Oranjefonds


Project van de week: Stichting Vluchtelingenwerk Noord Nederland

Spanningen tussen groepen allochtone en autochtone leerlingen komen op school regelmatig voor. Scholen willen hier graag aandacht aan besteden, maar weten dikwijls niet hoe. Binnen het project Jonge Wereldburgers (onderdeel van het project Onze Wereld) komen de groepen bij elkaar. De doelen zijn: meer contact en meer wederzijds respect. Het Oranje Fonds draagt bij met EUR60.000,-.

Onze wereld
Jonge Wereldburgers maakt deel uit van het bredere project Onze Wereld. Dit project is erop gericht om jongeren een minder eenzijdige kijk te geven op het integratie- en vluchtelingenvraagstuk. Uit onderzoek van Forum en uit gesprekken met scholen en leerlingen blijkt dat er spanningen zijn tussen groepen allochtone en autochtone leerlingen en dat deze groepen, zelfs al zitten ze op dezelfde school, erg gescheiden van elkaar leven. Scholen willen wel aandacht besteden aan deze interetnische spanningen maar weten vaak niet hoe.

Binnen Jonge Wereldburgers komen Nederlandse en allochtone jongeren met elkaar in contact. In de meeste gevallen gaat het om diverse groepen binnen scholen. Bij de wittere scholen op het platteland wordt samengewerkt met AZCs. Doelen zijn:

- wederzijds respect en begrip tussen Nederlanders en vluchtelingen/allochtonen

- meer vormen van contact tussen allochtone en Nederlandse jongeren Op scholen worden drie interactieve gastlessen gegeven over een thema naar keuze:

1. Fort Europa: naspelen van het leven van een vluchteling
2. achtergronden van vluchtelingen en migranten in Nederland
3. vluchteling vertelt levensverhaal

4. discriminatie
Na afloop van het hoofdproject Onze Wereld ontstaan er twee programmas, namelijk het programma Gastlessen Onze Wereld en het programma Jonge Wereldburgers.

Jonge Wereldburgers
Per school nemen 16 leerlingen deel aan het verdiepingsproject Jonge Wereldburgers. De deelnemers worden geworven door de media van de scholen te gebruiken. Men richt zich vooral op jongeren die tot de middengroep behoren: jongeren die geen extreemrechtse denkbeelden aanhangen maar die ook niet al bij voorbaat sterk geĂŻnteresseerd zijn in diverse culturen. Het is het doel en de uitdaging binnen dit project om juist deze groep met minder intrinsieke motivatie over te halen om deel te nemen, en zo de extrinsieke motivatie om te zetten tot een intrinsieke motivatie waarbij de jongere overtuigd wordt van het belang van onderlinge vriendschappen.

Voor deze werving werken de trainers van VWNN en de scholen samen. In het verdiepingsproject wordt steeds uitgegaan van de eigen kracht van de jongeren. De doelstelling van het deelproject is dat er een verdieping plaatsvindt op een aantal themas die spelen in het interetnisch contact tussen Nederlandse en allochtone jongeren. Door het project krijgen scholen ook meer zicht op interetnische vraagstukken die leven bij jongeren.

Het vervolgproject Jonge Wereldburgers bestaat uit tien bijeenkomsten. Binnen het project wordt samengewerkt met COS Groningen, Drenthe en Friesland, en met de discriminatiemeldpunten van Groningen en Drenthe. Per school/groep wordt een programma op maat gemaakt. Opdrachten e.d. sluiten aan bij vakken, examens en/of maatschappelijke stages van de leerlingen. Voor de tien bijeenkomsten kunnen de scholen/groepen kiezen uit diverse onderwerpen. Naast lichte onderwerpen zoals mijn en jouw land, mode en muziek in diverse culturen, komen wat serieuzere onderwerpen zoals familie, religie en relaties aan de orde.

Het vervolgproject Jonge Wereldburgers wordt aangeboden bij middelbare scholen, jongerencentra en jongerenactiviteiten in wijken.

Meer projecten?
Bekijk andere inspirerende projecten in het Archief van Projecten van de Week