Gemeente Vlaardingen


Visie vitalisering binnenstad vertaald naar operationele opgaven

10 februari 2010

In oktober vorig jaar heeft de gemeenteraad de Visie vitalisering binnenstad, op weg naar 2020 vastgesteld. Om gericht aan de slag te kunnen met het uitvoeren van deze visie is nu een uitvoeringsprogramma opgesteld. Hierin staan drie opgaven, die als het ware de kapstok vormen voor de concrete uitvoering van samenhangende acties en projecten om de binnenstad van Vlaardingen te vitaliseren.

Versterken van het voorzieningenniveau, verbeteren van het verblijfsklimaat en de marketing en promotie van Vlaardingen intensiveren, zijn de drie hoofdopgaven van het uitvoeringsprogramma. Onder deze opgaven vallen projecten die een bijdrage leveren aan de uitvoering van de visie. Hierbij ligt het accent voor de korte termijn (eerste vier jaar) op het verversterken van de kwaliteit van de diverse functies van de binnenstad en de ruimtelijke randvoorwaarden.

Opgave 1, het versterken van het voorzieningenniveau, wil de gemeente ondermeer realiseren door een bredere branchering en minder leegstand in het winkelgebied. Hiertoe richt de gemeente een ontwikkelingsmaatschappij op en komen er stimuleringsmaatregelen voor het verbeteren van panden en het aantrekkelijk houden van huurprijzen. Verder wordt ondermeer onderzocht hoe horeca en detailhandel beter verbonden kunnen worden, of er voldoende animo is voor een hotel en/of B&Bs in de binnenstad en wordt wonen boven winkels gestimuleerd.

Om opgave 2, het verbeteren van het verblijfsklimaat, te realiseren verbetert de gemeente onder andere de fysieke kwaliteit van de openbare ruimte in de binnenstad en komt er een stichting voor het behoud van beeldbepalende en monumentale panden in de stad. Verder wil de gemeente onderzoeken hoe de bereikbaarheid en doorstroming van de binnenstad verbeterd kan worden en hoe harmonieuze verbindingen gemaakt kunnen worden tussen hoge en lage delen van de binnenstad en verbindingen naar het water.
Het profileren van de stad door citymarketing, het uitbreiden van evenementen in de binnenstad en het faciliteren en versterken van de professionaliteit van ondernemersverenigingen zijn manieren waarmee de gemeente opgave 3, het intensiveren van de marketing en promotie van Vlaardingen, een impuls wil geven.