Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

De KONINKLIJKE marine ToonT INDRUKWEKKEND GROOTSE TECHNIEK

Amsterdam, 10 februari 2010 - De Koninklijke Marine lanceert deze week een website om jongeren te laten ervaren hoe groots en spannend techniek kan zijn. De website is onderdeel van een grotere campagne om meer technisch personeel aan te trekken. Al jaren kampt defensie, en zo ook de marine, met een tekort aan technisch geschoold personeel. Uit doelgroeponderzoek van de marine blijkt ook dat veel technisch goed onderlegde jongeren de Koninklijke Marine niet als potentiële werkgever overwegen. Ook hebben ze weinig kennis van de technische carrièremogelijkheden die de marine hen kan bieden.

Op de nieuwe website beland je in een filmscenario waarbij je een aanvalsdreiging meemaakt op een marineschip. Tijdens een filmpje van drie minuten krijgt de bezoeker uitleg over de rol die techniek aan boord speelt tijdens zo'n situatie. In het filmpje zijn pauzes opgenomen waarin de bezoeker meer kan ontdekken over de grootse technische onderdelen aan boord door middel van foto's, tekeningen en filmpjes waarin bemanningsleden aan het woord zijn over hun werk. Zo kun je ontdekken dat een marineschip voortgestuwd wordt door gigantische Rolls Royce gasturbines die gezamenlijk een vermogen hebben van 12,75 megawatt. Dat is meer dan 17.000 pk. En je kunt er meer lezen over een van de beste radars ter wereld, de Smart-L. Met deze radar is het mogelijk om vanaf de marinehaven in Den Helder 400 kilometer ver te kijken en zo bijvoorbeeld vliegtuigen boven Griekenland te spotten.

Adviseur arbeidsmarktcommunicatie Kris Manders legt uit: "Technische jongeren overwegen de marine pas als werkgever vanaf het moment dat ze de unieke en hightech marinetechniek zelf hebben ervaren. Het is bij hen niet goed bekend dat je bij de marine een technische opleiding kunt volgen en dat je er hele interessante technische functies hebt. Daarom hebben we besloten jongeren te confronteren met marinetechniek en dan op zo'n manier dat je er alleen maar van onder de indruk kunt zijn."

De techniekcampagne is deze week te zien op TV en op meerdere plaatsen in het land in outdoor media. De grootse marinetechniek spat hierbij letterlijk uit de media die ingezet worden. Op de website www.techniekbijdemarine.nl vind je niet alleen informatie over marinetechniek maar kun je ook zien welke technische opleidingsmogelijkheden en functies er zijn.

(Einde bericht)



Ingezonden persbericht