Ingezonden persbericht


Persbericht, 9 februari 2010

Landelijke Werkgroep Economie Onderwijs ontvangt ICLON Economie Onderwijs Onderscheiding

De Landelijke Werkgroep Economie Onderwijs (LWEO) ontvangt op 10 februari 2010 de ICLON Economie Onderwijs Onderscheiding. Het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing (ICLON) spreekt met deze prijs zijn waardering uit voor de bijdrage van deze werkgroep aan het Nederlandse economieonderwijs.

Economische kennis onmisbaar

Met de onderscheiding wil het ICLON het belang van het schoolvak economie onderstrepen. Door globalisering en individualisering neemt de burger steeds vaker economische beslissingen. Een kostwinner die veertig jaar bij een baas werkt, tegen een bekend salaris dat overgaat in een gegarandeerd pensioen, dat is niet meer van deze tijd. Mensen regelen hun zaken voortaan zelf, op maat. Ook de kredietcrisis en de recessie laten zien dat economische kennis en vaardigheid onmisbaar zijn bij de duiding van de wereld om ons heen. De economische vakken zijn belangrijk in de algemene vorming van onze jeugd. De LWEO heeft door het ontwikkelen van lesmateriaal, organiseren van samenwerking tussen docenten en deelname aan het debat over didactiek in het schoolvak economie, een serieuze bijdrage geleverd aan de algemene vorming van de Nederlandse schooljeugd.

De LWEO: voor docenten, door docenten

Inmiddels is de LWEO een BV met als dominante activiteit het uitgeven van een economiemethode. Maar daar is het een en ander aan vooraf gegaan. De LWEO is in 1974 opgericht door vooral Herman Hartkamp. Hartkamp zou tot zijn veel te vroege dood in 1996 de motor zijn van deze club voor docenten en door docenten. Met hem ontwikkelde schrijversgroepen materiaal, uitgegeven in de vorm van lesbrieven. Daarbij was niet de inhoud, maar de didactiek het uitgangspunt. Deze focus op het leren van kinderen mag momenteel gemeengoed zijn, toen ging dat gepaard met een fel debat, dat overigens ook nu nog steeds met enige regelmaat oplaait. De opvattingen van Hartkamp daarover zijn te lezen in de bundel Jullie zijn nog niet van me af, uitgegeven door de LWEO en voor iedere docent een aanrader.

De LWEO verspreidt ook een blad over de didactiek en organiseert jaarlijks een conferentie voor leraren. Bij al die activiteit staan de uitgangspunten uit 1974 nog steeds overeind. Op de website staat daarover: Deze lesbrieven worden geschreven door docenten economie actief binnen de LWEO. Bij het schrijven van lesbrieven spelen didactische overwegingen een sleutelrol. De lesbrieven worden geschreven door ervaren leraren, die ook zelf met dit lesmateriaal werken. Zij putten uit eigen ervaring en uit opmerkingen van andere gebruikers bij het voortdurend verbeteren van de methode.

Dat leraren de aanpak van de LWEO waarderen, blijkt uit het enorme marktaandeel van de lesbrieven: de LWEO is de grootste educatieve uitgever in het economieonderwijs.

ICLON Economie Onderwijs Onderscheiding

Op 10 februari 2010, tijdens de studiedag voor leraren economie en management & organisatie, ontvangt een afvaardiging van de LWEO de ICLON Economie Onderwijs Onderscheiding. De LWEO is na Arnold Heertje de tweede die deze onderscheiding ontvangt.

=============