Ingezonden persbericht



---



Een toast op oneworld als beste alliantie voor in-flight wijn

Woensdag, 10 februari 2010: Juryleden van een toonaangevende internationale competitie voor wijnproeven hebben hun glas geheven op de oneworld® alliantie en veel van de hierbij aangesloten luchtvaartmaatschappijen.

Zij hebben oneworld tijdens de 'Cellars in the Sky Awards' opnieuw uitgeroepen tot 'Best Alliance' voor de wijnen die aan boord van de aangesloten maatschappijen worden geschonken. De verkiezing werd georganiseerd door Business Traveller magazine, in samenwerking met de International Wine Challenge.

De leden van oneworld deden het goed in de andere prijscategorieën, waarbij ze zes van de twaalf eerste prijzen in de wacht sleepten, evenals 24 overige plaatsen. Luchtvaartmaatschappijen van de Star alliantie gingen met slechts drie eerste prijzen en elf runners-up plaatsen naar huis, terwijl de leden van SkyTeam slechts één eerste prijs en zes runners-up posities behaalden.

Cellars in the Sky Awards werd dit jaar voor de 25e keer georganiseerd. Een panel van vijf vooraanstaande deskundigen heeft meer dan 220 wijnen, die aan boord van longhaul vluchten van 34 luchtvaartmaatschappijen van over de hele wereld worden geserveerd, 'blind' geproefd.

De onderscheiding voor de alliantie is namens oneworld in ontvangst genomen door Clara Yip, Assistant Manager Beverage and Catering Supplies van Cathay Pacific en Judith Crompton, Regional General Manager UK and Ireland van Qantas tijdens de 2010 Business Travel Show in Londen.

Qantas won vier van de topprijzen - voor 'Best First Class Cellar'; 'Best Red Wine served in First Class', gewonnen door haar Clonakilla Shiraz Viognier 2005; 'Best Fortified or Sweet Wine served in First Class', gewonnen door haar Morris of Rutherglen Old Premium Liqueur Tokay; en 'Best Presented Wine List'.

Cathay Pacific mocht twee keer naar het winnaarpodium - voor 'Best Business Class Wine Cellar' en 'Best Red Wine served in Business Class', voor haar Spy Valley Pinot Noir Marlborough 2007.

Leden van oneworld bezetten vier van de top vijf plaatsen voor 'Best First Class Cellar' - met American Airlines, British Airways en Cathay Pacific achter Qantas. De enige andere luchtvaartmaatschappij en het rijtje was Qatar, dat niet is aangesloten bij één van de grote allianties.

De oneworld airlines namen ook vier van de top vijf plaatsen in de categorie 'Best Business Class Cellar' in beslag - met LAN en opnieuw American Airlines en British Airways als runners-up achter Cathay Pacific dit keer. Qatar was ook hier de enige andere luchtvaartmaatschappij in de top vijf. oneworld beste alliantie voor in-flight wijn.2

De jury zei over de winnaars: "Een bekroonde wijn moet voldoen aan de algemene regels van wat werkt tijdens het vliegen, maar moet daarnaast ook elegantie en evenwicht hebben. Verschillende elementen van de wijn, zoals tannine in de rode en de zuurgraad in de witte, lijken in de lucht meer naar voren te komen. Daarom zoeken we naar soepele, rode wijnen met niet teveel alcohol en frisse, maar zachte witte wijnen. We wilden wijnen vinden die een waar genot zijn voor zakenreizigers en bovendien bijdragen aan het gevoel dat hun geld goed besteed is aan het ticket."

De runners-up prijzen die toegekend zijn aan luchtvaartmaatschappijen van oneworld:
. American Airlines - een gedeelde tweede plaats voor 'Consistency of Wines Across Business and First Class', en een vierde plek voor twee wijnen in de categorie 'Best First Class Red',
. British Airways - tweede en derde prijs voor 'Best First Class White', vierde voor 'Consistency of Wines Across Business and First Class', en een gedeelde vierde plaats voor 'Best First Class Red',
. Cathay Pacific - een gedeelde tweede plaats voor 'Consistency of Wines Across Business and First Class', tweede voor 'Best Business Class White', vierde voor 'Best First Class White', vijfde voor 'Best Business Class Sparkling',
. LAN - vierde in de categorie 'Best Business Class Sparkling',
. Mexicana - derde plaats voor 'Best Business Class Sparkling',
. Qantas - derde plaats voor 'Consistency of Wines Across Business and First Class', voor 'Best First Class Sparkling Wine' en 'Best Business Class Sparkling', een vierde plek in de categorie 'Best Business Class White' en vijfde voor 'Best Business Class Fortified or Sweet Wine'.

De jury bestond uit: Charles Metcalfe, TV wijn presentator en medevoorzitter van de International Wine Challenge; Joanna Simon, schrijfster, wijn en eten redacteur voor House and Garden magazine en medeoprichter van de Wine Gang (thewinegang.com); Sam Harrop, Master of Wine en consultant wijnmaken; Derek Smedley, al meer dan 40 jaar Master of Wine, consultant en medevoorzitter van de International Wine Challenge; en Tim Atkin, Master of Wine, wijn columnist voor The Observer, medevoorzitter van de International Wine Challenge en medeoprichter van de Wine Gang.

Over Business Traveller
Business Traveller omschrijft zichzelf als 's werelds belangrijkste publicatie voor zakenreizigers, met meer dan vier miljoen exemplaren per jaar wereldwijd, in het Verenigd Koninkrijk, de VS, Duitsland, Azië-Pacific, het Midden-Oosten, China, Hongarije, Denemarken, Polen en Afrika. Kijk voor meer informatie op: www.businesstraveller.com

Over oneworld
oneworld overkoepelt een aantal van de grootste en beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld: American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN, Malév Hungarian Airlines, Mexicana, Qantas en Royal Jordanian, plus ongeveer 20 dochtermaatschappijen waaronder American Eagle, Dragonair, LAN Argentina, LAN Ecuador en LAN Peru. Het Russische S7 treedt in 2010 toe.

Deze luchtvaartmaatschappijen:

. Bedienen samen ca. 750 luchthavens in bijna 150 landen, met ca. 8500 vluchten per dag.
. Hebben bijna 550 luchthavenlounges voor luxeklanten.
. Vervoeren ongeveer 330 miljoen passagiers per jaar.
. Stellen 300.000 mensen tewerk.

. Beheren bijna 2500 vliegtuigen.

. Generen jaarlijks ongeveer 100 miljard dollar aan inkomsten.

oneworld is de enige alliantie met leden uit Zuid-Amerika, het Aziatische Midden-Oosten en Australië.

Dankzij de alliantie kunnen deze luchtvaartmaatschappijen hun klanten meer service en voordelen bieden dan ze dat afzonderlijk zouden kunnen. Dit houdt onder andere in dat klanten de beschikking hebben over een groter routenetwerk, betere mogelijkheden hebben om frequent-flyermijlen en -punten te verdienen en te verzilveren binnen het gehele netwerk van oneworld en gebruik kunnen maken van meer lounges op de luchthavens. oneworld biedt bovendien meer alliantietarieven dan welke alliantie dan ook.

In 2009 is oneworld is voor de zevende keer op rij verkozen tot 's werelds beste luchtvaartalliantie tijdens de World Travel Awards. Sinds het ontstaan van deze award in 2003 is oneworld totnogtoe de enige alliantie, die deze prijs in de wacht wist te slepen.



Ingezonden persbericht