Leeftijdgenoot beste coach voor ondernemer
11/02/2010 09:44
Roland Berger Strategy Consultants
Netwerk Jonge Ondernemers van TU Delft blijkt springplank voor succes
Leeftijdgenoot beste coach voor ondernemer
Delft, donderdag 11 februari 2010 - Vandaag viert het Netwerk Jonge Ondernemers (NJO), overgegaan in YES!Delft, zijn 12,5 jarig bestaan. Opgericht om ondernemerschap te stimuleren, biedt het programma jonge ondernemers met colleges, workshops en lezingen aan de TU Delft continue begeleiding bij het opzetten van een eigen bedrijf. Na 12,5 heeft dit programma voldoende informatie voortgebracht voor Roland Berger Strategy Consultants om onderzoek te doen naar succesvol ondernemerschap. Benno van Dongen, partner bij Roland Berger Nederland en oprichter NJO: "Peer-coaching speelt hierbij een doorslaggevende rol."
Jonge startende ondernemers durven vaak nog niet in grote bedragen te denken en neigen eerder met duizenden aan de slag te gaan dan met miljoenen. Met de hulp van meer ervaren ondernemers kan echter al in een vroeg stadium groter worden gedacht, wat de kans van slagen vergroot. In plaats van generaties-oudere, grijze coaches blijkt dat vooral een samenwerking tussen kort op elkaar volgende generaties hierbij goed werkt. Daarnaast willen beginnende ondernemers zichzelf herkennen in de ervaren collega. "Een gesprek met een niet veel oudere collega geeft de ondernemers het gevoel dat als hun gesprekspartners succesvol zijn, zij dat zelf ook kunnen zijn," aldus Van Dongen.
Sparringpartners
NJO is gericht op ondernemerschap en innovatie. Het netwerk is in 1995 opgezet in samenwerking met de TU Delft met als doel ondernemen door studenten en promovendi aan de TU Delft te stimuleren. Netwerkende ondernemers halen inspiratie uit grensverleggende contacten waarbij alumni en andere betrokkenen graag met jonge starters sparren of ingangen geven bij grote bedrijven. Elk jaar leidt het programma tot concrete, innovatieve bedrijven.
Als onderdeel van het programma begeleidt Roland Berger groepen TU-studenten en promovendi een half jaar lang bij het opzetten van een eigen bedrijf. Door middel van colleges, workshops en lezingen worden de deelnemers gestimuleerd om echt aan de slag te gaan met hun idee. Ook het afgelopen half jaar hebben studenten zich gestort op innovatieve business plannen. Vandaag wordt de cyclus afgesloten met een beoordeling van de uitgewerkte plannen door een professionele jury. Het programma heeft de afgelopen 12,5 jaar tal van succesvolle ondernemingen voortgebracht, zoals SENZ (bekend van de stormparaplu), Sunshower (combinatie van zonnen en douchen) en Actiflow (luchtweerstand verminderende producten).
Ondernemen doe je samen
Voor het slagen van jonge ondernemingen raadt Roland Berger de ondernemers aan hechte netwerken om zich heen te bouwen die gebaseerd zijn op vertrouwen. "De samenwerking tussen ondernemers onderling en samenwerking met grote bedrijven bespoedigt de groei van een nieuwe onderneming, waarbij jonge starters wel het lef moeten tonen eerder hun ideeën te delen. Zo kunnen collega's die vijf of tien jaar verder zijn feedback geven, waardoor ideeën beter en sneller om kunnen worden gezet in levensvatbare ondernemingen," laat Van Dongen weten.
Over het onderzoek
Eind vorig jaar overhandigde Roland Berger al de belangrijkste bevindingen van de uitgebreide studie naar succesvol ondernemerschap aan voormalig MKB-topman Hans de Boer tijdens het jaarlijkse event van het Innovatieplatform. In dit rapport deed het strategisch adviesbureau een drietal concrete aanbevelingen om het huidige ondernemersklimaat te verbeteren: maak ondernemerschap een integraal onderdeel van opleidingen, bouw hechte netwerken om je bedrijf heen op basis van onderling vertrouwen en bied als grote onderneming je vitale kennis en ervaring aan startende ondernemers aan.
Het rapport 'For Entrepreneurs, by Entrepreneurs: how Europe can successfully stimulate knowledge-intensive start-ups' is gebaseerd op diepgaand onderzoek rond twee zeer succesvolle Europese opleidingen: de collegereeks 'Writing a Business Plan' aan de TU Delft in Nederland (i.s.m. YES Delft) en het 'Executive MBA and Global Executive MBA program' op de IESE Business School in Barcelona. Voor het onderzoek zijn 1000 deelnemers en ondernemers ondervraagd die deze programma's in de afgelopen jaren hebben voortgebracht. Beide opleidingen bestaan inmiddels dermate lang dat er een rijke hoeveelheid data bestudeerd kon worden. Het onderzoek bestond uit een enqu(ee)te onder de 1000 deelnemers, vijf workshops met deelnemers van beide programma's, interviews met ondernemers, grote bedrijven en vertegenwoordigers van de overheid, alsmede een literatuurstudie. De volledige studie is te downloaden via http://www.rolandberger.nl/press/ForEntrepreneurs.html.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau, met ruim 2.100 medewerkers in 36 kantoren, verspreid over 25 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in 1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook www.rolandberger.nl.
http://www.rolandberger.nl