Ingezonden persbericht


Altijd winst bij slim inrichten vervoersbeleid

Mobiliteitsmanagement zorgt niet alleen voor minder files, maar levert ook ondernemers wat op. Zo wordt het kantoor beter bereikbaar voor klanten en is er door het inrichten van flexplekken minder kantoorruimte nodig. Dat bleek tijdens de ontbijtbijeenkomst van Slim Bereikbaar Rotterdam, een nieuw initiatief van VNO NCW, de gemeente Rotterdam, de stadsregio en de Kamer van Koophandel op 9 februari 2010. Slim Bereikbaar Rotterdam moet ervoor zorgen dat in 2012 de spitsdrukte in de regio met minimaal 5 procent is afgenomen.

Verslag door Jacco Neleman (Sterk Werk)

' Mobiliteitsmakelaar' Tim Wille gaat namens Slim Bereikbaar Rotterdam bedrijven benaderen, te beginnen met de hondervijftig grotere werkgevers uit de regio. Van hen hebben 36 er zich al achter Slim Bereikbaar geschaard, waaronder ING, BP, Havenbedrijf Rotterdam en Rabobank, met in totaal 35.000 werknemers. Bedrijven wordt kosteloos een bereikbaarheidsscan aangeboden, een inventarisatie van het huidige vervoersbeleid. Maar ook de werknemers worden ondervraagd. "Zij moeten die gedragsverandering laten zien", aldus Wille. "Je moet hen dan ook betrekken bij de aanpak." Vervolgens kan er worden gekozen uit drie 'smaken': een andere manier van reizen (bijvoorbeeld openbaar vervoer), minder reizen (bijvoorbeeld telewerken) of buiten de spits reizen. Dergelijke oplossingen probeert Wille met meerdere bedrijven tegelijk van de grond te krijgen. Ook biedt Slim Bereikbaar ondersteuning aan bij de communicatie richting werknemers, onder meer via een nieuwe website.

Profijt

Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat bedrijven zelf ook profijt hebben van slim mobiliteitsmanagement. KPN heeft door het telewerken kantoren kunnen sluiten. Voor ingenieursbureau Royal Haskoning is reductie van het aantal autoritten een goede manier om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. En branchegenoot Arcadis gaat het parkeerprobleem bij zijn Rotterdamse vestiging te lijf met onder meer het verstrekken van NS Businesscards. Het Erasmus Medisch Centrum overweegt om shuttlebussen in te zetten vanaf de rand van de stad, om zo het ziekenhuis zelf bereikbaar te houden voor patiënten. "In de toekomst hebben we de beschikking over maximaal drieduizend parkeerplekken, maar de behoefte is nu al veel groter", zei Miriam Hoekstra, directeur facilitair bedrijf van het Erasmus MC. "Parkeren is een enorm emotioneel onderwerp. Daarom moet je snel en betrouwbaar collectief vervoer regelen."

Sprongen voorwaarts

Wethouder Hans Vervat (vervoer), de bestuurlijke 'trekker' van Slim Bereikbaar Rotterdam, noemde een praktijkvoorbeeld uit de tijd dat hij nog leiding gaf aan de haventerminals Hanno/Uniport. "We zijn altijd afgeweken van de CAO-tijden. Het mes snijdt zo aan twee kanten: mensen staan niet in de file en schepen hoeven 's nachts niet te wachten op personeel." Volgens Vervat staat er dit jaar in Rotterdam een reeks projecten op stapel om de bereikbaarheid te vergroten, zoals verbreding van de A15, meer P+R-locaties en de volledige ingebruikname van de Randstadrail. "Dat zijn enorme sprongen voorwaarts." Daarnaast zet hij zich in voor een metrolijn van Kralingen naar Rotterdam-Zuid en de verbindingsweg A13-A16. Het verminderen van de files is volgens Vervat "een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het is een zaak van ons allemaal." Dat werd onderschreven door Con Schoenmakers, voorzitter VNO-NCW Rotterdam: "Kern is een goede samenwerking tussen werkgevers, werknemers en Slim Bereikbaar." Hij roept de reeds gecommitteerde bedrijven op een 'voortrekkersrol' te vervullen.

Busbaan

Laurens Schrijnen, de mobiliteitsmakelaar voor het Rotterdamse havengebied, liet zien dat mobiliteitsmanagement in de praktijk succes heeft. Nu busjes voor collectief bedrijfsvervoer gebruik mogen maken van de busbaan, boeken werknemers van havenbedrijven een flinke tijdwinst. En ook het spitsmijden, waarbij per dag 5 euro wordt verdiend, is populair. "Er is altijd een alternatief voor alleen in de file staan. Als mobiliteitsmanagement in de haven werkt, dan werkt het zeker in de stad."