Eerste subsidies Duurzaamheid en Innovatiefonds toegekend
10 februari 2010
DIHA, het Duurzaamheid- én Innovatiefonds van Haven Amsterdam, heeft
de eerste subsidies toegekend. Er was veel belangstelling voor het
fonds, dat 1 miljoen euro te verdelen had. Zes van de twaalf aanvragen
zijn gehonoreerd.
In de eerste tender van DIHA van najaar 2009 zijn twaalf aanvragen
voor subsidie ingestuurd. Een adviescommissie onder leiding van
voormalig havenwethouder Mark van der Horst, met leden uit
bedrijfsleven en wetenschap, heeft de aanvragen beoordeeld. Ieder
project werd beoordeeld op duurzaamheid, innovatie, economisch
ontwikkelingsperspectief voor het bedrijf en de havenregio en of het
bijdraagt aan de doelstellingen van een duurzame haven zoals verwoord
in de Havenvisie. De bedrijven die een afwijzing op hun aanvraag
kregen, scoorden minder goed op de doelstellingen van DIHA of voldeden
niet aan de criteria.
De geselecteerde bedrijven zijn Cargill BV, Orgaworld,
Handelsveem/Steinweg, Maja Stuwadoors Groep, Vopak Terminal Westpoort
en Mondo Minerals.
Een korte schets van de projecten:
Cargill BV: Schone biomassaverbranding
Cargill ontwikkelt in de haven van Amsterdam met een aantal partners
een technologie voor schone verbranding van biomassa, die zij
wereldwijd op grote schaal wil gaan inzetten. Biomassa ontstaat als
bijproduct bij de productie van Cargills voedingsmiddelen en kan
worden ingezet als energiebron. Bij traditionele biomassaverbranding
halen de ketels geen optimaal rendement, met een verhoogde uitstoot
van schadelijke stoffen als gevolg. De proefinstallatie van Cargill en
partners, in gebruik sinds augustus 2009 in Cargills sojafabriek, is
ontworpen voor continu gebruik en kan dagelijks 13,2 ton biomassa
omzetten in 67 ton stoom. Cargill wil de DIHA-subsidie gebruiken om
aan te tonen dat voor verschillende typen biomassa verbranding van
100% biomassa mogelijk is binnen de geldende West-Europese
emissienormen.
Orgaworld: Green Flavor
Orgaworld heeft Greenmills ontwikkeld dat organische reststoffen
(zoals gebruikte frituurolie en gft-afval) omzet in duurzame
biobrandstoffen en groene stroom. Greenmills recyclet ook
afvalwaterstromen. Orgaworld krijgt de DIHA-subsidie voor een project
waarin proceswater van Cargill Flavor Systems en BCS Amsterdam wordt
verwerkt in de nieuwe waterzuiveringsinstallatie van Greenmills.
Daarvoor legt Orgaworld 2,2 kilometer pijpleiding tussen de
installaties van Cargill en BCS en die van Greenmills.
Handelsveem Cacao Amsterdam BV: Ontwikkeling spoorterminal voor cacao
Handelsveem Cacao krijgt DIHA-subsidie voor een installatie aan de
Amsterdamse Steinwegterminal die cacaobonen mengt en opschoont en voor
de bouw van een silo om treinwagons met cacaobonen te vullen. Nu
worden de cacaobonen vanuit gekoelde loodsen per vrachtwagen naar het
openbare laadperron op de Westhavenweg gereden, om ze daar over te
slaan op de trein. Dit betekent een besparing van 1.200
vrachtwagenritten per jaar. Vanwege het milieu en wensen van klanten
wil Handelsveem Cacao de overslag zelf en op eigen terrein gaan doen.
Maja Beheer BV: Kraan met energieopslagsysteem
De drijvende overslagkranen van Maja Stuwadoors werken op diesel. Bij
het vieren van de last genereren de kranen elektrische energie, die
vervolgens in weerstanden wordt verbrand (en dus verloren gaat). Maja
Stuwadoors wil deze energie gaan benutten door het als vliegwiel
aandrijving te gebruiken of op te slaan in lithium batterijen. Daarmee
kan zon 50% van de energie die anders verloren zou gaan worden
gewonnen. Deze energie is te benutten voor hijscapaciteit, waardoor
minder diesel nodig is. Daarnaast vermindert de piekbelasting van de
dieselmotoren. De uitstoot van schadelijke stoffen kan hiermee
aanzienlijk verminderen. De DIHA-subsidie is toegekend voor een
duurtest met lithiumbatterijen en/of een vliegwiel.
Vopak Terminal Westpoort: reductie VOS-emissie
Vopak werkt voor de opslag van olieproducten met zogenaamde
atmosferische dome tanks met intern drijvend dak. Wereldwijd zijn
tachtig procent van de tanks van dit type. Als zulke tanks leeg worden
gemaakt, kan het dak niet helemaal tot op de bodem zakken, omdat er
vaak apparatuur op de bodem van de tanks staat. Gevolg: dampen blijven
in de tussenliggende ruimte hangen. Als de tanks weer worden gevuld,
worden die dampen onder het dak door naar buiten geduwd. Vopak krijgt
de DIHA-subsidie voor het invoeren van een nieuwe techniek op
Westpoort waarmee deze dampen op een veilige manier worden opgevangen,
afgevoerd en verwerkt. Deze nieuwe technologie wordt voor het eerst
bij Vopak Westpoort BV verwezenlijkt. Doel is om de uitstoot van VOS
tijdens een zogenaamde daklanding met minimaal 75% te verminderen.
Mondo Minerals: One Micron Project
Mondo Minerals is een in het Amsterdamse havengebied gevestigde
producent van talkpoeder. Klanten van Mondo Minerals uit met name de
papier- en plastic branche hebben behoefte aan hoogwaardiger
talkpoeder. Daarvoor moet een innovatieve productietechniek, de Dry
Ball Mill, worden toegepast. Deze techniek levert naast hoogwaardiger
talkpoeder een forse energiebesparing op. De oude techniek (Jet Mill)
verbruikt 1.200 KWH per ton talkpoeder, de Dry Ball Mill verbruikt
slechts 300 KWH per ton. Met de nieuwe techniek kan Mondo Minerals
bovendien efficiënter produceren: van 80.000 naar 130.000 ton per
jaar.
In april 2010 gaat de volgende tender voor DIHA van start. Tot 1 juni
2010 kunnen bedrijven nieuwe projectvoorstellen indienen.
Meer informatie?
Meer informatie over het Duurzaamheid- én innovatiefonds Haven
Amsterdam is te vinden op: www.portofamsterdam.nl/diha. U kunt ook
contact opnemen met Saskia Roeda, persvoorlichter op telefoonnummer
020-5234875.
Haven Amsterdam