Radboud Universiteit Nijmegen
Achterklap buitengewoon effectief
Datum bericht: 8 februari 2010
Mensen praten heel veel over elkaar. Roddels beïnvloeden daarbij ons
oordeel over mensen. Persoonsinformatie die op deze manier verspreid
wordt, heeft een grote invloed op het beeld dat ontvangers hebben van
de personen over wie gepraat wordt. Als de informatie positief is,
wordt deze zelfs serieuzer genomen dan wanneer de persoon over wie het
gaat die informatie zelf afgeeft. Dat blijkt uit onderzoek waarop
psychologe Aafje Brandt op 11 februari hoopt te promoveren aan de
Radboud Universiteit Nijmegen.
Roddelen, moddergooien, kwaadspreken: het kan zeer schadelijk zijn
voor je reputatie. En andersom geldt ook: positieve informatie kan het
beeld dat mensen van je hebben positief beïnvloeden. Kortom: wat
andere mensen over je vertellen, heeft een grote invloed op hoe men
over je denkt.
Aafje Brandt onderzocht bijvoorbeeld hoe mensen reageren op de
boodschap âik ben grappig en gezellig.â Daarnaast werd deze boodschap
ook door iemand anders verteld: âAafje is grappig en gezelligâ. Wat
bleek: als een ander zegt dat je grappig en gezellig bent, wordt deze
informatie serieuzer genomen dan wanneer je dit over jezelf zegt.
Iemands brein corrigeert als het ware voor âstrategisch overdrijvenâ
en schat andermans mening als betrouwbaarder in dan die van de
betrokkene zelf. Overigens is dat anders bij negatieve informatie:
daar is de beoordeling gelijk.
Deze kennis kan bijvoorbeeld in de politiek worden benut, vertelt
Brandt. âPolitici en partijen kunnen er baat bij hebben als andere
bronnen iets positiefs over ze vertellen, zoals journalisten of
wetenschappers. Ook laat dit onderzoek zien dat het effectief kan zijn
om negatieve informatie over je politieke tegenstanders negatiever te
verspreiden. Pas wel op dat je niet zelf als de bron wordt herkend,
want dat kan ertoe leiden dat het publiek je onbetrouwbaar vindt.â
Â