op hoofdlijnen zijn doorgevoerd ten opzichte van het concept GVVP.
Wijkontsluitingswegen blijven 30 km/h
In de commissie Ruimte en in de gemeenteraadsvergadering is vooral
gediscussieerd over de categorisering van wegen. Vooral de invoering
van wijkontsluitingswegen leverde veel discussie op. In het
concept-GVVP waren wegen in Driebergen-Rijsenburg, Doorn, Maarn en
Maarsbergen aangewezen als wijkontsluitingsweg met een maximumsnelheid
van 50 km/h. In een aantal gevallen geldt in de huidige situatie een
snelheidslimiet van 30 km/h. Vooral uit deze straten kwam veel
weerstand tegen de aanwijzing als wijkontsluitingsweg. Door middel van
een amendement heeft de raad besloten de wijkontsluitingswegen waar nu
een 30 km zone geldt niet te wijzigen (30 km limiet en inrichting
blijft gehandhaafd).
Buitengebied
Ook gaf de raad aan dat de wegen in het buitengebied niet afgesloten
mogen worden, maar wel autoluw mogen worden gemaakt. Dit kan door het
aanbrengen van snelheidsvertragende maatregelen. Hiermee wordt het
optimum bereikt van bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid (van
mens en dier).
Openbaar vervoer
De gemeenteraad wil ook het openbaar vervoer verbeteren waarbij de
bestaande buslijnen in stand moeten blijven. Ook wordt de haalbaarheid
van vrijbaan voor het openbaar vervoer op de doorgaande weg Arnhem -
Utrecht (N225)onderzocht en de mogelijkheid om de toekomstige tram
Utrecht CS - De Uithof door te trekken naar station Driebergen-Zeist
en deze door te laten rijden naar Rhenen.
En verder...
Wordt er meer aandacht besteed aan de verkeersveiligheid rondom
scholen, kinderdagverblijven en zorginstellingen en er komt een
integraal plan voor de aanpak van recreatieverkeer rond het oude dorp
van Amerongen.
Nu het GVVP is vastgesteld geldt het als leidraad voor de gemeente bij
reconstructies van wegen en ander (bouw) ontwikkelingen. Bij het
vaststellen van de kadernota wordt bekeken of er financiële middelen
beschikbaar gesteld kunnen worden voor de uitvoering van dit GVVP.
Vooralsnog zijn er alleen mogelijkheden bij grootonderhoud en
reconstructies van wegen.