Top 10 Speelgoedbeurs volgens Fun
11/02/2010 14:10
FUN BELGIUM NV
Brugge - De Internationale Speelgoedbeurs in het Duitse Nürnberg sloot dinsdag na 6 dagen de deuren. De Speelgoedbeurs is wereldwijd de belangrijkste vakbeurs waar geen enkele producent of winkelier ontbreekt. De inkoopafdeling van vrijetijdsketen Fun bezoekt de beurs jaarlijks en was dit jaar buitengewoon opgetogen over de kwaliteit van wat er gepresenteerd werd. Fun stelde alvast een top 10 samen.
Bart Coeman, voorzitter van Fun, bezoekt de beurs al 25 jaar. Hij stelde vast dat er dit jaar weer echt nieuwe dingen te ontdekken waren: "De speelgoedfabrikanten zoeken een evenwicht tussen enerzijds het tijdloze, traditionele speelgoed en anderzijds de toepassing van elektronica. Dit resulteert in mooie combinaties zoals een Barbiepop met ingebouwde digitale camera, maar net zo goed in een nieuwe versie van het aloude Twister of bij Lego in de introductie van gezelschapsspellen."
De 10 leukste speeltjes
Fun heeft een selectie gemaakt van de 10 leukste nieuwe producten en trends voor dit jaar.
* Twister Hoopla is een vernieuwde versie van het bekende spel Twister van Hasbro. Er werd een spelelement toegevoegd: hoepels. Deze zorgen voor een extra uitdaging en nog meer speelplezier met opdrachten als doe de hoepel rond je pols, maak je vast aan je buurman, hou de hoepel op je elleboog en nog veel meer.
* Barbie introduceert de Barbie Video Girl, een mannequinpop met een ingebouwde digitale camera. Die kan direct aangesloten worden aan de computer en als webcam werken, maar je kunt er ook zelfstandig tot 27 minuten film mee opnemen. Op een kleurenschermpje op Barbie's rug kun je het filmpje bekijken.
* Fisher Price werkt verder op het Stack 'n Suprise principe. De grappige blokjes met een pop-up hoofdje wonnen vorig najaar nog de Fun Award in de categorie baby. Nu is er een loopwagentje in de vorm van een kikker met de leuke blokken.
* Poppenfabrikant Zapf mikt met Annabell Tween op het opgroeiende Baby Annabell publiek. Babypoppen worden doorgaans opgeborgen als hun mamaatje 6 of 7 jaar oud wordt. Met een tweenversie van de lieve pop, wil Zapf de meisjes langer aan zich binden. De poppen zien eruit als jonge tieners en zijn trendy gekleed, met allerhande leuke accessoires.
* Lego pakt uit met gezelschapsspellen die de spelers zelf kunnen opbouwen. Er zijn verschillende spellen die met vrienden en familie gespeeld kunnen worden. De unieke dobbelsteen geeft een bijzondere twist aan de spelregels. De spellen werden vorig jaar succesvol gelanceerd in Duitsland en Groot-Brittannië.
* Na de succesvolle Lego Star Wars licentie gaat het merk zijn licentieportefeuille in 2010 nog sterk uitbreiden met Ben 10, Toy Story, Prince of Persia en het prachtige kasteel Zwijnstein van Harry Potter
* Duplo pakt uit met een aantal leuke sets rond de licenties Cars en Toy Story. Toy Story is dit jaar alom de belangrijkste licentie voor jongens. De derde film komt immers deze zomer in de zalen.
* Na het succes van het digitale fototoestel Kiddy Zoom lanceert V-tech dit jaar een digitale videocamera voor de allerkleinsten. Met deze camera kan het kleinste kind filmpjes en foto's maken, spelletjes spelen en de beelden bewerken. De coolste video-effecten zijn mogelijk dankzij de facetracking technologie. De grote greep verplicht de kinderen om het toestel met twee handen vast te houden.
* Ravensburger heeft al jaren succes met de Puzzle Ball. Nu is er ook de Preschool Puzzle Ball voor kinderen vanaf 4 jaar. De 'truc' is dat de puzzel in twee afzonderlijke helften gemaakt wordt. De extra grote puzzelstukken zijn per helft aan de binnenzijde verschillend gekleurd. Bovendien wordt een halfrond opbouwhulpstuk bijgeleverd. Als beide helften voltooid zijn, kunnen ze gemakkelijk op elkaar gedrukt worden tot een stevige bal.
* Sablon trok veel aandacht op de beurs met de Paper Jamz Instant Rockstar van WowWee. Deze ultraplatte gitaar is amper een paar millimeter dik, maar je kunt erop jammen als op een echte gitaar. Elke gitaar bevat drie songs die je kun meespelen in luchtgitaarmodus (altijd juist), in ritmemodus (zelf het ritme bepalen, maar de toon is juist) en in freemode, zodat je erop los kunt spelen. De gitaar kan aangesloten worden op een versterker.
*****
Over FUN
Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.
In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop.
Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.
Fun telt momenteel 30 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 80 miljoen euro.
Fun, daar begint de pret.