VWA-tarieven per 1-7-2010 / Evaluatie 2009 planningskader VWA
10 februari 2010 - kamerstuk
Kamerbrief waarin de minister de Tweede Kamer informeert over de
beoogde wijzigingen van de VWA-tarieven. De gemiddelde tariefstijging
ten opzichte van 2009 bedraagt 6%. Daarvan is 3% al ingevoerd.
Datum 10 februari 2010
Betreft VWA-tarieven per 1-7-2010 / Evaluatie 2009 planningskader VWA
Geachte Voorzitter,
Met deze brief wil ik u, mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport (VWS), op de hoogte stellen van de beoogde wijzigingen van de VWAtarieven
per 1 juli 2010. Daarnaast informeer ik u hierbij conform mijn toezegging
van 20 april 2009 (Kamerstukken 2008/2009, 26991, nr. 251) over de evaluatie
2009 van het planningskader VWA.
Retributieregelingen per 1 juli 2010
Tariefaanpassingen
Zoals ik met de Kamer heb afgesproken, is het doel om tot kostendekkende
tarieven te komen in 2011 (Kamerstukken II, 2007/08, 26 991, nr. 158,
2008/2009 nr. 248 en 257 en 2009/2010 nr. 277). De afgelopen periode zijn
hiertoe de nodige stappen gezet.
Bij de behandeling van de begroting 2010 van het ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit heb ik aan uw Kamer meegedeeld dat ik de volgende
stap in de richting van kostendekkendheid met een half jaar heb uitgesteld tot
1 juli 2010 (TK, Handelingen 2009-2010, nr. 33, bijvoegsel); dit vanwege de
economische situatie en de evaluatie van het planningskader. Wel zijn per
1 januari 2010 de tarieven die niet kostendekkend waren, met 3,55%
geïndexeerd.
Per 1 juli 2010 wordt voor de meeste tarieven, bij de huidige inzichten, de laatste
vervolgstap naar kostendekkendheid gezet. Hiertoe worden tarieven verhoogd en
wordt een enkel nieuw tarief geïntroduceerd. De Regeling retributies veterinaire
en hygiënische aangelegenheden I en de tariefbepalingen in de Regeling diervoeders
worden hiertoe gewijzigd.
De minister van VWS zal volgens dezelfde systematiek de tarieven aanpassen in
de Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen
2008.
Bij de tariefaanpassingen heb ik rekening gehouden met de bestuurlijke afspraken
met de roodvleessector (convenant roodvleessector) en met de faciliteit voor
kleine zelfslachtende slagers (verlaagde tarieven, ter uitvoering van de Europeesrechtelijke
verplichting om rekening te houden met belangen van kleine
bedrijven). De desbetreffende tarieven zijn dus na 1 juli 2010 nog niet kostendekkend.
Daarnaast geef ik uitvoering aan de met algemene stemmen aangenomen motie
Jacobi (Kamerstukken II, 2009/10, 32 123 XIV, nr. 37) waarin verzocht wordt om
de certificaatverstrekking voor imkers die met enkele bijenvolkeren de grens
willen passeren, 'weer gratis te maken'. De retributieplicht voor de exportcertificering
bij de export van bijen vervalt met ingang van 1 februari 2010.
Verhogingen
De beoogde tariefaanpassingen per 1 juli 2010 zijn gebaseerd op de VWAkostprijs
voor 2010 met toepassing van het kostprijsmodel. Voor die sectoren
waar geen indexering heeft plaatsgevonden omdat de tarieven reeds kostendekkend
waren, is van een verhoging per 1 juli aanstaande uiteraard geen sprake.
Daarnaast heb ik evenals vorig jaar besloten om in het (uitzonderlijke!) geval dat
de stijging van een afzonderlijk start- en kwartiertarief in beginsel méér dan 30%
zou zijn, die stijging in dat geval te beperken tot 30%.
Bovenstaande leidt tot een gemiddelde tariefstijging van circa 6% (inclusief de
reeds doorgevoerde indexering van 3,55% per 1 januari 2010) ten opzichte van
2009.
Zoals u eerder is gemeld, zal de tariefstijging voor de pluimveeslachterijen en de
doorvoersector aanzienlijk hoger zijn. Dit vloeit voort uit de faseringsafspraken
van eind 2007/begin 2008 om de tariefsverhogingen voor deze sectoren naar
kostendekkendheid over drie jaar te spreiden. Dit betekent dat dit jaar de laatste,
relatief grote stap naar kostendekkendheid voor deze sectoren wordt gezet.
Nieuwe retributies en andere wijzigingen
Er wordt een nieuwe retributie geïntroduceerd in de Regeling retributies en
veterinaire aangelegenheden I. Het betreft de retributie voor de erkenning en het
erkenningenonderhoud van installaties c.q. bedrijven waar bepaalde processen en
behandelmethoden worden toegepast ten aanzien van dierlijke bijproducten. Deze
introductie is ingegeven door het streven naar kostendekkendheid. Daarnaast zijn
er enkele wijzigingen in de beide retributieregelingen. De belangrijkste wijziging is
de invoering van een andere systematiek voor de retributie van herinspecties na
vastgestelde omissies. Het gaat met andere woorden om de Europees verplichte
tarieven voor de aanvullende officiële controles die plaatsvinden na constatering
van niet-naleving. Tot op heden werden vaste, forfaitaire tarieven voor deze
controles in rekening gebracht. Deze bleken niet kostendekkend te zijn. Via de
voorgestelde wijziging worden in wezen de werkelijke kosten verhaald op de
'veroorzaker' (de overtreder).
Evaluatie planningskader 2009
De toegezegde evaluatie van het VWA-planningskader heeft eind 2009
plaatsgevonden en is inmiddels afgerond. Bij deze evaluatie heeft de VWA
onderzocht of er wijzigingen in het planningskader ten gunste van het
bedrijfsleven kunnen worden doorgevoerd.
Hiervoor is namelijk enige ruimte ontstaan door de effecten van het
verbeterprogramma dat ik bij de VWA heb ingezet.
De evaluatie omvatte in de eerste plaats een schriftelijke enquête onder
vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. Hieruit blijkt dat het bedrijfsleven
bepaalde elementen als knellend blijft ervaren. Daarnaast is binnen de VWA
onderzoek gedaan naar de effecten van toepassing van het planningskader.
Hierbij is gebleken dat de VWA ook nu - daar waar mogelijk - rekening houdt met
de wensen van het bedrijfsleven. Zo wordt ca 95% van de aanvragen binnen het
uur ten opzichte van het aangevraagde tijdstip ingepland.
Op grond van de evaluatie zijn er diverse elementen in het planningskader
geïdentificeerd waarbij thans aanpassingen kunnen worden doorgevoerd.
De beoogde wijzigingen zijn de volgende:
- De aanvraagtermijn voor digitale aanvragen wordt opgerekt tot 08.00 uur de
werkdag voordien. Hiervoor zal de VWA voor 1 juli een elektronische
aanvraagprocedure beschikbaar hebben. Normaliter dienen aanvragen
uiterlijk om 7.00 uur de dag vóór de aanvang van de gewenste
werkzaamheden te zijn ingediend.
- De aanvraagtermijn voor werkzaamheden buiten openingstijd gaat van 6
naar 2 weken met kosteloze afmelding tot 1 week voordien. Voorheen diende
afmelding uiterlijk 4 weken van tevoren te geschieden.
- Structurele werkzaamheden buiten openingstijd worden gehonoreerd voor
zover deze aansluiten bij de reguliere werkzaamheden. In principe is de lijn
nog altijd dat er geen dienstverlening plaatsvindt op zon- en feestdagen
(uitgezonderd calamiteiten, bepaalde importwerkzaamheden, een aantal
werkzaamheden in relatie tot dierenwelzijn en incidenteel in uitzonderlijke
gevallen).
- Exportcertificering van levend vee wordt landelijk mogelijk buiten
openingstijd, namelijk vanaf 06.00 uur, onder de voorwaarde dat deze
werkzaamheden efficiënt in een werkroute van de VWA zijn in te passen.
- Te late aanvragen of uitloop van werkzaamheden worden niet meer
principieel geweigerd. Een en ander wordt mogelijk onder bepaalde
randvoorwaarden: het dient een incidenteel geval te betreffen en efficiënt in
te plannen zijn in de overige VWA-werkzaamheden op de betreffende dag.
Deze versoepeling mag in geen geval leiden tot wildgroei en verstoring van
het reguliere planningsproces. De VWA zal de uitvoering monitoren,
evalueren en indien dit nodig blijkt bijsturen.
Hierbij merk ik op dat er wel toeslagen verschuldigd blijven voor het werken
buiten openingstijden en bij te late aanmelding of uitloop van werkzaamheden.
Deze toeslagen dienen ter dekking van de (extra) kosten die met de uitvoering
van deze werkzaamheden zijn gemoeid.
Vervolgprocedure
Ik heb de concepten van de regeling tot wijziging van de Regeling retributies
veterinaire en hygiënische aangelegenheden I en van de regeling tot wijziging van
de Regeling diervoeders, onderdeel retributies (hoofdstuk 8 en artikelen 104 en
105), recentelijk ter consultatie aan het bedrijfsleven aangeboden. Of en in welke
zin de te ontvangen commentaren hebben geleid tot aanpassingen in de
regelingen, zal ik uiteenzetten in de toelichting bij de 'definitieve'
wijzigingsregelingen.
Uiteraard hang ik de wijziging van de Regeling diervoeders overeenkomstig de
Kaderwet diervoerders na consultatie voor. Daarna worden de definitieve
regelingen gepubliceerd, zodat deze per 1 juli 2010 in werking kunnen treden.
De minister van VWS zal de wijzigingsvoorstellen in de Warenwetregeling tijdig ter
consultatie voorleggen aan het Regulier Overleg Warenwet.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit