Ontwikkelingen natuurherstel en verdieping Westerschelde
10 februari 2010 - kamerstuk
Kamerbrief met een overzicht van de gebeurtenissen en (genomen)
besluiten na het debat in de Eerste Kamer op 8 juli 2008 over de
Scheldeverdragen. Het kabinet heeft het dossier voortvarend opgepakt.
Datum 9 februari 2010
Betreft Ontwikkelingen natuurherstel en verdieping Westerschelde
Geachte Voorzitter,
Hierbij stuur ik u, mede namens de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
een reactie op uw brief van 22 december 2009 met het kenmerk 145628u. De
vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat vraagt in die brief - ter voorbereiding
van een debat over het natuurherstel en de verdieping van de vaargeul van de
Westerschelde - een chronologie van gebeurtenissen en (genomen) besluiten
nadat de Scheldeverdragen op 8 juli 2008 in de Eerste Kamer zijn aangenomen.
Verder is een reactie gevraagd op de in de Eerste Kamer gedane toezeggingen en
op de aangenomen moties ter zake.
1. Chronologische weergave van gebeurtenissen en (genomen) besluiten na 8 juli
2008
17 juli 2008: bekendmaking Tracébesluit vaargeulverruiming Westerschelde
De staatssecretaris van VenW plaatst een kennisgeving van het Tracébesluit in de
Staatscourant van 17 juli 2008 (Stcrt. 2008, nr. 136). Een afschrift van het
Tracébesluit is te vinden op: www.verruimingvaargeul.nl.
30 september/1 oktober 2008: inwerkingtreding van de Scheldeverdragen
Het Scheldeverdrag inzake de loodsgeldtarieven treedt op 30 september 2008 in
werking met de Wet van 10 juli 2008, houdende goedkeuring van het op 21
december 2005 te Middelburg tot stand gekomen Verdrag tussen het Koninkrijk
der Nederlanden en het Vlaams Gewest inzake de beëindiging van de onderlinge
koppeling van de loodsgeldtarieven (Trb. 2005, 328) (Stb. 310).
Op 1 oktober 2008 treden de drie andere goedkeuringswetten inwerking, te
weten:
· de Wet van 10 juli 2008, houdende goedkeuring van het op 21 december
2005 te Middelburg tot stand gekomen Verdrag tussen het Koninkrijk der
Nederlanden en het Vlaams Gewest betreffende de uitvoering van de
ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium (Trb. 2005, 310) (Stb. 307);
· Wet van 10 juli 2008, houdende goedkeuring van het op 21 december
2005 te Middelburg tot stand gekomen Verdrag tussen het Koninkrijk der
Nederlanden en het Vlaams Gewest inzake het gemeenschappelijk
nautisch beheer in het Scheldegebied (Trb. 2005, 312) (Stb. 308);
· Wet van 10 juli 2008, houdende goedkeuring van het op 21 december
2005 te Middelburg tot stand gekomen Verdrag tussen het Koninkrijk der
Nederlanden, enerzijds en de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams
Gewest, anderzijds inzake de samenwerking op het gebied van het beleid
en het beheer in het Schelde-estuarium (Trb. 2005, 316) (Stb. 309).
21 oktober 2008: presentatie en brief aan Tweede Kamer advies commissie-
Nijpels (Natuurherstel Westerschelde: alternatieven voor ontpoldering van de
Hertogin Hedwigepolder)
De commissie-Nijpels presenteert haar rapport. De commissie heeft 78 mogelijke
alternatieven voor ontpoldering bestudeerd en beoordeeld op natuurlijkheid,
draagvlak, realisatietijd en kosten vergeleken met de ontpoldering van de
Hedwigepolder. De commissie concludeert dat het ontpolderen van de Hertogin
Hedwigepolder de best denkbare maatregel is. (Kamerstukken II 2008/09, 30 862,
nr. 22 en bijlage).
12 december 2008: publicatie ontwerp-uitvoeringsbesluiten
vaargeulverruiming Westerschelde
Terinzagelegging van de volgende uitvoeringsbesluiten: een vergunning op grond
van de Ontgrondingenwet; een vergunning op grond van de Wet beheer
rijkswaterstaatswerken; een vergunning op grond van de
Natuurbeschermingswet 1998 en een ontheffing op grond van de Flora- en
faunawet (Stcrt. 2008, nr. 242). Om het tracébesluit te kunnen uitvoeren, moet het
kabinet een aantal uitvoeringsbesluiten nemen. Eerst moeten ontwerpbesluiten
ter inzage worden gelegd. Afschriften van de ontwerp-uitvoeringsbesluiten zijn te
vinden op: www.verruimingvaargeul.nl.
16 februari 2009: brief van de minister van LNV aan de Tweede Kamer over het
rapport van de ZLTO en Stichting de Levende Delta.
De minister van LNV informeert de Kamer over de notitie van Deltares, de brief
van de Stichting Levende Delta (SLD) en ZLTO en de gezamenlijke notitie van
Deltares en de commissie-Nijpels. De ZLTO en de SLD komen op basis van een
notitie van onderzoeksbureau Deltares tot een andere conclusie over het
alternatief in het Verdronken Land van Saeftinghe, dan de commissie-Nijpels. Om
tot een goede afweging over dit alternatief te kunnen komen, hebben de
commissie-Nijpels en Deltares een gezamenlijke analyse en beoordeling
opgesteld (Kamerstukken II 2008/09, 30 862, nr. 24).
19 februari 2009: hoorzitting Tweede Kamer over het advies van de
commissie-Nijpels
De Tweede Kamer organiseert een hoorzitting waarvoor deskundigen,
maatschappelijke organisaties en de commissie-Nijpels zijn uitgenodigd.
16 april 2009: publicatie definitieve uitvoeringsbesluiten vaargeulverruiming
Westerschelde
Het kabinet neemt de 'definitieve' besluiten ter uitvoering van het Tracébesluit: de
staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat verleent een vergunning op grond van
de Ontgrondingenwet en een vergunning op grond van de Wet beheer
rijkswaterstaatswerken; de minister van LNV verleent een vergunning op grond
van de Natuurbeschermingswet 1998 en een ontheffing op grond van de Flora- en
Faunawet (zie Stcrt. 2009, nr. 72). Afschriften van de uitvoeringsbesluiten zijn te
vinden op: www.verruimingvaargeul.nl.
17 april 2009: brief minister van LNV aan de Tweede Kamer (en in afschrift aan
de Eerste Kamer) met het standpunt van het kabinet over het natuurherstel
Westerschelde
In de Scheldeverdragen zijn o.a. afspraken vastgelegd over de vaarwegverruiming
en het natuurherstel van de Westerschelde. In het Verdrag inzake de
Ontwikkelingsschets 2010 staat dat 600 hectare estuariene natuur aan
Nederlandse zijde moet worden gerealiseerd, waarvan 300 ha in de
Hedwigepolder. De brief van 17 april 2009 stelt dat het kabinet er de voorkeur aan
geeft om herstel van de genoemde 300 hectare estuariene natuur in de
Westerschelde te realiseren zonder ontpoldering. Daartoe heeft het kabinet
besloten een uiterste poging te doen dit natuurherstel buitendijks te realiseren,
door uitvoering te geven aan het alternatief 'aanleg buitendijkse schor' van de
Zeeuwse Waterschappen en zo nodig door het aanvullend (gedeeltelijk)
overnemen van het alternatief 'Land van Saeftinghe' van de Stichting Levende
Delta. Mocht dit buitendijkse alternatief onverhoopt op onoverkomelijke
(juridische) bezwaren stuiten in het kader van EU-regelgeving, dan wordt het
oorspronkelijke voorstel van het ontpolderen van de Hedwigepolder tot
uitvoering gebracht (Kamerstukken II 2008/09, 30 862, nr. 25).
21 april 2009: ambtelijk gesprek met medewerkers van het kabinet van
Eurocommissaris Dimas over kabinetsbesluit van 17 april 2009 inzake het
natuurherstel in de Westerschelde
Het gesprek vindt plaats tussen een directeur-generaal van LNV en de
kabinetschef van commissaris Dimas, die verantwoordelijk is voor milieu en dit
dossier. Het doel van het gesprek is het geven van een toelichting op het
dubbelbesluit van het kabinet (zie ook Handelingen II 2009/10, 9, p. 574).
April-juli 2009: uitwerking kabinetsbesluit
LNV werkt aan het plan van aanpak, waarlangs de uitwerking van het
kabinetsbesluit verder vorm kan krijgen. Naast ambtenaren van VenW en LNV zijn
de rivierbeheerder Rijkswaterstaat en de provincie Zeeland nauw betrokken. Ook
is overlegd met de bedenkers van het schoralternatief en de verlaging van het
Land van Saeftinghe, te weten de Waterschappen, de Stichting Levende Delta en
ZLTO, om te toetsen of de beoogde uitwerking goed aansluit op de bedoelingen
van de initiatiefnemers. Na overleg met RWS-Zeeland en de provincie Zeeland
rondt LNV op 27 juli 2009 het plan van aanpak af (zie ook Handelingen II 2009/10,
9, p. 574-5).
1 juli 2009: brief van EC met een verzoek om informatie over het natuurherstel
In de brief vestigen de diensten van de Europese Commissie de aandacht op de
conclusie in het milieueffectrapport bij het Tracébesluit, dat, mede dankzij
mitigerende maatregelen en de aanleg van 600 hectare estuariene natuur
(waaronder ontpoldering van de Hedwigepolder), de derde vaargeulverdieping
niet leidt tot significant negatieve effecten voor het Natura 2000-gebied. De
diensten wijzen er vervolgens op, dat met het kabinetsbesluit van 17 april 2009
een deel van de oorspronkelijke natuurherstelmaatregelen niet langer is voorzien,
althans niet in de oorspronkelijke vorm. Tegen die achtergrond willen zij weten
of, en zo ja, op grond van welke onderbouwing, de Nederlandse autoriteiten nog
steeds van mening zijn dat de derde verdieping van de vaargeul van de
Westerschelde de natuurlijke kenmerken van het Natura 2000-gebied niet zal
aantasten (zie ook Kamerstukken II 2008/09, 30 862, nr. 27).
13 juli 2009: overleg minister van LNV met Eurocommissaris Dimas
Uit het gesprek met Commissaris Dimas blijkt nadrukkelijk het belang van een
deugdelijke onderbouwing van de effecten van de natuurherstelmaatregelen. De
Europese Commissie is van oordeel dat het weliswaar aan de lidstaat is om te
kiezen op welke wijze het natuurherstel plaatsvindt, maar dat de gekozen vorm
wel effectief moet zijn in het licht van de natuurherstelopgave en geen afbreuk
mag doen aan andere beschermde natuurwaarden (zie ook Handelingen II
2009/10, 9, p. 574).
13 juli 2009: brief Balkenende aan Barroso over Natura 2000
Op verzoek van de minister van LNV vraagt de minister-president bij de voorzitter
van de Europese Commissie aandacht voor de hanteerbaarheid van de uitvoering
van de Vogel- en Habitatrichtlijn in Nederland (zie ook het plenair debat in de
Tweede Kamer van 26 januari 2010; de Handelingen zijn nog niet beschikbaar op
het moment van schrijven van deze brief).
28 juli 2009: uitspraak Raad van State verzoek voorlopige voorziening
vaarwegverruiming
De Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State schorst
in een voorlopige uitspraak de natuurbeschermingswetvergunning van de
minister van LNV. Naar het voorlopig oordeel van de Voorzitter heeft de minister
van LNV niet met de ingevolge artikel 6, derde lid, van de Habitatrichtlijn1 vereiste
zekerheid kunnen concluderen dat de natuurlijke kenmerken van het Natura
2000-gebied "Westerschelde & Saeftinghe" niet worden aangetast. Er kan zijns
1 Richtlijn 92/43/EEG.
inziens niet met de vereiste zekerheid worden vastgesteld, dat de op korte termijn
blijkens het milieueffectrapport bij het Tracébesluit verwachte negatieve effecten
voor de oppervlakte laagdynamische estuariene natuur (onderdeel van
Habitattype 1130, estuaria) - namelijk een tijdelijke afname met maximaal 0,7%
(circa 40 ha) - op langere termijn teniet kunnen worden gedaan door de in het
Tracébesluit voorziene methode van plaatrandstortingen van baggerspecie. Bij de
beoordeling van de significantie van deze afname heeft de Voorzitter de huidige
zeer ongunstige staat van instandhouding van het habitattype meegewogen. Om
onomkeerbare gevolgen te voorkomen, schorst de Voorzitter de door de minister
op grond van de Natuurbeschermingswet 1998 verleende vergunning.
Gevolg van de uitspraak is dat er voorlopig geen werkzaamheden mogen worden
uitgevoerd om de Westerschelde te verruimen, totdat de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State een definitieve uitspraak in het geschil
heeft gedaan (LJN: BJ4587 en BJ3960) (zie ook Kamerstukken II 2008/09, 30 862, nr.
27).
30 juli 2009: verzoek van LNV om offertes validatie onderzoek
Het ministerie van LNV vraagt aan vier bureaus om binnen 4 weken een offerte
voor de uitwerking van het kabinetsbesluit (buitendijkse schoraanleg eventueel
aangevuld met verlaging van het Land van Saefthinge) uit te brengen. Het
onderzoek richt zich op de versnelde validatie van de bijdrage van de buitendijkse
maatregelen aan natuurherstel, de uitvoerbaarheid van de maatregelen en de
effecten voor aspecten als veiligheid en scheepvaart. Ook de kosten van het
buitendijkse natuurherstel moeten scherper in beeld worden gebracht (zie ook
Kamerstukken II 2009/10, 30 862, nr. 27).
13 augustus 2009: MP Peters overhandigt een brief aan de Nederlandse
ambassadeur inzake de geschillenbeslechtingsprocedure.
Met deze brief start de Vlaamse regering de geschillenbeslechtingsprocedure van
het Verdrag inzake de Ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium op, omdat -
in de opvatting van de Vlaamse Regering - Nederland in gebreke blijft voor wat
betreft de uitvoering van dit verdrag (zie ook Kamerstukken II 2009/10, 30 862, nr.
27).
24 augustus 2009: offertes van adviesbureaus validatie onderzoek worden
ontvangen.
Drie adviesbureaus leveren offertes in (zie ook Kamerstukken II 2009/10, 30 862,
nr. 27).
2 september 2009: brief van LNV aan Tweede Kamer met afschrift brief EC
De minister van LNV zendt, op verzoek van de vaste Kamercommissie voor VenW
van de Tweede Kamer, een afschrift van de brief van de Europese Commissie van 1
juli 2009 aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II 2008/09, 30 862, nr. 26).
3 september 2009: plenair debat over natuurherstel Westerschelde in de
Tweede Kamer
Zie Handelingen II 2008/09, 106, p. 8545-8568.
4 september 2009: gunning validatie-onderzoek aan het consortium Grontmij
De minister van LNV gunt de opdracht voor het validatie-onderzoek aan een
consortium van gerenommeerde adviesbureaus, te weten Grontmij Nederland
B.V., Bureau Waardenburg en Svašek Hydraulics. Bij de keuze voor het consortium
dat de opdracht uitvoert, is nadrukkelijk de ervaring van de betrokken bureaus in
het gebied meegewogen (zie ook Kamerstukken II 2009/10, 30 862, nr. 27).
14 september 2009: beantwoording Kamervragen van Van Gent en Vendrik
De minister-president beantwoordt vragen van de leden van de Tweede Kamer,
Van Gent en Vendrik (beiden GroenLinks), over de gevolgen van de uitspraak van
de Raad van State rond het uitdiepen van de Westerschelde voor de relatie van
Nederland met België (Aanhangsel Handelingen 2008/09, nr. 3847).
18 september 2009: indienen verweerschrift beroepsprocedure RvS
De landsadvocaat dient namens de ministers van VROM en LNV en de
staatssecretaris van VenW het verweerschrift in bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State inzake de beroepsprocedure derde
vaargeulverruiming van de Westerschelde (zie ook Kamerstukken II 2009/10, 30
862, nr. 27).
18 september 2009: LNV stuurt brief aan Tweede Kamer over stappen die
kabinet zet n.a.v. uitspraak Raad van State inzake derde vaargeulverruiming
Westerschelde
De minister van LNV informeert, mede namens de staatssecretaris van VenW, de
Tweede Kamer over de stappen die het kabinet zet naar aanleiding van de
uitspraak van de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van
State van 28 juli jl. over de derde vaargeulverruiming en gaat in op vragen van
het Kamerlid Van Gent (GL) om inzicht te verschaffen in het onderzoekstraject
naar de effecten van het buitendijkse natuurherstel als voorzien in het
kabinetsbesluit van 17 april 2009 (Kamerstukken II 2009/10, 30 862, nr. 27).
28 september 2009: beantwoording Kamervragen van Van Gent en Vendrik
De minister van LNV beantwoordt, mede namens de minister van VROM en de
staatssecretaris van VenW, vragen van de leden van de Tweede Kamer, Van Gent
en Vendrik, over de uitspraak van de Raad van State over het uitdiepen van de
Westerschelde (Aanhangsel Handelingen 2009/10, nr. 154).
29 september 2009: beantwoording Kamervragen van Van der Ham
De minister van LNV beantwoordt, mede namens de minister-president en de
staatssecretaris van VenW, vragen van het lid van de Tweede Kamer, Van der
Ham (D66), over mogelijke onenigheid met Vlaanderen over de Westerschelde
(Aanhangsel Handelingen 2009/10, nr. 152).
30 september 2009: brief aan Tweede Kamer over instandhouding estuaria
Westerschelde
De minister van LNV informeert, op verzoek van de Vaste Kamercommissie voor
VenW, de Tweede Kamer over de staat van instandhouding van de Westerschelde
en over de juridische status en de verandering daaraan, alsmede over de
betekenis van de in de berichtgeving genoemde documenten uit 1998 en 2003
(Kamerstukken II 2009/10, 30 862, nr. 28).
1 oktober 2009: plenair debat over natuurherstel Westerschelde in de Tweede
Kamer (vervolg van het afgebroken debat d.d. 3 september 2009)
Zie Handelingen II 2009/10, 9, p. 573-607.
2 oktober 2009: oplevering validatie onderzoek door consortium Grontmij e.a.
Het rapport wijst uit, dat de in het kabinetsbesluit van 17 april 2009 opgenomen
voorkeursvariant van buitendijks natuurherstel, niet leidt tot verbetering van de
staat van instandhouding van de estuariene natuur in de Westerschelde. De
conclusie is dat de nieuw te creëren natuurwaarden een belangrijke aantasting
veroorzaken van bestaande beschermde natuurwaarden en dat de
voorkeursvariant niet leidt tot de noodzakelijke uitbreiding van de oppervlakte
estuariene natuur. De buitendijkse schorren kunnen weliswaar leiden tot
verbetering van het habitattype H1330 (Atlantische schorren) en H1310
(pioniersvegetatie), maar gaan tegelijkertijd ten koste van het habitattype H1130
(estuaria). Uitvoering van de voorkeursvariant van de buitendijkse schorren zou
leiden tot een verplichting tot compensatie van het verlies van het habitattype
H1130 (estuaria), die niet kan worden gerealiseerd door middel van buitendijkse
maatregelen in het estuarium van de Westerschelde. Compensatie zou dus
wederom ontpoldering vergen.
Verlaging van delen van het land van Saeftinghe leidt op de korte termijn tot
aantasting van het huidige habitattype H1330 (schor), waarvoor eveneens een
herstelopgave geldt. Verlaging leidt niet tot de noodzakelijke uitbreiding van de
oppervlakte aan estuariene natuur en heeft negatieve effecten op de
foerageermogelijkheden van een aantal vogelsoorten (zie ook Kamerstukken II
2009/10, 30 862, nr. 38).
9 oktober 2009: brief aan Tweede Kamer inzake kabinetsbesluit ontpoldering
Hertogin Hedwigepolder
De brief stelt dat - op basis van ecologische en juridische overwegingen en met
inachtneming van verdragsrechtelijke en Europeesrechtelijke aspecten - het
kabinet geen andere conclusie kan trekken dan dat de voorkeursvariant van
herstel van estuariene natuur in de Westerschelde volgens het alternatief van
buitendijkse schorren geen soelaas biedt. Het kabinet brengt daarom - in lijn met
het kabinetsstandpunt van 17 april 2009 - het oorspronkelijke voorstel van het
ontpolderen van de Hedwigepolder tot uitvoering, overeenkomstig het met
Vlaanderen gesloten Verdrag inzake de Ontwikkelingsschets 2010 Scheldeestuarium.
Op korte termijn wordt getracht de gronden van de Hedwigepolder
minnelijk te verwerven; zo nodig wordt de onteigeningsprocedure ingezet. Het
rapport van het consortium Grontmij e.a. is als bijlage bij de brief opgenomen
(Kamerstukken II 2009/10, 30 862, nr. 38).
26 oktober 2009: antwoordbrief Barroso aan Balkenende inzake Natura 2000
Commissievoorzitter Barroso antwoordt op de brief van de minister-president van
13 juli 2009 en geeft onder andere aan dat de Vogel- en Habitatrichtlijn ruimte
bieden voor economische, leefbaarheids-, sociale, sportieve en recreatieve
activiteiten, mits ze niet ten koste gaan van de doelen van Natura 2000 (zie ook
het plenair debat in de Tweede Kamer van 26 januari 2010; de Handelingen zijn
nog niet beschikbaar ten tijde van het opstellen van deze brief).
30 oktober 2009: beantwoording EC-brief van 1 juli 2009
De permanente vertegenwoordiger van de LNV-raad stuurt een reactie op de brief
van 1 juli 2009 van de Europese Commissie. In deze brief staat dat de Nederlandse
regering tot de conclusie is gekomen dat het plan voor buitendijks natuurherstel
op onoverkomelijke bezwaren stuit en na ampel beraad heeft besloten de
Hertogin Hedwigepolder te ontpolderen (zie ook Parlando-nummer:
2009D54282).
2 november 2009: minister zendt afschrift van brief aan EC van 30 oktober
2009 aan de Tweede Kamer
De brief is te vinden onder Parlando-nummer: 2009D54282.
3 december 2009: plenair debat over natuurherstel Westerschelde in de
Tweede Kamer
Zie Handelingen II 2009/10, 33, p. 3198-3215.
8 december 2009: de natuurbeschermingsorganisaties trekken de beroepen in
De Zeeuwse Milieufederatie, Stichting Het Zeeuwse Landschap en de Vereniging
Natuurmonumenten sturen de Raad van State een brief waarin zij hun beroepen
tegen de besluiten voor de vaarwegverruiming van de Westerschelde intrekken
(zie ook Kamerstukken II 2009/10, 30 862, nr. 42).
8 december 2009: indienen aanvullend verweerschrift beroepsprocedure RvS
De landsadvocaat dient namens de ministers van VROM en LNV en de
staatssecretaris van VenW het aanvullend verweerschrift in bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State inzake de beroepsprocedure derde
vaargeulverruiming van de Westerschelde.
9 december 2009: brief van Dimas aan minister van LNV
De Eurocommissaris Dimas dankt de minister van LNV voor de brief van 2
november 2009 over het kabinetsbesluit over de Hedwigepolder en de informatie
over het natuurherstel in de Westerschelde.
9 december 2009: de Vogelbescherming trekt ook beroep in
Vogelbescherming Nederland stuurt de Raad van State een brief waarbij zij haar
beroep tegen de besluiten voor de vaarwegverruiming van de Westerschelde
intrekt. Zij is van mening dat in betekenende mate aan haar belangrijkste
bezwaren tegemoet is gekomen, nu het kabinet met instemming van de Tweede
Kamer alsnog heeft besloten over te gaan tot natuurherstel door het ontpolderen
van ongeveer 300 hectare landbouwgrond in de Hedwigepolder (zie ook
Kamerstukken II 2009/10, 30 862, nr. 42).
14 december 2009: horen en vooraankondiging voorontwerp
rijksinpassingsplan Hertogin Hedwigepolder
De minister van LNV nodigt de Provinciale Staten van Zeeland en Gemeenteraad
van Hulst uit om te worden gehoord (art 3.28 Wet ruimtelijke ordening) over het
voorontwerp-rijksinpassingsplan Hertogin Hedwigepolder. Eveneens wordt aan
diverse partijen (voornamelijk overheidsdiensten) gevraagd om te reageren op
het voorontwerp (vooroverleg art 3.1.1. Besluit ruimtelijke ordening), dat met
bijlagen is toegezonden op 14 december 2009. De grondgebruikers/zakelijk
gerechtigden van de gronden in de Hedwigepolder werden op dezelfde datum
per brief op de hoogte gebracht over de vooraankondiging van het voorontwerp
rijksinpassingsplan (zie ook Kamerstukken II 2009/10, 30 862, nr. 42).
18-23 december 2009: vooraankondiging over het voorontwerp
rijksinpassingplan in enkele regionale dag- en weekbladen
De minister van LNV publiceert een vooraankondiging over het voorontwerp
rijksinpassingsplan in enkele regionale dag- en weekbladen. In de publicatie geeft
de minister van LNV kennis van het voornemen om een rijksinpassingsplan voor
de Hertogin Hedwigepolder voor te bereiden.
De minister van LNV brengt het Vlaamse Gewest ook op de hoogte, door
toezending van de vooraankondiging en voorontwerp rijkinspassingsplan (met
bijbehorende stukken) (zie ook Kamerstukken II 2009/10, 30 862, nr. 42).
18 december 2009: zitting Afdeling bestuursrechtspraak derde
vaargeulverruiming Westerschelde
Zitting van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in het geding
tussen de overgebleven appellanten (twee particulieren en de Nederlandse
Vereniging van Zandwinners) aan de ene kant en de staatssecretaris van VenW, de
minister van VROM en de minister van LNV aan de andere kant. Een particulier
trekt een dag voor de zitting - 17 december 2009 - zijn beroepen in (zie ook
Kamerstukken II 2009/10, 30 862, nr. 42).
23 december 2009: publicatie definitief aanwijzingsbesluit Westerschelde &
Saeftinghe
De minister van LNV publiceert op 23 december 2009 voor enige Natura 2000-
gebieden (groep 4) de definitieve aanwijzingsbesluiten. Het Natura 2000-gebied
Westerschelde & Saeftinghe maakt hier deel van uit. De Tweede kamer is hier
over geïnformeerd (Kamerstukken II 2009/10, 32123 XIV, nr. 131).
13 januari 2010: uitspraak Raad van State; alle beroepen ongegrond
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State verklaart de beroepen
tegen het Tracébesluit 'Verruiming vaargeul Westerschelde' en de overige
besluiten ongegrond. Met deze definitieve uitspraak is de schorsing opgeheven
die de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak in juli 2009 had
uitgesproken. Er kan worden begonnen met het verruimen van de vaarweg van
de Westerschelde (LJN: BK9010).
13 januari 2010: brief aan Tweede Kamer betreffende de uitspraak RvS in de
beroepsprocedure verruiming Westerschelde
De minister van LNV zendt, mede namens de staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat, een brief aan de Tweede Kamer inzake de uitspraak in de
beroepsprocedure verruiming Westerschelde. Ook wordt in de brief aangegeven
dat de eerste stappen voor het rijksinpassingsplan voor de Hedwigepolder zijn
gezet en dat de minister van LNV zich tot het uiterste inspant om de grond
minnelijk te verwerven en de zittende pachters goed te begeleiden bij de
verplaatsing van hun activiteiten (Kamerstukken II 2009/10, 30 862, nr. 42).
26 januari 2010 Plenair debat in de Tweede Kamer over berichten dat de
minister-president heeft aangedrongen op afzwakking van het Europese
natuurbeschermingsbeleid, Natura 2000
Het verslag is ten tijde van het opstellen van deze brief nog niet beschikbaar. Een
ongecorrigeerd verslag is te vinden op:
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/verslagen/plenaire_vergadering_26_ja
nuari_2010.jsp#0.
29 januari 2010: Vlaamse regering trekt procedure geschillenbeslechting in
De Vlaamse minister-president, de heer Peeters, schrijft in een brief aan de
Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, de heer Verhagen, dat Vlaanderen
de op 13 augustus 2009 gestarte geschillenbeslechtingsprocedure, voorzien in
artikel 10 van het verdrag betreffende de uitvoering van de Ontwikkelingschets
2010 Schelde-estuarium, stopt.
2. Reactie op toezeggingen en moties
Tijdens de plenaire behandeling van de Scheldeverdragen in de Eerste Kamer is
een tweetal toezeggingen gedaan door de minister van LNV. De minister van LNV
heeft aan de toezeggingen voldaan.
Ten eerste heeft de minister van LNV de Kamer toegezegd dat de commissie-
Nijpels carte blanche krijgt bij het onderzoeken van alternatieven, binnen de
Europeesrechtelijke kaders, voor de ontpoldering van de Hertogin
Hedwigepolder. Bij brief van 4 juli 2008 informeert de minister van LNV de Eerste
Kamer hier ook schriftelijk over (Kamerstukken I 2007/08, 30.862 / 30.863 / 30.864 /
30.866 / 30.867, K).
Ten tweede heeft de minister van LNV toegezegd dat Vlaanderen bereid is mee te
werken aan de commissie-Nijpels aangedragen alternatieven voor ontpoldering
van de Hertogin Hedwigepolder. Bij de voortzetting van de behandeling van de
Scheldeverdragen in de Eerste Kamer op 8 juli 2008 heeft de minister van LNV
aangegeven telefonisch contact te hebben gehad met minister-president Peeters
en dat hij bereid is serieus en welwillend over eventuele alternatieven te
overleggen en te onderhandelen.
Er is bij de behandeling van de Scheldeverdragen ook een tweetal moties
aangenomen.
De motie-Schouw c.s. (Kamerstukken I 2007/08, 30.862 / 30.863 / 30.864 / 30.866 /
30.867, H) verzoekt de regering om in samenspraak met Vlaanderen te komen tot
een integrale visie op de Noordzeehavens en de grensoverschrijdende
verkeersproblematiek.
Er wordt op diverse terreinen samengewerkt met de Vlamingen en aandacht
besteed aan de grensoverschrijdende problematiek.
Allereerst is daar de ontwikkeling van de MIRT Gebiedsagenda Zeeland waarin de
grensoverschrijdende verkeersproblematiek wordt meegenomen. Bovendien
stimuleert de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat de samenwerking tussen
de Nederlandse zeehavens actief via de zogenaamde Havenalliantie. Naast
diverse bilaterale projecten zoals in het project maritieme toegang Kanaal Gent
Terneuzen, wordt in het Rijn-Schelde Delta platform overleg gevoerd door
Nederlandse en Vlaamse zeehavens, provincies en andere betrokkenen. Het Rijk
beziet nadere samenwerking als onderdeel van de MIRT-verkenning Antwerpen-
Rotterdam (VAR).
De motie-Meindertsma c.s. (Kamerstukken I 2007/08, 30.862 / 30.863 / 30.864 /
30.866 / 30.867, J) verzoekt de regering om op korte termijn, in ieder geval
voordat de verdieping van het Nederlandse deel van de Westerschelde voltooid is,
te komen tot een grensoverschrijdend rampenplan voor het hele
Westerscheldegebied. De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat heeft tijdens
de plenaire behandeling van de Scheldeverdragen en in haar brief van 4 juli 2008
(Kamerstukken I 2007/08, 30.862 / 30.863 / 30.864 / 30.866 / 30.867, L) aangegeven
dat het opstellen van een rampenplan behoort tot de bevoegdheden van de
minister van Binnenlandse Zaken.
In dit kader kan gemeld worden dat het oorspronkelijke rampbestrijdingsplan
Westerschelde recentelijk is geactualiseerd in een nieuwe grensoverschrijdende
"Uitvoeringsregeling Westerschelde en aanliggende wateren". Vanaf januari 2010
is deze uitvoeringsregeling basis voor optreden van de Nederlandse bestuurlijke
en operationele organisaties.
Met Vlaanderen is een aantal concrete operationele afspraken over
samenwerking gemaakt, maar deze zijn nog niet formeel vastgelegd in een
uitvoeringsregeling. Hierover vindt wel uitgebreid bilateraal overleg plaats.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit