Ingezonden persbericht


Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- & Letterkunde

KANTL - CONFERENTIES 2010
De KANTL organiseert naar aanleiding van het verschijnen van nieuw werk van haar leden in het voorjaar een reeks conferenties voor een breed lezerspubliek.
In hun lezing geven de auteurs toelichting bij hun werk of belichten er een paar aspecten van. In het geval van creatief werk lezen zij ook voor uit eigen publicaties.

WOENSDAG 10 FEBRUARI - 20.00u
GEERT VAN ISTENDAEL
Gesprekken met mijn dode god
(Uitgeverij Atlas)

WOENSDAG 10 MAART - 20.00u
STEFAAN VAN DEN BREMT
Voegwerk
(Uitgeverij Atlas)

WOENSDAG 21 APRIL - 20.00u
WILLY SPILLEBEEN
Rubroeks reizen
(Uitgeverij Davidsfonds)

Toegang? 4 euro per conferentie, 10 euro voor de hele reeks Reductietarief 3 euro per conferentie, 7 euro voor de hele reeks Wanneer? Om 20.00u (na de lezing volgt een kleine drink in de salons) Reserveren? Is gewenst: 09/ 265 93 40 - info@kantl.be Waar? Vergaderzaal
Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- & Letterkunde Koningstraat 18, B-9000 Gent

GEERT VAN ISTENDAEL
Gesprekken met mijn dode god (Uitgeverij Atlas)
Geert van Istendael schreef over zijn vader August, in 1917 geboren in een vluchtelingenkamp in Engeland, een opmerkelijke biografie. In dit werk, vol spitse en rake formuleringen in een wijs en verzorgd proza, wordt de grote bewondering van de auteur tegenover zijn in 2003 overleden vader tot uitdrukking gebracht. Die had overigens al vroeg gezien dat Europa en het christendom niet langer het centrum van de wereld zouden blijven.
"Mijn vader was een groot vakbondsman. Vanuit Europa bracht hij de christelijke arbeidersbeweging naar Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Hij was tevens een groot katholiek. Hij was één van de eerste leken die toegang kreeg tot het tweede Vaticaanse concilie. En toch wees hij islamieten, boeddhisten en hindoes de weg naar zijn vakbonden.
Mijn vader was ook een dichter. Maar hij schoof zijn poëzie bewust opzij. Het onvermoeibare werk voor de armsten en de ellendigsten van de planeet vulde zijn leven. Over deze man moest ik vroeg of laat schrijven. Het werd mijn moeilijkste boek", aldus Geert van Istendael.

STEFAAN VAN DEN BREMT
Voegwerk (Uitgeverij Atlas)
Over Voegwerk van Stefaan van den Bremt schrijft de recensent van "De Morgen": "Herinneringsarbeid en creativiteit gaan in deze bundel een boeiend verbond aan. Geen compromissen voor Van den Bremt, zoals blijkt uit dit zelfportret:
'De vragen aanscherpen,
de schuldvraag stellen.
De droom verklaren,
nu tot schim verbleekt
stroper op jacht naar
antwoorden van bloed
en vlees in de warande
waar verwarring heerst'"?
In de slotcyclus 'Avianum' borstelt Van den Bremt haarscherpe portretten van vogels in kwatrijnen. Zo toont hij zich niet alleen een meester van het verhalende, beschrijvende maar ook van het compacte, beeldende gedicht. De hand van de echte dichter houdt Voegwerk mooi samen'. In "De Standaard" opent Luk Gruwez: "Stefaan van den Bremt wil in Voegwerk samenhang aanbrengen in de werkelijkheid. Hij doet dit met het engagement dat we van hem kennen".

WILLY SPILLEBEEN
Rubroeks reizen (Uitgeverij Davidsfonds)
Willy Spillebeen laat ons in zijn historische roman kennismaken met het levensverhaal van Willem van Rubroek, de Vlaamse franciscaan uit de 13de eeuw, ook 'de Vlaamse Marco Polo' genoemd. Rubroek was een intimus van de Franse koning Lodewijk IX, reisde in diens opdracht naar de uithoeken van de toen bekende wereld en nam deel aan zijn kruistochten naar Egypte en Tunis. Wegens zijn bijzondere vriendschap met de beroemde filosoof Roger Bacon viel hij in ongenade en werd hij naar het kruisvaardersstadje Akko in Palestina verbannen.
In Rubroeks reizen vertelt Willem van Rubroek over zijn bewogen leven, zijn reizen, zijn schokkende oorlogservaringen en zijn contacten met kruisvaarders, mohammedanen en Mongolen. In zijn spoor reis je door onbekende gebieden en leer je de vreemde gebruiken van de volkeren op zijn reis kennen. Vooral zijn tocht te paard van ruim 16.000 km naar Mongolië maakt diepe indruk. Zijn Itinerarium wordt beschouwd als een absoluut meesterwerk, authentieker en kritischer dan het reisverslag van Marco Polo, die twintig jaar na Rubroek dezelfde reis maakte.