Vrije Universiteit Amsterdam
Het onzichtbare zichtbaar maken
* Startdatum: 10-02-2010
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Het onzichtbare zichtbaar maken
* Spreker: B.J. Regeer
* Promotor: prof.dr. J.F.G. Bunders-Aelen
* Onderdeel: Faculteit der Aard- en levenswetenschappen
* Wetenschapsgebied: Aard- en levenswetenschappen
* Evenementtype: Promotie
Barbara Regeer laat in haar promotieonderzoek zien tegen welke
belemmeringen intermediairs aanlopen al zij `nieuwe' benaderingen
(mode-2) inzetten voor het oplossen van hardnekkige problemen op het
gebied van duurzame ontwikkeling.
In de huidige samenleving worden we op allerlei vlakken geconfronteerd
met hardnekkige problemen: milieuproblemen als gevolg van
industrialisatie, problemen met voedselveiligheid in de voedingsketen,
wachtlijsten in de gezondheidszorg, etc. Deze problemen zijn niet
eenvoudig op te lossen. Nieuwe intermediairs (organisaties,
programma's, mensen) stimuleren het oplossen van deze hardnekkige
problemen door het inzetten van `nieuwe' benaderingen (die in het
onderzoek mode-2 benaderingen worden genoemd). Vaak blijkt dat nieuwe
benaderingen gemakkelijker te bedenken zijn dan uit te voeren. Regeer
laat zien tegen welke belemmeringen intermediairs aanlopen bij het
oplossen van problemen met mode-2. Met de zelfontwikkelde methode, de
Interactieve Leer & Actie (ILA) evaluatiebenadering, wordt de
ontwikkeling en uitvoering van een mode-2 benadering door de
intermediairs, gefaciliteerd. Het onderzoek is onder andere uitgevoerd
in de context van TransForum - een innovatie programma voor de
duurzame ontwikkeling van landbouw, dat vroegtijdige en interactieve
samenwerking tussen wetenschap en praktijk beoogt.
Voor hardnekkige problemen is er samenwerking nodig van meerdere
partijen die onderling verschillen in belangen, visies en behoeften;
wat voor de één een oplossing is, creëert voor de ander juist een
probleem. Ook is er bij dit type hardnekkige problemen vaak onenigheid
over de feiten en bestaat er verschil tussen de waarden waar vanuit
men handelt. In een mode-2 benadering worden problemen integraal
benaderd, komt relevante kennis niet alleen van wetenschappers maar
van alle deelnemers en is er geen lineair proces, maar zijn er
meerdere leercycli. Dit strookt niet altijd met gangbare werkwijzen
van deelnemers en ook niet met institutionele afrekenmechanismen.
Regeer laat zien dat het ontwikkelen van specifieke strategieën om met
deze condities om te gaan van belang is voor het slagen van mode-2
benaderingen en voor duurzame ontwikkeling.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam