Persbericht
NAVTEQ-onderzoek: consumenten identificeren interesse en motieven bij de keuze van mobiele navigatie
Wereldwijd onderzoek toont aan dat minimaal 2/3 van de mobiele telefoon gebruikers een geïntegreerde oplossing wil voor rijden en lopen
Veldhoven 11 februari 2010 NAVTEQ, de toonaangevende aanbieder van digitale kaarten, verkeer- en locatiegegevens voor ingebouwde, draagbare, draadloze en zakelijke oplossingen, onthult de resultaten van een nieuw wereldwijd onderzoek naar de aantrekkelijkheid van mobiele navigatie onder consumenten, gegeven hun huidige kennis en gebruik van navigatietoepassingen op hun mobiele telefoon. Het onderzoek keek naar interesseniveaus onder consumenten en naar enkele stimulerende voordelen van specifiek op voetgangers afgestemde navigatietoepassingen.
Uit het onderzoek kwamen 4 factoren die de interesse in mobiele navigatie versterken:
- Forensengedrag Forensen te voet of in het openbaar vervoer zijn 1/3 tot 1/2 van hun tijd bezig met hun mobiele telefoon die dan toegang biedt tot plotseling gewenste informatie
- Vervoersgewoonten In de meeste landen vragen consumenten om meer begeleiding, zodat ze hun route efficiënter en met meer vertrouwen kunnen kiezen
- Gebruik van mobiele telefoons De helft van de respondenten had al ooit als voetganger navigatie op de mobiele telefoon geraadpleegd, 1/3 in het openbaar vervoer en 3 van de 4 in een gemotoriseerd voertuig
- Eerdere GPS-ervaring - Consumenten hebben al positieve ervaringen met GPS-technologie en dat vergroot de interesse in uitgebreidere toepassingen
In alle 9 landen van het onderzoek wilde minimaal 2/3 van alle gebruikers van een mobiele telefoon één oplossing voor in de auto en te voet. Diepgaander speurwerk naar extra navigatiefuncties specifiek voor voetgangers leverde de volgende belangrijke functies op (in volgorde van prioriteit):
- informatie over openbaar vervoer met gegevens over de actuele drukte
- 'logische begeleiding' met speciaal op voetgangers afgestemde routes en kortere wegen
- duidelijk zichtbare herkenningspunten gebruiken bij navigatie
- microplattegronden van bestemmingen als luchthavens en winkelcentra
Meer dan 2/3 van de bestaande gebruikers benut pas sinds een jaar kaarten of navigatie op de mobiele telefoon en 1/3 pas sinds de afgelopen zes maanden*. Van dagelijks of wekelijks gebruik van een navigatiefunctie op een mobiele telefoon was sprake bij ruim 33% tot ongeveer 40% van de consumenten, tegen bijna 50% bij PND's of ingebouwde systemen**.
Het onderzoek werd uitgevoerd in 9 landen over 4 regio's, waaronder Brazilië, Frankrijk, Duitsland, India, Rusland, Singapore, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Tot de meer dan 2000 respondenten van 13-54 jaar behoorden 'gebruikers' die nu kaarten/navigatie op hun mobieltje raadplegen, 'niet-gebruikers' die op hun mobieltje wel informatie opzoeken, maar geen kaarten bekijken en 'niet geïnteresseerde' gebruikers die via hun mobieltje geen informatie opvragen.
Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos MediaCT, een wereldwijd actieve marktonderzoeker gespecialiseerd in de sectoren media, content, telecom en technologie.
"Dit wereldwijde onderzoek naar mobiele navigatie was het eerste voor NAVTEQ en we zijn verheugd met het inzicht dat onze klanten ons hebben gegeven voorverdere verbeteringen", zegt Jeff Mize, Executive Vice President bij NAVTEQ Sales. "Consumenten willen vele vormen van navigatie kunnen gebruiken. Dit onderzoek geeft ons een gedetailleerd beeld van hun wensen en motieven. Dat helpt ons bij het ontwikkelen van nog betere producten en diensten."
* varianties in 1-2 landen
** Bron: NAVTEQ Annual Navigation Tracking Study, 2009