10/02/20 10 11:45

Text 100 B.V.

Nederlanders voelen zich in de steek gelaten bij databescherming

Slechts 34% voelt zich voldoende geïnformeerd over gebruik van hun persoonlijke gegevens; weinig vertrouwen in sociale netwerksites

Amsterdam, 10 februari 2010 - Nederlandse burgers willen beter geïnformeerd worden over wat organisaties met hun persoonlijke gegevens doen. Slechts 34% van de Nederlanders voelt zich voldoende geïnformeerd over het gebruik van hun persoonlijke gegevens door bedrijven of overheidsinstanties. Dit zijn de resultaten van straatenqu(ee)tes die in 2010 werden uitgevoerd in zeven Europese landen. Het onderzoek werd ter gelegenheid van de 4e Europese Dag van de Privacy uitgevoerd in opdracht van SafeNet, aanbieder van enterprise-beveiliging en software-rechtenbeheer.

Vier op de tien respondenten meldt een gebrek aan informatie over hoe organisaties met persoonlijke data omgaan. Aan de andere kant controleert slechts 4% altijd hoe hun persoonlijke gegevens worden beschermd. Duitsland vormt hierop een positieve uitzondering, want daar controleert 26% van de respondenten dit voordat men data vrijgeeft. Ruim tweederde van de Europeanen leest nooit of slechts zelden het privacybeleid door voordat ze gevoelige informatie weggeven. In Nederland leest 59% nooit een privacyverklaring.

Toonbeeld van Europese Eenheid

Toen werd gevraagd aan de respondenten in hoeverre zij zes verschillende soorten organisaties vertrouwen wat betreft het beschermen van persoonlijke gegevens van mensen, tonen Europeanen zich buitengewoon eensgezind in het uitdelen van slechte scores aan sociale netwerksites. Op een schaal van 1 (volledig vertrouwen) tot 5 (absoluut geen vertrouwen) ontvangen sociale netwerksites een gemiddelde score van 4,09, gevolgd door Telecomaanbieders (3,50) en eCommercebedrijven (3,26). Interessant is dat dokters/ziekenhuizen het hoogste vertrouwensniveau (1,94) noteren, gevolgd door banken (2,02) en overheidsinstanties (2,30). Terwijl de noteringen van andere organisaties per land variëren, blijken sociale netwerken in alle Europese landen het minst vertrouwde organisatietype.

Hoewel banken tot de meest vertrouwde organisaties behoren, zien veel respondenten (36 %) nog wel een directe behoefte aan verbeteringen door hun bank als het gaat om de beveiliging van persoonlijke data en accountgegevens. In Zweden en Italië vraagt ongeveer één op de twee geïnterviewden om betere gegevensbescherming door hun bank, terwijl in Frankrijk slechts 22% actie verlangt. Deze behoefte aan betere gegevensbescherming lijkt niet het resultaat te zijn van een gebrek aan informatie. Drie op de vier respondenten weet minimaal in grote lijnen welke beveiligingsmaatregelen hun bank gebruikt om klantgegevens te beveiligen. Vooral Duitsers zijn goed op de hoogte van de mechanismen die banken gebruiken om hun gegevens te beschermen: 70% kan enkele van deze mechanismen noemen, terwijl in Frankrijk slechts 14% met voorbeelden kan komen.

"We kunnen uit dit onderzoek concluderen dat er onder burgers duidelijk veel onzekerheid is met betrekking tot de privacy van gegevens. Mensen willen geen ingewikkelde privacyverklaringen doorlezen, maar hebben wel grote behoefte aan goede bescherming van hun persoonlijke gegevens", zegt Rob Ellis VP Sales NEMEA van SafeNet. "Het is niet verrassend dat we een zeer laag vertrouwensniveau zien bij organisatietypes die in het verleden te maken hebben gehad met beveiligingsproblemen waarbij grote hoeveelheden klantgegevens verloren gingen. Deze organisaties zouden hoge prioriteit moeten toekennen in het garanderen van data privacy. Mensen krijgen namelijk pas weer vertrouwen in hen als de serie negatieve berichtgevingen over datalekken tot stand wordt gebracht. Bij SafeNet hebben we veel ervaring met het beschermen van belangrijke zaken en het adviseren van onze enterpriseklanten om het hoogste beveiligingsniveau te bereiken voor hun klantgegevens."

Toen er werd gevraagd naar hun handelen als een bedrijf hun gegevens zou verliezen, verklaart ruim de helft van de respondenten per direct geen zaken meer te doen met dat bedrijf (70% in Groot-Brittannië). Nog eens 30% zou de politie inschakelen, een consumentenorganisatie of beide, terwijl 14% zelfs zegt het bedrijf voor de rechter te slepen.

De straatenqu(ee)tes onder 367 mensen werden in januari 2010 gehouden in Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Zweden.

De Europese Dag van de Privacy is een initiatief van de Europese Raad. "Doelstelling van de Dag van de Privacy is Europese burgers de kans te geven te begrijpen welke persoonlijke gegevens worden verzameld en verwerkt en waarom, en wat hun rechten zijn met betrekking tot deze verwerking."

Over SafeNet en Aladdin Knowledge Systems

In 2007 werd SafeNet overgenomen door Vector Capital, een technologiebedrijf met een eigen vermogen van twee miljard dollar. In maart 2009 nam Vector Capital Aladdin Knowledge Systems over en plaatste dit bedrijf onder het management van SafeNet. Samen vormen deze twee wereldwijd toonaangevende bedrijven het op twee na grootste informatiebeveiligingsbedrijf in de wereld. Beide bieden geïntegreerde oplossingen voor de steeds grotere beveiligingsuitdagingen van klanten. De versleutelingsoplossingen van SafeNet beschermen de communicatie, het intellectueel eigendom en de digitale identiteit van bedrijven en overheidsinstanties. De Aladdin-oplossingen voor softwarebeveiliging, -licenties en -authenticatie beschermen de informatie, eigendommen en medewerkers van bedrijven tegen piraterij en fraude. SafeNet en Aladdin samen hebben een beveiligingsexpertise van ruim vijftig jaar in meer dan honderd landen over de gehele wereld. Aladdin zal in de toekomst volledig geïntegreerd worden in de SafeNet-organisatie. Meer informatie is te vinden op: www.safenet-inc.com en www.aladdin.com.





http://www.safenet-inc.com/