Vrije Universiteit Amsterdam

Het onzichtbare zichtbaar maken


* Startdatum: 10-02-2010


* Tijd: 13.45


* Locatie: Aula


* Titel: Het onzichtbare zichtbaar maken


* Spreker: B.J. Regeer


* Promotor: prof.dr. J.F.G. Bunders-Aelen


* Onderdeel: Faculteit der Aard- en levenswetenschappen


* Wetenschapsgebied: Aard- en levenswetenschappen


* Evenementtype: Promotie

Barbara Regeer laat in haar promotieonderzoek zien tegen welke belemmeringen intermediairs aanlopen al zij `nieuwe' benaderingen (mode-2) inzetten voor het oplossen van hardnekkige problemen op het gebied van duurzame ontwikkeling.

In de huidige samenleving worden we op allerlei vlakken geconfronteerd met hardnekkige problemen: milieuproblemen als gevolg van industrialisatie, problemen met voedselveiligheid in de voedingsketen, wachtlijsten in de gezondheidszorg, etc. Deze problemen zijn niet eenvoudig op te lossen. Nieuwe intermediairs (organisaties, programma's, mensen) stimuleren het oplossen van deze hardnekkige problemen door het inzetten van `nieuwe' benaderingen (die in het onderzoek mode-2 benaderingen worden genoemd). Vaak blijkt dat nieuwe benaderingen gemakkelijker te bedenken zijn dan uit te voeren. Regeer laat zien tegen welke belemmeringen intermediairs aanlopen bij het oplossen van problemen met mode-2. Met de zelfontwikkelde methode, de Interactieve Leer & Actie (ILA) evaluatiebenadering, wordt de ontwikkeling en uitvoering van een mode-2 benadering door de intermediairs, gefaciliteerd. Het onderzoek is onder andere uitgevoerd in de context van TransForum - een innovatie programma voor de duurzame ontwikkeling van landbouw, dat vroegtijdige en interactieve samenwerking tussen wetenschap en praktijk beoogt.

Voor hardnekkige problemen is er samenwerking nodig van meerdere partijen die onderling verschillen in belangen, visies en behoeften; wat voor de één een oplossing is, creëert voor de ander juist een probleem. Ook is er bij dit type hardnekkige problemen vaak onenigheid over de feiten en bestaat er verschil tussen de waarden waar vanuit men handelt. In een mode-2 benadering worden problemen integraal benaderd, komt relevante kennis niet alleen van wetenschappers maar van alle deelnemers en is er geen lineair proces, maar zijn er meerdere leercycli. Dit strookt niet altijd met gangbare werkwijzen van deelnemers en ook niet met institutionele afrekenmechanismen. Regeer laat zien dat het ontwikkelen van specifieke strategieën om met deze condities om te gaan van belang is voor het slagen van mode-2 benaderingen en voor duurzame ontwikkeling.

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam