Gemeente Vlaardingen
Visie vitalisering binnenstad vertaald naar operationele opgaven
10 februari 2010
In oktober vorig jaar heeft de gemeenteraad de Visie vitalisering
binnenstad, op weg naar 2020 vastgesteld. Om gericht aan de slag te
kunnen met het uitvoeren van deze visie is nu een uitvoeringsprogramma
opgesteld. Hierin staan drie opgaven, die als het ware de kapstok
vormen voor de concrete uitvoering van samenhangende acties en
projecten om de binnenstad van Vlaardingen te vitaliseren.
Versterken van het voorzieningenniveau, verbeteren van het
verblijfsklimaat en de marketing en promotie van Vlaardingen
intensiveren, zijn de drie hoofdopgaven van het uitvoeringsprogramma.
Onder deze opgaven vallen projecten die een bijdrage leveren aan de
uitvoering van de visie. Hierbij ligt het accent voor de korte termijn
(eerste vier jaar) op het verversterken van de kwaliteit van de
diverse functies van de binnenstad en de ruimtelijke randvoorwaarden.
Opgave 1, het versterken van het voorzieningenniveau, wil de gemeente
ondermeer realiseren door een bredere branchering en minder leegstand
in het winkelgebied. Hiertoe richt de gemeente een
ontwikkelingsmaatschappij op en komen er stimuleringsmaatregelen voor
het verbeteren van panden en het aantrekkelijk houden van huurprijzen.
Verder wordt ondermeer onderzocht hoe horeca en detailhandel beter
verbonden kunnen worden, of er voldoende animo is voor een hotel en/of
B&Bs in de binnenstad en wordt wonen boven winkels gestimuleerd.
Om opgave 2, het verbeteren van het verblijfsklimaat, te realiseren
verbetert de gemeente onder andere de fysieke kwaliteit van de
openbare ruimte in de binnenstad en komt er een stichting voor het
behoud van beeldbepalende en monumentale panden in de stad. Verder wil
de gemeente onderzoeken hoe de bereikbaarheid en doorstroming van de
binnenstad verbeterd kan worden en hoe harmonieuze verbindingen
gemaakt kunnen worden tussen hoge en lage delen van de binnenstad en
verbindingen naar het water.
Het profileren van de stad door citymarketing, het uitbreiden van
evenementen in de binnenstad en het faciliteren en versterken van de
professionaliteit van ondernemersverenigingen zijn manieren waarmee de
gemeente opgave 3, het intensiveren van de marketing en promotie van
Vlaardingen, een impuls wil geven.